Senaste nytt

Cathay Pacific, First class och Business Bangkok-Hong Kong

rob74

Medlem
Det kan hända att det dyker upp en möjlighet för mig att testa Cathay i både F och C på denna sträcka.
Valet står mellan att åka i F med en 77W (6 stolar) eller B-747 (9 stolar) BKK-HKG och sedan tillbaka med 777-200 eller 777-300 i C.
Vad är bästa valet av flygplansmodell i F?
Verkar vara en äldre konfiguration i C (ej fiskben).

Någon som flugit dessa sträckor och vet vad man kan förvänta sig?
Måste nog boka snart, för det har försvunnit awardstolar från igår till idag.
 

Dr. Miles

Expert
Själva First class stolen är det samma både på 77W och 747.
First class är placerad under deck på 747 så det är inte så stor skilnad heller.

Däremot vill jag varna dig om Cathay Pacific ändrar flygplansmodell ganska ofta både långt i förväg och nära inpå avresedatum på deras rutter inom Asien.
Så kan det hända att din flight plötsligt inte har någon First class längre. :eek:
 

henrik l

Medlem
Däremot vill jag varna dig om Cathay Pacific ändrar flygplansmodell ganska ofta både långt i förväg och nära inpå avresedatum på deras rutter inom Asien. Så kan det hända att din flight plötsligt inte har någon First class längre. :eek:

Jag gjorde ju 8 ben intra Asien med dem i Juli och fick ju uppleva detta med flygplansbyten 3-4 gånger. Bl a försvann min first mellan HKG-TPE. AA kompenserade mig med 3000 p för detta. Sedan fick jag iofs möjlighet att prova den nya business:) Mellan HKG-BKK hade dem plötsligt bytt en 777 regional produkt till en 747: med 4:a klasser, så någon fick kanske sitta i first. PÅ min återresa BKK-HKK i C hade jag sett fram emot att få testa övre däck i 747:an, dom bytte till en 777 med nästa äldsta konfig. Så att se fram emot en F service på en sträcka är kanske inget man ska göra:( Däremot kan du förvänta dig en bra service i C oavsett vilken konfig det är på hårdvaran.

Jag är tveksam till att de har first om det är inte är "fiskbenskonfig". Jag skulle inte gå för en first på BKK-HKG eftersom jag i likhet med AHO tror att risken är stor att det kan bli ändringar på flyplansmodell. Och väljer du C, kan du få vad som helst. Jag kommer snart med min rapport om mitt milage-run så kan du se vilken typ av hårdvara du kan förvänta dig.
 
Last edited:

rob74

Medlem
Hmm! Det låter ju lite oroligt, det där...
Den tänkta utresedagen har åtminstone tre flighter med First, men på returresan så finns endast flyg med Business.
Flygen med First är med två 77W samt 744, enligt ExpertFlyer.
Awardplatserna verkar dock gå åt...
 

rob74

Medlem
Alla de plan som har F har även fiskbenskonfiguration i C, efter vad jag såg.
Det jag menade var att C-klass på 777:an från HKG är 2+2+2 och har inte fiskben - och ingen F heller. Men med BA Avios kan man ju boka enkelresor...
Hur nära inpå kan de få för sig att byta flygplansmodell? Kan man komma dit samma dag och så bara "Sorry, no First Class today, Sir!"?
Får kolla vad som gäller för avbokning med Avios...
Hade ju varit kul att prova detta då jag ändå är i Asien.
 

Dr. Miles

Expert
Hong Kong-Tokyo Haneda(HND) är ganska säker rutt att få First class.
Det kostar bara 30.000 avios per enkelresa i First class.
 
Toppen