Senaste nytt

Hilton Gold/Diamond statusmatch/challenge till mars 2020

agehall

Medlem
För Hilton är ju kalkylen lätt. Hade dem inte matchat hade dem inte fått dina 10-15 nätter alltså är det värt det för Hilton. Sen vist jag kan förstå att om man "sliter" ihop ett diamond att det kan kännas surt. Men som alltid kan man inte bara titta på ett scenario utifrån sina egna förutsättningar för mig är det ganska uppenbart att Hilton vinner många kunder på att göra detta på en väldigt tuff marknad.
Gillar man det inte kan man ju bara lämna Hilton och välja en annan kedja som inte matchar.
Nej, kalkylen är inte lätt. Om jag flyttar 100 nätter från Hilton krävs det rätt många matchningar som sedan faktiskt bor ihop minst 100 nätter för att ens ersätta tappet från mig.

Saken är den att de flesta som bor ihop Diamond gör det med råge, så om några diamonds sticker pga detta så krävs det rätt mycket för att ta igen det.
 

johhenrik

Medlem
Alltså, jag är rätt säker på att kalkylen är lätt för Hilton. Inte tusan sitter de där o drar igång dessa kampanjer för att de säljer för mycket och vill minska antalet nätter, samt kanske bli av med en och annan Diamond. Visst, det kanske är någon som drar, men oftast är det ju bara snack. Drar man så drar man och det är väldigt sällan på grund av en grej. Man är troligen missnöjd över en längre period osv.

Jag tror nog de har rätt bra koll på vad de vinner på detta. De har ju gjort så här några ggr, och som sagt, jag tror inte de gör det för att vara altruistiska mot poäng- och statusknarkare som oss...
 

Wyll

Medlem
Jag gissar att det antagligen är värt det för Hilton, men det är inte en helt trivial kalkyl.
Om man får 15 nätter tack vare matchningen och allt annat förblir som tidigare är det en given vinst.
Om man får 15 nätter tack vare matchningen, men någon som vanligtvis lägger 100 nätter per år hos Hilton (troligtvis till ett högre snittpris per natt dessutom) blir irriterad och väljer att lägga om dessa nätter till SPG eller IHG istället, då är det en dålig affär för Hilton.

Jag tror ju dock som sagt var att antalet nätter de vinner på detta är betydligt fler än de som de eventuellt förlorar.

Vi har ju inte backgrunds siffrorna som Hilton har så vi kan ju bara spekulera men vist är det kul att spekulera. Men trots detta har vi ju ett bevis att Hilton tjänar på det då dem fortsätter att köra dessa matchningar.

Och tittar man på ditt exempel kanske det kan vara ett väldigt bra sådant även om jag personligen utifrån kollegor och vad jag läser på detta forum inte tror att majoriteten av Diamonds lägger 100 nätter/år. Jag tror diamond är vänligare att få via stays än nights. Sen tror jag du tror fel om att Diamond skulle ha högre snittpris. Som Diamond behöver du ju inte boka frukost. Du kanske inte betalar för din öl/mat i restaurangen då du kanske äter i loungen. Du kanske räknar med att bli uppgraderad så du bokar ett lägre rum. Tål att tänka på.
Allt Hilton behöver göra är att locka till sig 7 nya kunder som tar 15 nätter/år. Dessa nätter kanske tom ger en större vinst/natt för Hilton än om en diamond skulle haft dom. Jag skulle inte vara förvånad om så va fallet. Plus att är du diamond på Hilton lämnar du inte, många klagar men jag tror inte någon lämnar så kalkylen blir ju ännu bättre för Hilton.

Detta är lite av ett klassiskt "key account management" senario dina största kunder är inte alltid dina bästa trots att dina största kunder ibland tror det.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Wyll

Medlem
Nej, kalkylen är inte lätt. Om jag flyttar 100 nätter från Hilton krävs det rätt många matchningar som sedan faktiskt bor ihop minst 100 nätter för att ens ersätta tappet från mig.

Saken är den att de flesta som bor ihop Diamond gör det med råge, så om några diamonds sticker pga detta så krävs det rätt mycket för att ta igen det.

Du tror för mycket om dig själv agehall. Försök tänk bigger picture och lämna egot lite. Och som jag skrev i mitt tidigare inlägg du kommer inte lämna så Hilton bara tjänar på att matcha. Lämnar du kan vi ta en diskussion men innan dess framstår du bara som ganska gnällig faktiskt.
 

Gerad88

Medlem
Du tror för mycket om dig själv agehall. Försök tänk bigger picture och lämna egot lite. Och som jag skrev i mitt tidigare inlägg du kommer inte lämna så Hilton bara tjänar på att matcha. Lämnar du kan vi ta en diskussion men innan dess framstår du bara som ganska gnällig faktiskt.

Lite Harsh kanske :p tror nog om många diamonds med 100 nätter per år lämnar så lär hilton känna av de.
 

Wyll

Medlem
Lite Harsh kanske :p tror nog om många diamonds med 100 nätter per år lämnar så lär hilton känna av de.

haha nja sitter man och klappar sig själv för bröstet och utropar sig som super viktigt för Hilton hoppas jag man kan ta det.

Sätter man det i perspektiv är det ganska roligt. Vi har 2 möten/år på Hilton. 350-400 pers normalt 5-6 nätter 200-250 Euro/natt. Bara rum är ca 1M Euro/år och allt detta kontrolleras av en person dvs han bestämmer vart vi ska. Är han inte nöjd blir det Marriott/SPG nästa år. Kan tillägga att han inte är Diamond på Hilton.
Tar några år för en ensam Diamond att dra ihop det. Så ibland måste man titta på saker ur ett större perspektiv och inse att man bara är en liten bricka i ett stort spel. Tex tror jag inte ens våra möten är speciellt stora för Hilton.
 
D

Deleted member 4140

Guest
Känner många som status matchat till Gold/Diamond och helt slutat använda hotels.com/Booking för att kunna ta del av förmånerna på Hilton, vissa av de brukade bo lite utspritt men nu letar de alltid efter Hilton, de lägger kanske 50-75 nätter om året men har börjat ta privata resor under helgerna för att kunna komma upp i Diamond för de gillar förmånerna som man får. Hade inte sådana här kampanjer/status matcher funnit så hade dessa personer spenderat sin tid att boka via hotels/Booking.com.Det är bara att acceptera läget och inte gnälla, den värsta typen av människor som finns är de som tror de är bättre än alla andra.
 

Gerad88

Medlem
haha nja sitter man och klappar sig själv för bröstet och utropar sig som super viktigt för Hilton hoppas jag man kan ta det.

Sätter man det i perspektiv är det ganska roligt. Vi har 2 möten/år på Hilton. 350-400 pers normalt 5-6 nätter 200-250 Euro/natt. Bara rum är ca 1M Euro/år och allt detta kontrolleras av en person dvs han bestämmer vart vi ska. Är han inte nöjd blir det Marriott/SPG nästa år. Kan tillägga att han inte är Diamond på Hilton.
Tar några år för en ensam Diamond att dra ihop det. Så ibland måste man titta på saker ur ett större perspektiv och inse att man bara är en liten bricka i ett stort spel. Tex tror jag inte ens våra möten är speciellt stora för Hilton.
Travel managers tänker ju på kostnaden inte vad hotellet erbjuder för medlemskap åt de anställda på deras företag ;) och om erat avtal är 200-250 euro per natt för hilton måste ni nog byta travel manager ;)
 
Toppen