Senaste nytt

SAS Q2 och halvårs resultat

Fredrik

Medlem
De gör vinst under Q2 men lägre än förra året. Min prognos är tyvärr att det är dags att tömma EB-kontot. De måste finansiera sin pensionsskuld nästa år och kommer troligen att göra förlust under 2012. När tar pengarna slut? Nyemission eller konkurs nästa år.
 

A380*G

Medlem
De gör vinst under Q2 men lägre än förra året. Min prognos är tyvärr att det är dags att tömma EB-kontot. De måste finansiera sin pensionsskuld nästa år och kommer troligen att göra förlust under 2012. När tar pengarna slut? Nyemission eller konkurs nästa år.

Har inte hängt med i det finansiella men hur ser helårsprognosen ut respektive L12M?
 

Palazzi

Medlem
Aktien störtdyker på börsen, man skulle kanske kunna tjäna lite pengar på att köpa säljoptioner i SAS?

2.5% är väl ingenting i sammanhanget... SAS-aktien har ju tappat 96.1% på 10år.

Därmed inte sagt att det ser bra ut.... Men jag avvaktar med att vara för pessimistisk; tycker vi diskuterar samma sak varje kvartalsrapport.
 

Bernie

Medlem
Har inte hängt med i det finansiella men hur ser helårsprognosen ut respektive L12M?
På grund av osäkerhet kring bränslepriser osv. vill de inte lämna någon prognos för resten av året. Men räknar med en passagerarökning på 5-7 procent i jmf med i fjol.
 

Ubbe

Medlem
Högre kabinfaktor och vinst i dagens läge anser jag är en bra siffra. Lite onödigt negativa rubriker på det kvartalsbokslutet.
 
Om vi skulle leka lite med tanken att SAS skulle gå i KK. Jag menar inte på något sätt att man ska fortsätta skjuta in pengar i ett blödande bolag. Men vill mer se vad effekten skulle bli.

* Sverige, norge och danmark skulle stå utan en flag carrier. Alltså blir de länderna beroende på bolag som Norwegian , Ryanair eller andra länders flagcarriers för att ta sig ut i europa.

* Sverige, norge och danmark blir ett av de få länderna i västEU som blir utan en flagcarrier. Kan faktiskt inte på rakarm komma på något land (förutom de väldigt små länderna som luxemburg,andorra etcetc) som INTE har en flagcarrier.

* De flagcarrier som trafikerar sverige kan nu sätta sina priser lite mer "fritt". Tex KLM mellan AMS-ARN kommer säkerligen priset öka 25% över natten. Vågar inte ens tänka på BA mellan LHR-ARN

* Ska en Svensk,Dansk eller Norrman ta sig till NewYork får man nu åka vi tex CDG,LHR,AMS,HAM...eller vänta på att norwegian börjar traffikera.

Vore det inte ett naturligt steg att delaup SAS lite?. Så de länderna som SAS har närvaro i splittas. Kan tänka mig att det är en väldigt stor overhead i deras verksamhet iom 3hub:ar som ligger så tätt intill varann.
 

Bryant

Medlem
Ett annat alternativ är väl att göra som Swissair och Sabena? Rekonstruera om som tre olika bolag (Sverige, Norge, Danmark)?
 

MarcusC

Medlem
Tror fortfarande på SAS...håller med ubbe om väl negativa rubriker. Visst har SAS det inte lätt och konkurrensen är stenhård. Men man är på rätt väg tror jag...sedan kan jag tänka mig SAS ännu mer får anpassa kostymen och se sig passerade av Norwegian i både Sverige och Norge....
 
Toppen