Senaste nytt

SAS introducerar SMS service för försenat bagage

Jacob

Medlem
Den 20 maj introducerar SAS en ny SMS tjänst som låter passagerare med försenat bagage får uppdaterad status på det försenade bagaget via SMS. Det enda som krävs är att resenärens mobilnummer skrivs in i systemet, vilket görs samtidigt som väskan rapporteras vid ankomstflygplatsen. Tjänsten är kostnadsfri och kommer implementeras på alla SAS destinationer.
 

Kris

Medlem
Vad hände med detta initiativ?
Framtida feature i sas app?

Eller SAS har kanske slutat med försenat bagage?
 
Vad hände med detta initiativ?
Framtida feature i sas app?

Eller SAS har kanske slutat med försenat bagage?
SAS har slutat med bagaget som är försenat en längre tid. Istället har de slagit ut all förseningstid på allt bagage på Kastrup. Detta gör att bagagehanterarna kan få sina fackliga möten och Anfieldska fikaraster och bagaget tar minst 30 minuter innan det kommer. Smart och effektiv lösning.

För att vara seriös, man borde kanske sätta i system att skapa en PIR varje gång på Kastrup, eftersom det tar så väldigt lång tid innan bagaget kommer, man vet inte om det är borta eller bara sent.
 

Kris

Medlem
För att vara seriös, man borde kanske sätta i system att skapa en PIR varje gång på Kastrup, eftersom det tar så väldigt lång tid innan bagaget kommer, man vet inte om det är borta eller bara sent.
Nu reser jag förvisso väldigt sällan med incheckat bagage, men det är exakt denna upplevelse som fick mig att fundera och såldes även bumpa denna antika tråd.

Det borde kunna gå att få infosystem (sms eller ej) bättre korrelerat med verkligheten.
 

banditan

Medlem
Jag hade det stora nöjet att nyligen testa detta med försenat bagage, i måndags vid lunch försvann nämligen min väska på rutten Arlanda - Oslo. Fyllde i PIR, åkte till kontoret.

Tisdag morgon ca kl 07 kom ett SMS:
Your bag/s have arrived at the airport. We will contact you by SMS as soon as the bag/s are collected. //DHL Supply Chain


Sen gick det ett par timmar, sen kom nästa SMS:
Your bag/s have now been collected. We will contact you to agree on delivery details. //DHL Supply Chain


Sen gick det ytterligare ett par timmar innan en glad DHL:are ringde och stämde av upphämtning.


Vet inte om detta är det system som avsågs, är ett par år sen jag sist hade försenat bagage....
 
D

Deleted member 4140

Guest
Landade på Narita 9/1 och till min stora förvåning så var väskan borta, gjorde anmälan m.m men fick inget sms om vart min väska är. 24 timmar senare så stod det en glad kvinna utanför dörren med min väska.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen