Utresan via AMS med SK economy+ och hemresan via LHR med BA C-klass.
Min första C- klass resa med Cathay Pacific kom till tack vare AHO’s goda arbete med att sniffa upp ”good deals”.
Jag är ingen fotograf av stora mått, så därför blev det bara några enstaka bilder på utresan.
Biljetten köptes hos Mr Jet utan konstigheter, jag gillade deras hemsida och sökfunktioner. Bokningen (Amadeus)kunde jag snart se på både Cathay och SAS hemsidor. Loggade in på Cathay och ändrade sittplats till ”upper deck”.
Web incheckning på SAS dagen innan som vanligt. Endast en ”semi” web incheck på Cathay, går ej att skriva ut boardingcard. Hänvisning till transferservice på AMS.
Onsdag morgon SK 1553 till AMS. Tar ut ett boarding card i automaten samt kan även skriva ut en baggage tag till slutdestinationen. Droppar väskan. Inga konstigheter, avgång enligt tidtabell och med en förväntad kall frukost. Det var nog mindre än 50% beläggning i C och Y+. Servicen var på topp, inget att klaga på.
Transfer Amsterdam.
Nu inträffar två händelser/omständigheter som inte var så kul.
1. Minuspoäng till CX. Transferdisken för CX flighten öppnar ett visst klockslag (ca. en timme efter min ankomst) och att agenten kommer lullande ca. 15 min. försenad. Hanteringen var väldigt långsam av någon anledning, första paret i kön behandlades minst i 30 min. och agenten ringde flera samtal och folk i kön började skruva på sig. Efter drygt en timmes köande blev det min tur. Suck!
2. Minuspoäng till HKG Flyer. Jag ville ha ganska lång transfertid för att få testa loungen ordentligt, men men det blev inte riktigt så. När det nästan var min tur i transferkön kommer en donna glidande och flashar sitt Marco Polo Club kort och får såklart hjälp härnäst. Ja ja, CX tar väl hand om sina egna tänkte jag. När det blir min tur passar jag på att utrycka mitt missnöje med att få köa så länge istället för att få sitta i loungen. Men, du skulle ju ha kommit fram och visat ett medlemskort och sagt att du reser i C-klass så hade du fått gå före i kön (mitt Finnair plus basic hade räckt bra). Ja ja, att vara en väluppfostrad svensk kan vara en nackdel ibland. Suck igen.
CX 270 AMS-HKG
Övervåningen på 747 måste vara en av dom bästa kabinerna att sitta i, lite mindre, lite tystare och mycket mysigare, tycker jag.
Jag måste säga att jag inte hade några som helst problem med CX gamla business stol, och ändå är jag ganska stor och bred över axlarna. Enligt min mening så är den perfekt för sova och kolla film och liten risk att bli störd av närmaste grannen. Kanske vid måltider att det skulle vara skönt med lite mer rymd, och förstås kunna se personen man reser tillsammans med utan att behöva ställa sig upp.
Mat och dryck.
Högsta betyg. Bubblet slank ner fint och fick även göra förrätten sällskap. Allt smakade bra men förrätten var outstanding med marinerade räkor, krabb mousse och någon senaps dressing. Allt rundades av med kaffe och virre.
Hemresan.
Jag bara nämner den bara med några få ord för jag hade dragit på mig halsfluss och hade precis blivit feberfri. Kände ingen smak av mat och dryck så det blev mest att vila och kolla film. Plus till FA som ville hjälpa och bjöd på lindrande huskur i form av äggtoddy med konjak tror jag visst det var.
Kunde inte heller riktigt njuta av Galleries på T5, blev mest att halvsova och dricka några liter vatten.
Sammanfattning.
Jag har inte så värst många c-klass resor under västen men jag kan bara instämma med flera andra rese rapporter här på BC, CX måste tillhöra den absoluta toppen.
Förutom mitt lilla transfer problem i Amsterdam var denna resa en superb upplevelse. Servicen från besättningen är allert och precis, dom försöker verkligen göra din resa bekväm och avkopplande.
Den gamla stolen funkar jättebra för mig, och om jag får chansen att flyga CX 747 på övervåningen igen så blir det inga klagomål här inte.
//HKG Flyer
Min första C- klass resa med Cathay Pacific kom till tack vare AHO’s goda arbete med att sniffa upp ”good deals”.
Jag är ingen fotograf av stora mått, så därför blev det bara några enstaka bilder på utresan.
Biljetten köptes hos Mr Jet utan konstigheter, jag gillade deras hemsida och sökfunktioner. Bokningen (Amadeus)kunde jag snart se på både Cathay och SAS hemsidor. Loggade in på Cathay och ändrade sittplats till ”upper deck”.
Web incheckning på SAS dagen innan som vanligt. Endast en ”semi” web incheck på Cathay, går ej att skriva ut boardingcard. Hänvisning till transferservice på AMS.
Onsdag morgon SK 1553 till AMS. Tar ut ett boarding card i automaten samt kan även skriva ut en baggage tag till slutdestinationen. Droppar väskan. Inga konstigheter, avgång enligt tidtabell och med en förväntad kall frukost. Det var nog mindre än 50% beläggning i C och Y+. Servicen var på topp, inget att klaga på.
Transfer Amsterdam.
Nu inträffar två händelser/omständigheter som inte var så kul.
1. Minuspoäng till CX. Transferdisken för CX flighten öppnar ett visst klockslag (ca. en timme efter min ankomst) och att agenten kommer lullande ca. 15 min. försenad. Hanteringen var väldigt långsam av någon anledning, första paret i kön behandlades minst i 30 min. och agenten ringde flera samtal och folk i kön började skruva på sig. Efter drygt en timmes köande blev det min tur. Suck!
2. Minuspoäng till HKG Flyer. Jag ville ha ganska lång transfertid för att få testa loungen ordentligt, men men det blev inte riktigt så. När det nästan var min tur i transferkön kommer en donna glidande och flashar sitt Marco Polo Club kort och får såklart hjälp härnäst. Ja ja, CX tar väl hand om sina egna tänkte jag. När det blir min tur passar jag på att utrycka mitt missnöje med att få köa så länge istället för att få sitta i loungen. Men, du skulle ju ha kommit fram och visat ett medlemskort och sagt att du reser i C-klass så hade du fått gå före i kön (mitt Finnair plus basic hade räckt bra). Ja ja, att vara en väluppfostrad svensk kan vara en nackdel ibland. Suck igen.
CX 270 AMS-HKG
Övervåningen på 747 måste vara en av dom bästa kabinerna att sitta i, lite mindre, lite tystare och mycket mysigare, tycker jag.
Jag måste säga att jag inte hade några som helst problem med CX gamla business stol, och ändå är jag ganska stor och bred över axlarna. Enligt min mening så är den perfekt för sova och kolla film och liten risk att bli störd av närmaste grannen. Kanske vid måltider att det skulle vara skönt med lite mer rymd, och förstås kunna se personen man reser tillsammans med utan att behöva ställa sig upp.
Mat och dryck.
Högsta betyg. Bubblet slank ner fint och fick även göra förrätten sällskap. Allt smakade bra men förrätten var outstanding med marinerade räkor, krabb mousse och någon senaps dressing. Allt rundades av med kaffe och virre.
Hemresan.
Jag bara nämner den bara med några få ord för jag hade dragit på mig halsfluss och hade precis blivit feberfri. Kände ingen smak av mat och dryck så det blev mest att vila och kolla film. Plus till FA som ville hjälpa och bjöd på lindrande huskur i form av äggtoddy med konjak tror jag visst det var.
Kunde inte heller riktigt njuta av Galleries på T5, blev mest att halvsova och dricka några liter vatten.
Sammanfattning.
Jag har inte så värst många c-klass resor under västen men jag kan bara instämma med flera andra rese rapporter här på BC, CX måste tillhöra den absoluta toppen.
Förutom mitt lilla transfer problem i Amsterdam var denna resa en superb upplevelse. Servicen från besättningen är allert och precis, dom försöker verkligen göra din resa bekväm och avkopplande.
Den gamla stolen funkar jättebra för mig, och om jag får chansen att flyga CX 747 på övervåningen igen så blir det inga klagomål här inte.
//HKG Flyer