Senaste nytt

Bästa resealternativet Linköping-Berlin

dap

Medlem
Jag kommer villja åka (privat) till Berlin rätt frekvent framöver. Typ någon gång i månaden. Vissa gånger lär jag ta ut semesterdagar, men det vore också trevligt att kunna åka även över helger ibland.

Tyvärr bor jag i Linköping.
Vad är bästa/billigaste sättet att resa? Finns det något intressant bonus-program?
Ett par kollegor försöker få mig att skaffa EB med AMEX, men jag antar att något KLM-aktigt kanske skulle vara bättre?

Jag har också testat att ta tåg till Malmö och nattåget, men det tar ju en del tid, och man sover inte så vidare bra, och det kostar typ 900:- enkel resa (ungdom enl. SJ, öh, några månader till), så det blir ju inte så mycket billigare än att flyga, om man har lite tur. Teoretiskt sett är det ju dock rätt bra att åka på eftermiddagen och vara framme på morgonen.
 

Morgan

Medlem
Många här kommer säga att jag har fel, men Ryanair kanske inte är så tokigt i ditt fall? Även om du inte får bonuspoäng...

Du tar dig till Skavsta på 90 minuter med buss, sen flyg lika länge till Schönefeld som ligger OK (med Ryanair-mått).

Andra alternativ är att ta X2000 ner till Kastrup som tar drygt 3 timmar, och sen Air Berlin, Easyjet, Norwegian eller SAS till Berlin. Motsvarande går såklart att göra med regionaltåget upp till Arlanda.

Att flyga med KLM från Linköping via Amsterdam är så klart ett alternativ, särskilt om du tycker det är kul att flyga. Då är Flying Blue, deras bonusprogram lämpligt, särskilt eftersom varje resa består av fyra flygsegment = enklare upp i högre nivå.
 

charlesswe

Medlem
Jag remommenderar att du skaffar AMEXet i alla fall. Du behöve inte välja EN bonusprogram, även om du samlar poäng genom att flyga med KLM i T.Ex Flyingblue, du kan samla EB poäng genom att betata alla de biljetter. De här poängen blir användbara, Scandinavien - Tyskland är billig med poäng med nya EB regler ( räknas som samma zon )

Att flyga från Linköping är väl smitigt, och jag tror att tidtabellen med byte i AMS är bra (4.5timmar totalt) Priset blir nog mellan 1500-2500 t/r.

När du väljer vilket program du ska 'kreditera' till, så finns det 2 saker att kolla:

1- hur lätt är det att få status? (priority boarding, business class checkin, lounge, mer baggage...)
2- hur lätt är det att samla/spendera poäng?

KLM är medlem i Skyteam, så du kan kreditera till deras eget program, Flyingblue, eller andras, typ Delta Skymiles.

Det är svårt att samla poäng med billiga biljetter med Flyingblue, oftats blir det 25% miles. Men det är ganska lätt att få status med antal flighter. 15 för Silver, 30 för guld.
Det blir 4 flighter t/r, med 4 resor kommer du till Silver nivå i Flyingblue. Som är inte mycket att skriva hem om, men ger fördelar, se webbsidan.

Att samla poäng så att det räcker till en bonus resa kommer ta ett tag...
 

dap

Medlem
Morgan: I synnerhet när det gäller att åka fredag em och åka hem på söndag verkar Ryan Air vara rimligt.

Charles: Men om jag samlar poäng på EB; kan jag använda dessa poäng för flygningar med KLM sen?
 

dap

Medlem
M, just, så då vinner jag ju inget på att samla EB-poäng, utöver att jag får EB-poäng då såklart.
 

Malu

Medlem
M, just, så då vinner jag ju inget på att samla EB-poäng, utöver att jag får EB-poäng då såklart.

Du kan ju variera dig och ta ut en bonusresa med SAS när du samlat tillräckligt med points på EB (=20 000 för en returbiljett till Berlin i Eco). ;)
 
Hej dap, kul att se ännu en linköpingsbo här!

Flyger du direkt från Linköping är, som påpekats, KLM enda vettiga alternativet. Till och från Linköping går det två dagliga flyg. Just nu klockan 06:20 och 17:10 från Linköping och 14:45 och 20:40 från Amsterdam, men i november ändras tidtabellen till 06:05 och 14:20 från Linköping respektive 11:55 och 20:55 från Amsterdam.

Linköping - Amsterdam tar knappt två timmar i flygtid och Amsterdam - Berlin drygt en timme. Typiskt får du räkna med att ha en till två timmars uppehåll i Amsterdam mellan flygningarna, så en total restid på fem timmar är rimligt att räkna med. Kolla med exempelvis Matrix - ITA Software för exakta tider.

Tur och retur-priset brukar ligga mellan 1500 och 2500 kronor för billigaste ekonomiklassbiljetten, om du inte bokar i absolut sista sekund.

Hoppas personligen på att antingen AB eller LH ska börja flyga direkt mellan LPI och BER, men det verkar inte som de nappat på det förslaget än i alla fall :)
 

charlesswe

Medlem
Ja... Ryanair kanske blir totalt 600 sek billigare och minst 10 gånger tråkigare.

Men om du gillar att känna dig som riktig boskap, varsågod :)
 
Toppen