Senaste nytt

Estonian Air, inställd flygning och erbjudet alternativ

erc

Medlem
Jag hör till de som lockades av Estonian Airs prisvärda biljetter till Tbilisi och bokade in mig på en helg i slutet av oktober. att resan skulle ge hyfsad mängd EB-baspoäng till god poäng/krona-ratio var en bidragande orsak.

Nu har Estonian Air valt att lägga ner säsongens flighter Tallinn-Tbilisi något tidigare än tidigare planerat. Min resa som bokades, betalades och bekräftades såg ut så här:

OV138, 26OCT, OSL-TLL, 19:50, 22:20, MISCONNECTION
OV387, 26OCT, TLL-TBS, 23:40, 04:05+1, CANCELLED FLIGHT

OV388, 29OCT, TBS-TLL, 05:45, 07:10, CANCELLED FLIGHT
OV133, 29OCT, TLL-OSL, 07:50, 08:30, MISCONNECTION

Estonian har nu föreslagit följande resa

OV134, 26OCT, OSL-TLL, 09:15, 11:45
BT316, 26OCT, TLL-RIX, 15:30, 16:25
BT724, 26OCT, RIX-TBS, 23:55, 04:25+1

BT723, 29OCT, TBS-RIX, 07:00, 08:35
BT313, 29OCT, RIX-TLL, 14:10, 15:05
OV137,29OCT, TLL-OSL, 18:35, 19:15

Som tydligt framgår kostar resan mig två extra arbetsdagar - en på ditresan och en på hemresan.

Vidare sker flygningen till och från TBS med ett bolag utanför Star Alliance eller EB-samarbete. Såvitt jag förstår är det enbart OSL/CPH/ARN-TLL som ger poäng med Air Baltic.

I meddelandet från Estonian Air uppmanas man kontakta dem om man vill "discuss your alternative itinerary". Detta har naturligtvis gjorts. Inleder helt enkelt med att poängtera den tio timmar längre restiden åt vardera håll och har bett dem återkomma med ett annat alternativ.

Resan är så långt fram i framtiden att det inte är aktuellt med någon ersättning.

Funderar nu på vad forumets medlemmar har för erfarenhet av liknande situationer. Tjänar jag på att själv kika på ITA efter andra intressanta rutter? Kan det bli aktuellt med poängintjäning trots att något leg flygs av icke-EB-bolag?
 

Palazzi

Medlem
Tror tyvärr att det blir svårt att hitta en alternativ route, om slutmålet fortfarande ska vara TBS.. Det hade förmodligen varit möjligt om Estonian haft code-share med fler bolag som flyger till TBS, men: OV samarbetar mig veterligen bara med AF, KLM, SAS, Brussels Airlines, Aeroflot & Aerosvit (förutom Air Baltic som de redan föreslagit). Tror att Aerosvit är det enda bolaget av dessa som flyger till Tbilisi...

Möjligen kan du flyga OSL-TLL-KPB-TBS, om tiderna går att få ihop.

Att du ska få poäng motsvarande den sträcka som flygs av Air Baltic eller Aerosvit tror jag är uteslutet. Möjligen kan de av goodwill ge dig poäng i en klumpsumma som kompensation för besväret. Dessa kommer säkert vara fler än de du skulle ha fått annars. Däremot kommer det att handla om extrapoäng istället för baspoäng.
 

ulagun

Medlem
Låter inte bra. Ska själv göra resan i mars 2013, hoppas att de kommit igång tills dess.

Det upplägg du redovisar verkar hemskt, Timtals av väntan i både i både TLL och RIX som båda är tråkiga flygplatser och utan loungeacess.
Poäng på BT-flighterna kan du nog glömma. Har flugit CPH-TLL-RiX. Endast poäng samt lounge CPH-TLL och v.v.

Kikade på Estonians hemsida, ( se nedan)"or a refund will be offered"
Så varför kan det inte vara aktuellt med återbetalning.?
Alternativt försök boka om till annan destination. T.ex St Peterburg är värt ett besök.

Customers who have purchased a flight ticket to Kajaani, Tbilisi, Hannover or London after the named dates from Estonian Air website or Customer Care will be contacted and alternative flights or a refund will be offered. We kindly ask those who have bought their tickets from a travel agency to contact the respective travel agency.

Slutligen ni som redan gjort resan till TBS. Vore intressant att höra era kommentarer.
 

Palazzi

Medlem
Låter inte bra. Ska själv göra resan i mars 2013, hoppas att de kommit igång tills dess.

Det upplägg du redovisar verkar hemskt, Timtals av väntan i både i både TLL och RIX som båda är tråkiga flygplatser och utan loungeacess.
Poäng på BT-flighterna kan du nog glömma. Har flugit CPH-TLL-RiX. Endast poäng samt lounge CPH-TLL och v.v.

Kikade på Estonians hemsida, ( se nedan)"or a refund will be offered"
Så varför kan det inte vara aktuellt med återbetalning.?
Alternativt försök boka om till annan destination. T.ex St Peterburg är värt ett besök.

Customers who have purchased a flight ticket to Kajaani, Tbilisi, Hannover or London after the named dates from Estonian Air website or Customer Care will be contacted and alternative flights or a refund will be offered. We kindly ask those who have bought their tickets from a travel agency to contact the respective travel agency.

Slutligen ni som redan gjort resan till TBS. Vore intressant att höra era kommentarer.

Vad jag har hört så är din utresa ett gränsfall vad gäller datum. Tydligen så är det Mars-April som är aktuell start för säsongsflygningarna till TBS (inget som är säkert).

Tbilisi är en intressant stad att besöka, men ganska begränsad (det finns inte så mycket att se:p). Staden är verkligen en kombination av olika kulturer. Byggnaderna är tydligt präglade av det forna öst (refererar till storslagna byggnader, inte betongkomplex). Levnadstandard etc är mycket högre än vad man kanske förväntat sig. Maten är FANTASTISK; en blandning av arabisk mat, rustik mat från öst & mat från medelhavet.

Ett bra tips för boende (om man är några stycken) är Citadines lägenhetshotell som ligger mitt i Tbilisi. För 111€/ natt huserar man 4 personer mitt i centrum.
 

erc

Medlem
Ja, en refund är alltid möjlig. Men vi tycker nog att priset vi betalade, ca 1500, inte är speciellt kul att få tillbaka. Långt hellre en intressant rutt. Återkommer med vad Estonian Air erbjuder.
 

Gnopps

Medlem
Varför måste du åka via Tallinn? Försök bli ombokad med en mer direkt rutt. EU-reglerna gäller för det här flyget och enligt dem har du rätt att bli ombokad så att du når din destination så snabbt som möjligt.
 

erc

Medlem
Har inga krav, eller ens önskemål på att flyga via TLL. Kommer föreslå Turkish via IST eller Lufthansa via MUC. Det var deras initiala förslag som innehöll TLL.
 

erc

Medlem
Trots upprepade kontaktförsök har de ännu inte återkommit med reviderat förslag. Eller något annat. Total tystnad. En smula irriterande.

De har säkert många krävande kunder att ta hand om, men att inte ens säga "det är lite mycket nu..." är ganska kasst.
 

erc

Medlem
Estonian Air står fast vid sitt erbjudande om en tio-elva timmar längre flygresa i vardera riktning. I ett mail jag fick idag (efter en handfull påtryckningar) hänvisar de till att det är det bästa de kan erbjuda med sina samarbetspartners.

Jag ifrågasätter naturligtvis varför de inte kan erbjuda oss en flygning med BT OSL-RIX-TBS. Snudd på identiska avgångstider i riktning Tbilisi och nån timmer senare på hemvägen. De kan ju uppenbart erbjuda BT TLL-RIX-TBS, men vill av nån anledning att vi 10 timmar tidigare åker OV OSL-TLL och omvänt hem.

De påminner om möjligheten till full refund. Såklart.

De öppnar också för en resa vid helt annat datum. Där ställer jag en motfråga och undrar när, exakt, deras tidtabell till Tbilisi är att räkna med. En resa i vår skulle kunna vara tänkbar.

Vidare ställer jag lite fler retoriska frågor om begreppen "guaranteed" och "confirmed". Samt undrar var EB-poängen kommer ta vägen - som var en tungt vägande orsak till att boka med Estonian Air över huvud taget.
 
Toppen