Senaste nytt

Rätt poäng för resan/Saknar ett leg

Ninjamasse

Medlem
Hej alla!

Efter förra helgens weekend i Tokyo (läs om den här: http://www.businessclass.se/reserapporter/5996-swiss-experience.html ) så har nu poängen trillat in (alla utom sträckan Zurich-Tokyo). Jag har fått följande:
30 jul 2012 Tokyo - Zürich LX 0161 Business Discounted 12 000
30 jul 2012 Zürich - Copenhagen LX 1272 Business Discounted 1 200
27 jul 2012 Copenhagen - Zürich LX 1267 Business Discounted 1 200

Jag krediterade alltså flygningen till SAS Eurobonus av olika anledningar. Men när jag testar bokningen i MIles&More så ska den ge 27 840 utan bonus alltså 13920 per väg medan jag bara fått 13200. Vad är egentligen rätt?

Dessutom så saknas naturligtvis delen som ger EBS:( Är det lönt att ringa till Eurobonus och pusha? Jag ringde till Swiss och Lufthansa MIles&more de kunde såklart varken se något eller hjälpa till.

Vi ska inte gå in på boarding pass och biljetter, vilken soppa. Resan bokas i P och sammanfattas i mail från Swiss som sådan. När jag nu tittar på boardingpassen så har jag ett i P, ett i Y och två i C! Med två olika efternamn. INte så stabilt och kanske borde skrivas i en separat tråd "Det här gjorde ni INTE så bra SWISS!"
 
Last edited:

090034208

Medlem
Har du krediterat till EB så kan du inte kolla på Miles&More. Alla program har sina egna uträkningar. Endel program räknar flatmiles, endel exakta miles och endel avrundar uppåt.
EB avrundar uppåt så du har fått korrekta antal miles

CPH-ZRH 591 miles = 600 miles
ZRH-NRT 5976 miles = 6000 miles
..och på detta 200% blir korrekt!
 

agehall

Medlem
Jag krediterade alltså flygningen till SAS Eurobonus av olika anledningar. Men när jag testar bokningen i MIles&More så ska den ge 27 840 utan bonus alltså 13920 per väg medan jag bara fått 13200. Vad är egentligen rätt?

De olika programmen avrundar olika. Det stämmer nog med 13200 till EB, men jag kan inte säga med 100% säkerhet.

Dessutom så saknas naturligtvis delen som ger EBS:( Är det lönt att ringa till Eurobonus och pusha? Jag ringde till Swiss och Lufthansa MIles&more de kunde såklart varken se något eller hjälpa till.

Du kan ringa SAS hur mycket du vill, de kan inget göra heller. Antingen kommer poängen att trilla in eller så får du göra en retroregistrering om ett par veckor.

Vi ska inte gå in på boarding pass och biljetter, vilken soppa. Resan bokas i P och sammanfattas i mail från Swiss som sådan. När jag nu tittar på boardingpassen så har jag ett i P, ett i Y och två i C! Med två olika efternamn. INte så stabilt och kanske borde skrivas i en separat tråd "Det här gjorde ni INTE så bra SWISS!"

Det där låter ju inte helt bra. Det kan ställa till problem för dig och det kan vara ett h-vete att reda ut.
 

090034208

Medlem
Har själv åkt med Swiss, bokat i P men det stod naturligtvis C på boardingpassena, poängena kom in som normalt.

Ett annat exempel är Blue1 i Business, det står Y på bordingkortet fast den rätta bokningsklassen är Z, inga problem för mig med varken lounge eller poäng, dom kommit in som normalt för Z (200%)
 

Ninjamasse

Medlem
Har du krediterat till EB så kan du inte kolla på Miles&More. Alla program har sina egna uträkningar. Endel program räknar flatmiles, endel exakta miles och endel avrundar uppåt.
EB avrundar uppåt så du har fått korrekta antal miles

CPH-ZRH 591 miles = 600 miles
ZRH-NRT 5976 miles = 6000 miles
..och på detta 200% blir korrekt!

Jag misstänkte det, men eftersom SWISS-agenten sa det så var jag ju tvungen att prova. Bra att poängen stämde i alla fall:)
 

Ninjamasse

Medlem
Har själv åkt med Swiss, bokat i P men det stod naturligtvis C på boardingpassena, poängena kom in som normalt.

Ett annat exempel är Blue1 i Business, det står Y på bordingkortet fast den rätta bokningsklassen är Z, inga problem för mig med varken lounge eller poäng, dom kommit in som normalt för Z (200%)

Jag hoppas verkligen du har rätt och att jag slipper strul...jag gillar inte strul nämligen:)
 
Toppen