Senaste nytt

Kort med självriskeliminering för hyrbil?

freppa87

Medlem
Jag har ett Santander Mitt Kort (utan plus) som tidigare har haft självriskeliminering. Det kortet verkar inte finnas längre? Kan i allafall inte hitta några villkor om kortet online.
 

seat56f

Medlem
Jag har ett Santander Mitt Kort (utan plus) som tidigare har haft självriskeliminering. Det kortet verkar inte finnas längre? Kan i allafall inte hitta några villkor om kortet online.

Jag har den här texten på mitt konto: "Observera att produkt Mitt kort med sparränta har utgått därför vi hänvisar till att öppna Mitt kort istället"

Är det det kortet du har? Fick något brev för ett tag sedan att jag får behålla kortet till giltighetstiden gått ut, sen avslutas det. Har bara använt det för de fria utlandsuttagen, så det är en begränsad förlust för mig.
 

JKS

Medlem
Jag har gått igenom mina plastkorts försäkringar och hittade att COOP Mer (gamla MMM) har självriskskydd vid hyrbil:

12.4 Självriskskydd för hyrbil
12.4.1 Vad gäller försäkringen för?
Inträffar under utlandsvistelse en ersättningsbar skada
på den hyrbil eller hyrd vespa/moped (högst 100 cc)
som den försäkrade hyrt på resmålet av auktoriserad
uthyrningsfirma och skadan till sin omfattning
överstiger gällande självrisk, lämnas ersättning med
ett belopp som motsvarar självrisken, dock högst
10 000 SEK per skada. Från ersättningen avräknas
belopp som betalas av annan försäkringsgivare.
Kostnaderna ska styrkas med kvitto i original.

Någon som har använt detta? Hade själv sparat åtskilliga tusen förra året...

/j
 

cantona

Medlem
Jag har ett Santander Mitt Kort (utan plus) som tidigare har haft självriskeliminering. Det kortet verkar inte finnas längre? Kan i allafall inte hitta några villkor om kortet online.

Hade det nedsparat på datorn. Produkten finns inte längre och har gått övder till MittKort+.
Antar att när giltighetstiden gått ut att man erbjuds ett annat kort eller blir utan.
 

Attachments

  • Försäkringsvillkor Santander Mitt kort.pdf
    367 KB · Visningar: 560
Jag har gått igenom mina plastkorts försäkringar och hittade att COOP Mer (gamla MMM) har självriskskydd vid hyrbil:

12.4 Självriskskydd för hyrbil
12.4.1 Vad gäller försäkringen för?
Inträffar under utlandsvistelse en ersättningsbar skada
på den hyrbil eller hyrd vespa/moped (högst 100 cc)
som den försäkrade hyrt på resmålet av auktoriserad
uthyrningsfirma och skadan till sin omfattning
överstiger gällande självrisk, lämnas ersättning med
ett belopp som motsvarar självrisken, dock högst
10 000 SEK per skada. Från ersättningen avräknas
belopp som betalas av annan försäkringsgivare.
Kostnaderna ska styrkas med kvitto i original.

Någon som har använt detta? Hade själv sparat åtskilliga tusen förra året...

/j
Notera "och skadan till sin omfattning överstiger gällande självrisk".
Dvs råkar du ut för en mindre skada som inte överstiger självrisken, så ersätter inte försäkringen något alls.
 

Dr. Miles

Expert
Notera "och skadan till sin omfattning överstiger gällande självrisk".
Dvs råkar du ut för en mindre skada som inte överstiger självrisken, så ersätter inte försäkringen något alls.
Precis. Sånt är viktigt.
Det var därför tecknade jag en årlig hyrbilsförsäkring istället för att förlita mig på kortförsäkring som "eventuellt" skulle täcka hyrbilens självriskeliminering.
 

Juraj

Medlem
Vilken försäkring valde du? Täcker den hyra i Sverige (som de flesta kortförsäkringarna inte gör)? Täcker den bilpoolar (Sunfleet, Drivenow...)?
 

Canadien

Medlem
Precis. Sånt är viktigt.
Det var därför tecknade jag en årlig hyrbilsförsäkring istället för att förlita mig på kortförsäkring som "eventuellt" skulle täcka hyrbilens självriskeliminering.
Också intresserad att veta vilken du valde och om den fungerat. Behöver försäkring för inrikes bilhyra på hemorten utan att resa någonstans.
 

Berglund

Medlem
Också intresserad att veta vilken du valde och om den fungerat. Behöver försäkring för inrikes bilhyra på hemorten utan att resa någonstans.
Jag vill inte på något vis låta påskina att det är bättre men Norwegian Bank har ett kreditkort, som är gratis. Till kortet kan du välja att köpa till deras "rena hyrbilsförsäkring", dvs inte ett delmoment i en reseförsäkring. Norwegian kortets hyrbilsförsäkring kommer från AIG och eftersom den är en ren hyrbilsförsäkring finns där heller inget krav om att du måste vara på resa, ha övernattning eller liknande. Det enda kravet är att du har betalat hyrbilsförsäkringen med Norwegiankortet. Tilläggsförsäkringen kostar 249kr per år och du kan läsa villkoren här:
https://www.banknorwegian.se/Documents/SE/CreditCard/Hyrbilsförsäkring villkor.pdf

Är du ute efter maximala Eurobonuspoängen är det förstås mer fördelaktigt att köpa någon av de försäkringar som @Dr. Miles så generöst har tipsat om och sedan betala dina kommande Avishyror (förmodar jag ;) ) med ditt vanliga Amex. Den separata försäkringen kostar något mer än den via Norwegiankortet men ger dig å andra sidan friheten att betala med annat kort.
 
Toppen