Senaste nytt

Uppgradera Swiss economy class t/r mot en enkel business biljett?

En aningens udda och kanske dum fråga.

Det är som så att jag har bokat en resa för två pax till CPH från BCN via ZRH/GVA med Swiss och det verkar som att jag antagligen måste resa själv, vilket betyder att jag har en extra oanvändbar t/r biljett. Biljetten har klasserna low-economy ena hållet och standard economy vägen tillbaka.

Jag förstår att jag inte får någon återbetalning, men tänkte kanske det är möjligt att använda den ena t/r biljetten för att uppgradera till business ena hållet eftersom en uppgradering enkel väg på Swiss webbplats kostar 130 euro, vilket är mindre än en economy biljett kostade.

Har någon försökt med något liknande innan? Tänkte kolla med er innan jag mailar in till deras kundtjänst och hör mig för, fast det bästa är kanske att fråga direkt vid incheckningen på flygplatsen istället?
 

Senator

Moderator
Det finns ett lite scenario som skulle eventuellt funka:
1. Om det finns något restvärde i den oanvändbara biljetten, skulle du kanske få en Miscellaneous Charge Order (MCO) som motsvarar detta värde (t.ex. €80 i skatter/avgifter)
2. Sedan går det kanske att boka a) en "Business Saver" uppgradering via telefonen på just sträckan du har. MCO är ett betalningssätt som skulle täcka detta eller b) en "fare change" till högre pris och kabin och betala med MCO.

Frågan är om du får något alls tillbaka på den första biljetten? Sen är det inte 100% att MCO täcker detta beloppet och det krävs även mer medel. Jag hade ringt, och inte tagit det på CPH. Vet inte vem som hanterar LX på CPH, men man har inte alltid koll på alla möjligheter när man outsourcar till lokala handlingbolag
 
Last edited:
Det finns ett lite scenario som skulle eventuellt funka:
1. Om det finns något restvärde i den oanvändbara biljetten, skulle du kanske få en Miscellaneous Charge Order (MCO) som motsvarar detta värde (t.ex. €80 i skatter/avgifter)
2. Sedan går det kanske att boka a) en "Business Saver" uppgradering via telefonen på just sträckan du har. MCO är ett betalningssätt som skulle täcka detta eller b) en "fare change" till högre pris och kabin och betala med MCO.

Frågan är om du får något alls tillbaka på den första biljetten? Sen är det inte 100% att MCO täcker detta beloppet och det krävs även mer medel. Jag hade ringt, och inte tagit det på CPH. Vet inte vem som hanterar LX på CPH, men man har inte alltid koll på alla möjligheter när man outsourcar till lokala handlingbolag

MCO låter intressant, får kolla upp detta. Det går att uppgradera ena sträckan till en Business Saver (mot 130 euro) enligt deras webbplats. Priset på biljetterna låg på cirka 320 euro vid inköp, alltså 160 styck. Kanske kan få ut några euro från detta enligt MCO. Tack för tipset!

Förresten, samma problem infinner sig på flygplatsen på BCO då LX antagligen inte har någon staff här.
 
Ringde till Swiss idag, valde deras Schweziska nummer. Blev kopplad till en Engelskspråkig avdelning som jag misstänker är ett callcenter i Indien.

Mannen i luren hade ingen förståelse för mig eftersom jag hade bokat biljetterna via en resebyrå (Ticket), han säger att jag måste ringa dom. Fick inga upplysningar om några alternativ eller något utan jag blev helt utelämnad och de ville inte ha något med mig att göra.

Ringde Ticket, fick sitta i telefonkö i 20 minuter. Tröttnade, gav upp.

Ringde tillbaka till Swiss, deras Svenska nummer. Kom till samma callcenter. Dock så var mannen i luren mer förstående för mig och försökte göra sitt bästa för att hjälpa till. Efter 5 minuter kom han dock fram till samma resultat, de kan inte göra något eftersom biljetten är utställd av tredje part.

Känns snopet att bli behandlad lite som pest och att det är resebyråns ansvar att ta hand om ändringar eller återbetalningar. Nu vet jag i förhand att jag absolut inte kommer att få några pengar tillbaka. Det jag var intresserad av främst för att göra en MCO via Swiss kundtjänst och sedan kreditera vad jag nu kan få tillbaka på den och möjligtvis använda det mot en Business Saver uppgrade på hemresan.

Tyvärr så kan jag inte genomföra detta nu då jag bokat via Ticket (som verkar vara omöjliga att nå just nu).

Varför får man inte samma hjälp och kundservice i slutändan, jag köper ju samma produkt?
 

Ubbe

Medlem
Orsaken kan ju bero på att om du bokar via Swiss site så får de bokningsavgifterna men om du bokar via Ticknet så har de fått betalt av Swiss för att sköta kontakterna med dig.. Har du en tom biljett till Barcelona så kan jag tänka mig att åka dit om datumen funkar...
 
Orsaken kan ju bero på att om du bokar via Swiss site så får de bokningsavgifterna men om du bokar via Ticknet så har de fått betalt av Swiss för att sköta kontakterna med dig.. Har du en tom biljett till Barcelona så kan jag tänka mig att åka dit om datumen funkar...

8 Aug. BCN - GVA - CPH
14 Aug. CPH - ZRH - BCN

Något som kan vara intressant? Dock så vet jag inte hur det funkar med att byta namn på biljetten, antar att det inte går eller kostar en slant? Detta måste antagligen också göras via Ticket.
 
Toppen