Senaste nytt

Bygget av bron mellan Hong Kong–Zhuhai–Macau är försenat, beräknas att bli klar 2021

Dr. Miles

Expert
Hong Kong–Zhuhai–Macau Bridge (HKZMB) förväntades att bli klar 2018, håller den inte original schema utan det blir klar tidigast 2021 enligt nyheterna.

Delays of up to 5 years for HK$30bn 'moving' Macau bridge crossing facilities | Hong Kong Free Press
There is a doomsday machine on the horizon that could destroy Hong Kong home prices | South China Morning Post

Hong Kong–Zhuhai–Macau Bridge är en bro som knyter samman Hong Kong, Zhuhai (Kina) och Macau.
Bron börjar från Hong Kong International Airport (HKIA), över Pearl River delta och till en artificiell ö vid Zhuhai och den grenar mot Zhuhai och mot Macau. Totalt 35 km lång bro.

HKZMB.jpg

(Foto: Highways Department, HKSAR Media Centre)

Resenärer kommer att kunna resa mellan Hong Kong flygplats och Zhuhai / Macau i en halvtimme när den blir klar.
 

Fredrik

Medlem
Åkte färjan till Macau nyligen och stora delar av bron ser "klar" ut. Man vet förstås inte vad som mer behövs göras men en sån lång försening känns spontant som udda. Allt det gör är väl att avslöja att jag inte förstår mig på brobyggande...
 

Traveller

Medlem
Då jag bodde i HongKong fanns det ett rykte om just "Byggherren" och stadstjänstemän. Naturligtvis handlade ryktet om mutor och pengar som skulle komma från Macaos spelvärld. Jag är inte förvånad om detta rykte stämmer och att bron till mångt och mycket har finansiering av just Macaus spelvärld. Spel i Macau har minskat dramatiskt, 15% var den siffra jag fick berättat för mig då jag bodde där. Stämmer detta kan det ju också vara anledningens till den aktuella förseningen. Observera att detta är spekulation och baserat på det jag fick berättat för mig. Jag håller med @Fredrik om att bron till mångt och mycket ser "klar" ut och då man byggt så mycket på så kort tid känns ju 2021 väldigt långt bort.
 

Fjalar

Medlem
Vet någon om det är pga bygget som det ligger ett antal vit/röda båtpråmar/riggar i vattnet utanför flygplatsen? Verkar dock inte ligga precis i anslutning till bron, men det ligger ett stort
antal i spridda skurar.
 

RobRoy

Medlem
Finns mycket att skriva om detta projekt.

Först och främst var det ett politiskt beslut som inte fyller ett behov (cost benefit analysis ingick inte). På detta sätt var det en hel del 'strategic misrepresentation' och 'optimism bias' med i beslutsfattandet (se Flyvbjerg för vidare förklaringar). Sedan är det tre byggherrar och gränsdragningen för ansvar är inte helt klar och ofta bråk om vem som är betalningsansvarig. Vidare så är det ett riktigt komplicerat projekt - ~40km bro, tunnel, konstgjord ö, märklig korkskruvlösning (dvs inga tåg). Arbetare har dött= stanna bygget. Och nu senast visade det sig att Jacobs som var ansvariga för att kontrollera betongen 'slarvat' med proverna. Det är skillnad på 20, 28 och 35 dagar... Så tvungna att göra efterhandsprover.

Överlag så är det ett typiskt megaprojekt...
 

AABack2ARN

Medlem
Vet någon om det är pga bygget som det ligger ett antal vit/röda båtpråmar/riggar i vattnet utanför flygplatsen? Verkar dock inte ligga precis i anslutning till bron, men det ligger ett stort
antal i spridda skurar.

Är inte det för tredje rullbanan? Samt någon ny form av klareringsö för Kina-resenärer?
 

Dr. Miles

Expert
Vet någon om det är pga bygget som det ligger ett antal vit/röda båtpråmar/riggar i vattnet utanför flygplatsen? Verkar dock inte ligga precis i anslutning till bron, men det ligger ett stort
antal i spridda skurar.
Det är nog bygget för tredje banan på Hong Kong International Airport (HKIA).
Jag såg också detta när jag landade västerifrån.

SAS Business A330 ARN-HKG, 09.JPG

SAS Business A330 ARN-HKG, 10.JPG



Skissen av byggplan av tredje banan på HKIA:
HKIA 01.png

(Foto: Environmental Protection Department HK)

Länken till projektet:
http://www.epd.gov.hk/eia/register/profile/latest/esb250/esb250.pdf
 
Toppen