Senaste nytt

Lufthansa Business class: Johannesburg till Frankfurt med A380

cbroxe

Medlem
Hej!
Detta är en fortsättning av följande repotage:http://www.businessclass.se/reserap...usiness-fran-frankfurt-till-johannesburg.html
Mycket försenad (sorry) så kommer resten av repotaget nu...

Efter några dagar i JNB så var det dags att åka hem, även denna gång med LH A380. Var bokad i M, men ville undvika om möjligt, så jag pratade med LH personalen i JNB och de sa att jag kunde göra en Buy-up. Jag sa att jag inte ville ha enbart en sittplats i C utan också en ny bokningsklass (alltså en ny biljett), därför att jag vill ha poäng. Jag gjorde detta mycket tydligt för dem, och bad dem kontrollera att jag har en ny bokninsklass, vilken de sa att jag har (C). Så några tusen fattigare men med en boknigsklass i "C" var jag ändå ganska glad. Jag hade 11000 poäng att se fram emot och en 10 timmars resa i C.

Sydafrika 041.jpg
Underbar utsikt från loungen på O.R Tambos flygplats

Sydafrika 042.jpg
Nog är den stor alltid :)

Sydafrika 044.jpg
Även denna gång, helt OK benutrymme. Plats 22G (Bulkhead)

Sydafrika 047.jpg
Fördrink - Champagne naturligtvis.

Sydafrika 046.jpg
Välkänt emblem







Sydafrika 052.jpg
Förrätten Torsk, räka, mycket gott!

Sydafrika 053.jpg
Oxfile, och potatiskaka med ett paket innehållandes spenat m.m. Fantastiskt gott det också

Sydafrika 054.jpg
Efterrätten. Mycket gott också.

Sydafrika 055.jpg
Frukosten severades vid 0400 (vi landade vid 0500 i FRA). Mycket gott.





Sydafrika 050.jpg
Utbudet bland filmer och musik skivor lämnar en hel del att önska. De flesta titlar kände jag inte igen.

Sydafrika 048.jpg




VERDICT:

Jag skulle ju jämföra SAS med LH på long-haul.

SAS kabin känns mycket intimare och det känns som om att de som jobbar på SAS har mer tid för passagerarna. På LH kändes allt stressat, vilket får konsekvenser. Man får inte påfyllning utan att be, exempelvis. Detta har naturligtvis främst att göra med att kabinen hos LH A380 är allderles för stor i mitt tycke.

Maten och utbudet av sprit känns bättre hos SAS.

Toaletter: Bättre hos SAS (Har fönster exempelvis).

Amenity kits - LH hade bara mjuka saker i sin (strumpor m.m). SAS har diverse krämer av god kvalite´

Utbudet av musik och filmer är bättre hos SAS (bättre kvalite, men mindre kvantitet).

Själva AVOD systemet med skärm är bättre hos LH.

Stolarna är ungefär samma, men SAS stolar känns aningen bredare.

A330/340 vs. A380? Ja, det är en smaksak. A380 är stort och tyst, men har en Business kabin som ser ut som en Y-Kabin, med 100 personer... Inte speciellt mysigt.


Generellt vill jag alltså utnämna SAS till vinnare. Skulle vara kul att höra med er om ni håller med, eller om det finns några andra synpunkter...


Nu tror ni kanske att jag är en person som bara lovordar SAS eftersom jag är Svensk, och således är opartisk.
Så är inte fallet, och jag vill därför avsluta repotaget med att lovorda en annan inom LH svären, nämligen Austrian Intra Europe Business.

Hade nöjet att flyga ARN-VIE VIE-ARN för inte så länge sedan.

Sydafrika_LH 018 - Copy.jpg

Sydafrika_LH 016.jpg

Sydafrika_LH 018 - Copy.jpg

Sydafrika_LH 017 - Copy.jpg

Sydafrika_LH 015.jpg


Som ni ser så var maten av MYCKET god kvalite för en inte Europe flygning. Jag tycker att Austrian för tillfället erbjuder den bästa *A Business produkten för resor inom Europa. Man kan även hitta bra priser om man är ute i god tid.




När jag nu några dagar senare går in på mitt EB konto, så har jag fått ca 1200 p för denna resa. Jag mailade SAS och de har kontaktat LH. Jag känner på mig att jag har blivit lurad, och att jag enbart kommer att få poäng för min ursprungliga bokningsklass. Men jag har en bild av mitt boardingkort där det framgår att jag faktiskt har booking class C...

Får se hur det går :)
 

Stefan62

Medlem
Trevligt reportage och fina bilder på väsentligheterna...är ingen van C-resenär på long-haul, men maten ser mer än ok ut!
 

Svenska73

Medlem
Tack för reportage. Jag föredrar också SAS på longhaul över Lufthansa i C. Jag tycker att SAS ofta får lite oförtjänta kängor. Har rest SAS i C 3 gånger senaste 18 månader och har bara haft trevliga Cabin Crew, god mat och bra service. Lufthansa i C longhaul var jag mindre förtjust i, har åkt 2 ggr samma period.
 

pep

Medlem
Tak for reportage med fokus paa det vaesentlige! Jeg håber BC.se med tiden kan tage initiativ til at vi får systematiseret reviews og lagt op på en måde (database eller supermatrix? SKYTRAX model?) så man hurtigt kan screene og sammenligne summen af reviews direkte mellem 1. flytyper, 2. lang- og kortdistance, 3. class (eco, Premium, Bz, 1st) og 4. Flyselskaber.
 

fly4fun

Medlem
Ursäkta off-topic men jag läste rubriken snabbt och tyckte det stod "Johannesburg-Frankfurt i C130" och såg fram emot ett annorlunda resereportage från en Hercules :)
 

Alf

Medlem
Tack för reportage. Jag föredrar också SAS på longhaul över Lufthansa i C. Jag tycker att SAS ofta får lite oförtjänta kängor. Har rest SAS i C 3 gånger senaste 18 månader och har bara haft trevliga Cabin Crew, god mat och bra service. Lufthansa i C longhaul var jag mindre förtjust i, har åkt 2 ggr samma period.

Instämmer till 100% i detta, jag undviker LH därför jag tycker deras personal är generellt snorkig och överlägsen.
SAS är för det mesta bra om det inte är norsk besättning för den påminner ganska mycket om LH.
 

Stefan62

Medlem
Tack för reportage. Jag föredrar också SAS på longhaul över Lufthansa i C. Jag tycker att SAS ofta får lite oförtjänta kängor. Har rest SAS i C 3 gånger senaste 18 månader och har bara haft trevliga Cabin Crew, god mat och bra service. Lufthansa i C longhaul var jag mindre förtjust i, har åkt 2 ggr samma period.

Lite OT: Om man nu ska till en destination som SAS inte flyger till, men det finns möjlighet med flera andra LH/LX/BA etc - vad är bästa upplevelsen?
 

agehall

Medlem
När jag nu några dagar senare går in på mitt EB konto, så har jag fått ca 1200 p för denna resa. Jag mailade SAS och de har kontaktat LH. Jag känner på mig att jag har blivit lurad, och att jag enbart kommer att få poäng för min ursprungliga bokningsklass. Men jag har en bild av mitt boardingkort där det framgår att jag faktiskt har booking class C...

Får se hur det går :)

Det kommer nog att gå som för mig - dvs det blir ett nej. LH verkar tyvärr bara ändra kabinklass och inte bokningsklass. :(

Jag antar att du också fick pröjsa €573 och att du fick ett kvitto i form av en MCO?
 
Toppen