Senaste nytt

Tips på seriösa företag som hyr ut lägenheter i Hong Kong?

Funderar på att åka till Hong Kong och stanna 1 månad eller lite mer.
Hotellpriserna blir ju ganska saftiga, i alla fall om man bor på ett lite finare ställe.

Därför undrar jag om någon vet en liknande sida som motsvarar tex:
Barcelona apartments Rent Madrid apartments Rent (som jag brukar hyra av när jag är i Barcelona).

Har ni tips?
Vill nog inte betala mer än 10.000:- / månad, då börjar det sticka iväg lite mycket.
Hotell, då kan jag sträcka mig till 15.000:- / månad.

Edit: Hotellpriserna är dock riktigt bra i Shenzhen, är det enkelt med transport in till HKG? Isåfall kan det vara ett alternativ..

Annars, http://www.wimdu.se?
 
Last edited:

Singapore

Medlem
Det är ganska enkelt med transport från Shenzhen men du måste ju köpa ett visum till Kina som tillåter väldigt många entries, vilket kommer bli dyrt.
 

henrik l

Medlem
Googla på serviced apartments och Hong Kong så kommer du att hitta en del. Ett tips om du skulle råka vara statsanställd är att klicka "government" rates när man söker på de stora kedjorna. På Marriott Courtyard kommer jag undan med 950 HKD/natt. Kolla även in Ramada, jag vet att dom har anslag utanför hotellet om ganska förmånliga "long term stays".

Shenzhen kan ju vara ett alternativ, men beroende på var i HK du vill hålla till så räkna med minst 45-60 min enekl resa om du tar MTR.
 
Last edited:

David

Medlem
Ascott har ett Citadines och öppnar nästa år ett Somerset i Hong Kong, vet inte alls vad det kan kosta men kan vara värt att kolla kanske. Där jag har bott hos dem, Chongqing och Saigon, har det varit väldigt trevligt.
 

Dr. Miles

Expert
Personligen rekommenderar jag inte Shenzhen option då är det både tidskrävande och kostar en slant för att få multiple entry visum till Kina.

Om du är redo att bo i Shenzhen kan du säkert hitta någon serviced apartment i motsvarande prisnivå i t ex Tsuen Wan.
 
Jag har kikat lite mer på wimdu.se

Dock är jag inte så bekant med vilka områden som är "avstå" och vilka som är "bättre":

Rymlig Studio i Central för 2 - Hela lägenheten - Hong Kong

Detta skulle kosta drygt 11.000:- för 1 månad och några dagar.
Sheung Wan, 200 meters to MTR exit. :confused:

Jag behöver inte mycket yta, så länge jag har en säng, toalett, internet och fräscht så är jag i princip nöjd. :)
Ska kolla mer på era alternativ ovan samt lite andra hotell, kanske kan sträcka mig till 20.000:- (men där går nog smärtgränsen för endast 1 månad).. beroende på vad som ingår på hotellet osv.
 
Last edited:

Singapore

Medlem
Jag har kikat lite mer på wimdu.se

Dock är jag inte så bekant med vilka områden som är "avstå" och vilka som är "bättre":

Rymlig Studio i Central för 2 - Hela lägenheten - Hong Kong

Detta skulle kosta drygt 11.000:- för 1 månad och några dagar.
Sheung Wan, 200 meters to MTR exit. :confused:

Jag behöver inte mycket yta, så länge jag har en säng, toalett, internet och fräscht så är jag i princip nöjd. :)
Ska kolla mer på era alternativ ovan samt lite andra hotell, kanske kan sträcka mig till 20.000:- (men där går nog smärtgränsen för endast 1 månad).. beroende på vad som ingår på hotellet osv.

Får man fråga varför du ska vara i HKG i en månad? :)
 
Får man fråga varför du ska vara i HKG i en månad? :)

Känner att jag behöver komma bort från Sverige ett tag och vill till Asien och valet blir då HKG pga lättheten att klara sig på Engelskan gentemot tex Tokyo.

Har ingen lust att åka som de flesta andra svenskar till BKK, HKT och andra liknande ställen utan föredrar storstäder, alltid gjort.
Tycker HKG känns lämpligt.
 

Singapore

Medlem
Emellertid HKG har varit en brittisk koloni så upplevde jag engelskakunskaperna bland befolkningen som ett problem de tillfällen som jag varit där. Så du bör nog ha tålamod med det. Om man jämför mot Singapore (också en tidigare brittisk koloni) så var singaporianerna strået vassare så att säga. Hoppas du får en härlig resa i alla fall. Du lär ju ha sett samtliga gatuhörn i hela Hong Kong om du ska vara där i en månad, det är ju inte många som kan skryta med det :)
 

Dr. Miles

Expert
Det är sant som Singapore säger. Nuförtiden är det många fastlandskineser som jobbar i Hong Kong och det går mycket lättare att kommunicera på mandarin än på engelska.

Däremot även Singapore har fått invandring från fastland Kina och otaliga turister har klagat att många busschafförer (som kommer från Kina) kan inte prata elementära engelska.
 
Toppen