Senaste nytt

Spontan resa till Aten – eller hur man spenderar 5 timmar på Landvetter

GOTATH

Medlem
Inför denna sommar visste jag inte vad jag skulle göra. In i det sista var jag osäker på om jag skulle få något sommarjobb. Jag kunde därför inte boka någon resa ut i Europa. Min familj har ett sommarhus på en liten ö utanför Aten och jag brukar åka ner dit ganska ofta. Det visade sig att jag fick ett jobb och efter att schemat var klart stod det klart att jag kunde åka ner 6-10 juli. Sagt och gjort så bokade jag en biljett med KLM. Resan fram och tillbaka gick bra och det var min första resa som Flying Blue Silver Elite, så det var kul att känna att man hade lite mer uppmärksamhet från flygbolaget(uppskattade främst priority boarding). Men det är inte denna resa jag ska berätta om, utan den spontana trip jag tog helgen efter. Det var planerat att jag skulle vara ledig lör-mån, men tack vare lite semesterdagar fick jag ledigt fredag-tisdag.

På onsdag lunch, när det stod klart att jag kunde vara ledig lite extra, tog jag upp mobilen och bokade via KLM:s app en resa torsdag kväll till tisdag kväll. Helt spontant alltså! Fick till och med ett bättre pris än resan förra helgen =) Checkade in några minuter efter att jag hade bokat. Fick 5A och 5F.

Efter att ha jobbat fram till 14:30 torsdagen 14 juli tog jag flygbussen ut till GOT. Jag var ute på GOT vid 15:30 och gick direkt genom security för att äta räkmacka med stor stark på Kategatt. Skymtade att den tidigare KL-flighten till AMS var försenad med nästan 2h…
CIMG9861.jpg

Efter att ha avnjutit denna macka satte jag mig och kollade ut på plattan. Då hörde jag plötsligt hur de ropade ut att ”passagerare på KL1160 till AMS med förbindelse ut i Europa skulle kontakta KLM:s disk i utrikeshallen”. Blev lite förvånad så jag begav mig ditåt. Väl framme var det ingen kö så jag kom snabbt fram. Det var tydligen mycket dåligt väder i AMS och de hade fått telex om att inte skicka några pax med connections dit. Hade blivit ombokad till MA via BUD. Såg att inbound från AMS var försenad med ca 45 min. Min ordinarie avgångstid var 17:55 med KL, men nu blev det 20:25 med MA istället. Klockan var ca 16:30 då jag blev ombokad. Eftersom MA inte hade online-check-in så fick jag fördriva tiden ute bland alla andra. Eftersom man är hyfsat berest vet jag att man kan kräva lite av flygbolagen. Nämnde att jag nu blev försenad några timmar och att jag ville ha lite kompensation. Sagt och gjort fick jag en folder från KLM som antingen gav mig 10€ att äta o dricka för, 15€ rabatt på taxfree onboard eller 2000 FB-miles. Inte nog med det; fick även 50€ rabatt på nästa KL/AF/DL-resa! Oväntat, men uppskattat.
CIMG9868.jpg


Min första plan var att sätta mig på Götheborg utanför incheckningsdiskarna, men sedan slog det mig att jag aldrig varit på inrikesdelen. Jag traskade bort dit och hittade lugnet.
Spenderade min väntetid på detta sätt.
CIMG9873.jpg
Hade dessutom inte helt fel utsikt;
CIMG9874.jpg
AY till HEL och SN till BRU.
CIMG9877.jpg
Är konstigt nog inte avundsjuk på hans jobb =))

Tiden gick i vilket fall som helst och jag gick bort till incheckningsdiskarna för Malev. Möttes av en lång kö som jag gled förbi. Vid incheckning berättade jag om min historia att jag hade blivit ombokad och behövt vänta. Bad om fönsterplats långt fram. Incheckningskillen sa att han gav mig en plats i ett business-säte, men inte businessclass. Efter lite småprat satte han mig på standby för uppgradering(för att kompensera min långa väntetid). Jag reste bara med handbaggage så jag gick upp i utrikeshallen på nytt.
CIMG9880.jpg
Hmm, vilken blir det idag?

Möttes av mitt ordinarie plan som fortfarande var kvar. Såg bara ett fåtal gå ombord.
CIMG9885.jpg

Tur att man blev ombokad, annars hade jag inte hunnit
CIMG9889.jpg

Det fick bli lite mer öl i A-baren helt enkelt. Jag hade ju ändå lite mindre än 2 timmar innan vi skulle lyfta. Till slut kom mitt plan in till gate 16A
CIMG9897.jpg

Gick fram till disken några minuter innan boarding. Han jag pratat med under incheckning kom ihåg mig vid namn till och med! Han tog mitt BP och… ;-)
uppgraderad.jpg

Fick ett stort leende på mina läppar och jag tackade honom ordentligt.

MA787 GOT-BUD
Reg: HA-LOJ (byggd 2004), B737-600
BRD 2010-2030
PB 2035
TO Rwy 03 2025
TOD 2209
Land 2232

Nu var det dags för boarding och jag smet smidigt förbi kön. Väl ombord blev jag hälsad välkommen och gjorde mig till rätta i 1C. Pursern stoppade boarding när jag skulle lägga upp min väska. Strax därefter fick jag sällskap i 1A av en trevlig tjej som skulle till Beirut. Apelsinjuice och vatten erbjöds som pre-departure drink tillsammans med Budapest Times och Aftonbladet. Benutrymmet var lite snålt tilltaget, men sätet var mycket bekvämt.
CIMG9910.jpg
Ber om ursäkt för suddiga bilder =)

Väl uppe i luften frågade pursern om jag ville ha något att dricka innan maten. Valde en GT som levererades omedelbart tillsammans med nötter. Pursern gick runt till varje pax enskilt och frågade om denne ville ha något att dricka.
CIMG9914.jpg

Kanske inte den bästa GT:n jag druckit men helt okej. Ett plus att jag fick nötter till den.

CIMG9912.jpg
Så som man ska resa:cool:

Strax därefter var det dags för huvudmåltiden.
Meny:
Förrätt: Grilled marinated artichoke sallad
Huvudrätt: Young pullet roll flavoured with pesto and stuffed with green asparagus and baby carrots, served with gratin potatoes
Efterrätt: Apple cake
Till det bröd och Sparkling Wine Hungarian. Självklart riktiga bestick och glas.
2011-07-14 21.21.17.jpg

Förrätten hade en trevlig syrlig smak. Huvudrätten var mycket smakrik, om än ej bättre än Austrians mat. Efterrätten var helt okej den med. Lyckades klämma 3 flaskor sparkling wine.

Sammanfattningsvis tycker jag att Malev erbjuder en bra businessprodukt, även om jag inte är helt säker på att jag vill betala för en sådan. Maten är god, likaså drycken, men det lilla extra saknas tyvärr. Ett plus för menykorten dock.

Mitt byte i Budapest gick väldigt smidigt eftersom mitt flyg skulle gå från gaten bredvid. Det var skönt att var först av planet. Biten ner till Aten minns jag inte så mycket av. Flög med HA-LOL! Hade ett bekvämt business-säte(4A). Sov i princip hela sträckan. Vaknade till när servicen kom, torr macka. Blev lite förvånad över att de inte hade någon alkohol för servering… Landade i Aten vid 0220 och det blev till att spendera några timmar på flygplatsen.

Hemresa

ATH-AMS KL1576
Reg: PH-BXH (byggd 2000), B737-800
BRD 1642
PB 1710
TO Rwy 21 1720
TOD 1855
Load: Y: ca 85%
Nu hade jag planerat att allt skulle gå som planerat. Checkade in online och fick 4F hela vägen ATH-AMS-GOT. Hade inget baggage så jag gick direkt in. Kom till flygplatsen lagom för boarding. Gick i Priority-kön utan några problem och jag var nummer 2 ombord.
CIMG9930.jpg
Bra med benutrymme.

CIMG9932.jpg

CIMG9934.jpg
Första och sista man ser när man kommer till ATH =)

Servicen ombord var en god varm kyckling-wrap följt av en kaka. Detta sköljdes ner med två flaskor vin och vatten. Senare erbjöds även godis.

CIMG9937.jpg
CIMG9940.jpg

Transfer i AMS

Alltid kul blandning här
CIMG9948.jpg
Under min transfer i AMS tog jag mig en kall Heineken ute vid C12. Jag upptäckte även att Schiphols app även hade planets reg, vilket uppskattades!

AMS-GOT KL 1163
Reg: PH-BGF (byggd 2008 Grote Zilverreiger), B737-700
BRD 2030
PB 2057
TO Rwy 24 2103
TOD 2145
Land 2206
Arr 2211 gate 17
Load: Y: ca 50%

Efter ölen gick jag och satte mig och väntade utanför C15. Helt plötsligt märkte jag att det var boarding. Kan ju säga att Angry Birds inte rekommenderas att spelas när man ska ut och flyga ;-) Gled som tur var förbi hela kön i priority boarding och kom ombord bland de första. Fick en detaljerad information från cockpit om bland annat att det var captain Van Mandelberg som rattade planet och att flygtiden var 1h och 5 min. Hade hela raden för mig själv.

Servicen på denna sträcka var sweet eller savoury snack. Var lite fräck så jag tog båda. Till det en flaska vin.
CIMG9958.jpg

Efter detta var slut frågade jag snällt om jag kunde få en till flaska vin. Detta fick jag, och dessutom av bättre märke;
2011-07-19 21.28.21.jpg

Efter detta blev jag tillfrågad av pursern om jag var Mr GOTATH och om jag uppskattade flygningen. Sa att jag var mycket nöjd med den och att det idag var gott om plats till skillnad från förra veckan. Aldrig varit med om detta innan, men antar att det berodde på mitt silvriga kort =))
Vi landade kort därefter på GOT och jag var först av planet. Inget baggage och rätt ut i en väntande taxi hemåt. Klm gjorde bra ifrån sig idag och jag ser fram emot att flyga med dem igen.

Väl hemma ansökte jag om medlemskap i Malevs Duna Club och lyckades till och med status-matcha mig så att jag nu är Duna Club Silver member OW Ruby!

Detta sammanfattar min lilla trip till Grekland. Jag hoppas att ni uppskattat läsningen, även om detta var min första TR. Nästa resa blir med SK via CPH till ATH igen och hem med OS via VIE.
 
Last edited:

MarcusC

Medlem
Tack för en bra reserapport,extra kul med rapporter från GOT :) ! Får nog testa KLM snart, verkar mycket bättre än LH ( nu när man dessutom kompat sig till FB Plat ) Börjar bli lite trött på LH:s ganska torftiga intra EU service. Nu börjar det ju strejkas i Tyskland igen också.....
 

EricT

Medlem
Bra reportage. Testa att boka BA till London tor med mer än 30 dagars framförhållning så får du en mycket bra Businessprodukt för bara ca 2500 kr. (BA kör numera från GOT)
 

Gnopps

Medlem
Grattis till uppgraderingen och nya silverkortet! Med Flying Blues intjäningsregler måste du verkligen ha varit duktig för att uppnå status.. Tack för läsningen!
 
Toppen