Senaste nytt

Sydkorea och Japan i oktober

Randy Marsh

Medlem
Tänkte hälsa på en kompis som bor i Busan i oktober och samtidigt passa på att ta en tur till Japan när jag ändå är i krokarna. Har ingen större lust att sitta 10 - 11 timmar i economy men har samtidigt en något begränsad budget, så någon form av premium economy kan vara en bra lösning här. Hittills verkar Turkish Airlines Comfort Class ge mest bang for the buck, men är öppen för andra förslag.

Oktober är väl en ganska populär månad för att besöka länderna i den trakten, så det kanske inte är så stor chans att det dyker upp någon bra deal i business? Det går ju iofs att åka med LOT i business CPH-PEK för ca 10 800 DKK, men deras gamla slitna 767 verkar faktiskt vara en sämre produkt på nästan alla plan än Turkish Airlines Comfort Class.

Jag har EBS och kommer hamna en sådär 500 - 1000 poäng från EBG så länge resan ger 100 % intjäning till EB. Just därför önskar jag att hålla mig till star alliance och det är viktigt med minst 100 % intjäning. Så får jag eventuellt jobba med att uppnå BAEC silver nästa år :)

Lite praktiska detaljer:

Utreseflyplats: BGO (hem), CPH, FRA eller ARN
Datum:
Oktober, men måste vara i Busan senast helgen 20 - 21 oktober.
Resans längd: Ca 2 veckor
Ungefärlig rutt: Först till Seoul eller Busan, därefter Japan och sedan hem.
Budget: Max ca 13 - 14 000 kr (flyg mellan Sydkorea och Japan ej inräknat).

Någon som har några bra förslag? Turkish Airlines ser som sagt bra ut och går att få för en sådär 8 800 kr. Nackdelen är att jag måste boka en separat biljett BGO t/r OSL, CPH eller ARN men det är inget stort problem. Sedan är väl inte avgångstiden från IST den bästa heller, ca 00:45 på natten. Och vid hemresa från NRT (dock ej från t ex PEK, PVG eller ICN) måste jag ta en natt på hotell i Istanbul.

Economy Extra med SAS ger ju ok komfort och ganska många EB-poäng, men om man jämför vad man får för pengarna med TK så tycker jag inte det är värt det betydligt (nästan dubbla) priset.

Någon som har några andra förslag?
 

Palazzi

Medlem
Tror nog att TK Comfort Class är det bästa valet du kan göra inom budgetramen :) Torrlagda Egyptair för 14.900DKK AMS-NRT är väl det billigaste i C, om du bara är ute efter poäng..
 

Dr. Miles

Expert
Om ombokningsbar biljett inte är ett måste, köp 80.000 US Airways miles(40.000+40.000 bbonus miles) och ha bonusresa till både Korea och Japan.
Totalkostnaden inkl. milesköp och flygskatter kommer att hamna inom din budget. :)
 

Randy Marsh

Medlem
Om ombokningsbar biljett inte är ett måste, köp 80.000 US Airways miles(40.000+40.000 bbonus miles) och ha bonusresa till både Korea och Japan.
Totalkostnaden inkl. milesköp och flygskatter kommer att hamna inom din budget. :)
Nej, ombokningsbar biljett är inte ett måste. Men jag tänkte försöka att tjäna ihop till EBG så att jag iaf har någon slags värdefull status i en allians, så bonusresor får vänta tills efter det. Har lite drygt 100 000 EB-poäng, men där tänkte jag spara ihop till 180 000 innan jag använder dem till nåt vettigt :)

Jag skaffade mig ett US Airways-konto för bara någon vecka sedan och tänkte vänta tills jag får möjlighet att vara med i nästa buy miles-kampanj.
 

Dr. Miles

Expert
Om du kunde strunta i Star Alliance, har Aeroflot bra pris till Seoul.
Från Frankfurt och Köpenhamn kostar det runt 13.800 SEK inkl. skatter i Business class.
Från Oslo och Stockholm kostar samma biljett ca 15.000 SEK inkl. skatter.

Aeroflot Business class är inte dålig utan faktiskt bätte än många europeiska flygbolag inkl. SAS.
 

Randy Marsh

Medlem
Om du kunde strunta i Star Alliance, har Aeroflot bra pris till Seoul.
Från Frankfurt och Köpenhamn kostar det runt 13.800 SEK inkl. skatter i Business class.
Från Oslo och Stockholm kostar samma biljett ca 15.000 SEK inkl. skatter.

Aeroflot Business class är inte dålig utan faktiskt bätte än många europeiska flygbolag inkl. SAS.
Här kan du läsa Jacobs reportage om Aeroflot Business class ifall du inte har läst än.
Hmm, det kan ju faktiskt vara ett bra alternativ det också, fast förstås en del dyrare än comfort med TK. Det fina med Aeroflot är att det verkar som att priserna du uppger verkar vara normalpriser, ser ut som att de gäller nästan närsomhelst. Om man som du säger struntar i star alliance så verkar ju business med Aeoroflot som en betydligt bättre deal än economy extra eller business med SAS, som bägge kostar mer.
 

Kricka

Medlem
Gå med i AF/KL SkyTeam för det fall att du väljer att flyga med "Flottan". Borde ge en
hel del poäng till ditt konto i så fall.
 

Randy Marsh

Medlem
Gå med i AF/KL SkyTeam för det fall att du väljer att flyga med "Flottan". Borde ge en
hel del poäng till ditt konto i så fall.
Jag har att Flying Blue-konto som jag nästan aldrig använder, och nu när British Airways snart börjar flyga lite fler avgångar från BGO så kommer jag nog hellre välja dem än KLM som alternativ till star alliance.
 
Toppen