Senaste nytt

Fel i bokningsystem, vad gäller?

Singapore

Medlem
Hittade en flygbiljett vars pris jag misstänker uppkom genom ett fel i bokningssystemet. Om vi ponerar att jag bokar biljetten kan resebyrån kräva att jag ska betala normalt belopp eller ta mina pengar? Eller får jag i värsta fall tillbaka pengarna? Resebyrån är baserad i England FYI. Mycket tacksam för svar.
 

agehall

Medlem
Troligen är det inte resebyrån utan flygbolagen som gjort någon miss. Har du tur upptäcks det inte och du får flyga. Har du otur så upptäcks det hela och du får i princip alternativen betala rätt pris eller få pengarna tillbaka.
 

NiNE

Medlem
Det första du bör göra i en situation som denna är naturligtvis att dela med dig av bokningsdetaljerna här så att dina forumvänner kan boka likadana resor.
 

Singapore

Medlem
Det första du bör göra i en situation som denna är naturligtvis att dela med dig av bokningsdetaljerna här så att dina forumvänner kan boka likadana resor.

Det har jag väl alltid gjort? Tycker det är högst dubbelmoraliskt av dig att säga så då du aldrig har kommit med något tips.

ONT: Den är gone nu och hade troligtvis inte gått att boka i alla fall. Har hittat en annan billigt flygbiljett till ett annat ställe som jag kan tipsa om ikväll när jag kommer tillbaka. Vill tacka de som svarade i tråden.
 

agehall

Medlem
Det viktiga när man bokar mistake fares är dock alltid - DO NOT CALL THE AIRLINE! Dvs dra ingen onödig uppmärksamhet till dina aktiviteter. Typexemplet är ju när någon bokat en biljett och sedan vill ändra på den. Det är då jättedåligt att ringa flygbolaget och försöka göra det. Risken är stor att de upptäcker vad du försöker göra och alltihop går i stöpet.

När man pysslar med detta får man ibland ta smällen att man bränner en biljett som man inte kan utnyttja av en eller annan anledning.
 

NiNE

Medlem
Det har jag väl alltid gjort? Tycker det är högst dubbelmoraliskt av dig att säga så då du aldrig har kommit med något tips.

Chill, det var ett skämt men jag ber om ursäkt, var inte meningen att någon skulle ta illa upp. Jag tipsade väl senast igår om hur man kunde boka award på CPH-SFO med SAS, men det kanske redan är glömt.
 

Gnopps

Medlem
I Sverige gäller vid felpriser att en säljare har rätt att häva köpet om köparen borde förstått att det är ett felaktigt pris; t ex en ny mercedes för 2000 kronor (hittar inte referense just nu). Men i USA går man mer på att ett kontrakt är ett kontrakt, så det kan löna sig att köpa felpriser av amerikanska resebyråer.
 

fly4fun

Medlem
Jag har lyckats boka "fel" 2 gånger via svenska resebyråer och i båda fallen fått Amadeus bokningsnummer och därefter resorna avbokade av resebyrån inom 24h.

Första gången var Paris med Norwegian för 50 kr för typ 4 år sedan och andra gången var Madeira för -400 kr i mars i år :)
 

Gnopps

Medlem
Jag har lyckats boka "fel" 2 gånger via svenska resebyråer och i båda fallen fått Amadeus bokningsnummer och därefter resorna avbokade av resebyrån inom 24h.

Första gången var Paris med Norwegian för 50 kr för typ 4 år sedan och andra gången var Madeira för -400 kr i mars i år :)
Att du får bokningsnummer betyder inte så mycket. Det är först när pengarna dras och du får ett biljettnummer som ett köp gjorts (tekniskt sett).
 
Toppen