Senaste nytt

American Express Travel - en dyr tjänst?

tarzan

Medlem
Ja, alltså jag satt och kollade på resor, och såg att AMEX har en tjänst där man kan boka resor via deras hemsida, smidigt tänkte jag.

Men när jag jämför resor som dom erbjuder mot flygbolagens egna hemsidor, så är det ju svindyrt! Flera tusen skiljer sig ibland åt.

Vad är det man betalar mer för, är det någon extra service/tjänst man får? Har guldkort.
 

Petter

Medlem
Det är helt som du säger, den kan inte ens boka om man vill resa nästa dag..
Känns inte som om man får något, jag har haft guld, platinum och sas amex.
 

Ubbe

Medlem
Den tjänsten riktar sig väl i huvudsak emot företag som har möjlighet att avtala rabatter osv. Att det finns en möjlighet även för privatpersoner att anlita den tjänsten är väl bara en typ av mersalg..
 

Alx

Medlem
American Express onlinebokning är som vilken annan resebyrå som helst, fast sämre. Inga extra fördelar alls. Deras telefonbokning och travel service KAN däremot ge vissa fördelar och rabatter, åtminstone som Centurionmedlem i Storbritannien. Men det är ytterst sällan ens då särskilt prisvärt för någon som inte är helt grön på att boka själv. Jag har de facto aldrig fått ett flyg- eller hotellerbjudande från de som jag inte själv har kunnat boka billigare någon annanstans.

Däremot är de av någon outgrundlig anledning otroligt bra på att boka hyrbilar hos Avis och Hertz för en bråkdel av priset jag själv kan hitta via AWD m.fl. rabatter... Inte sällan ingår full tank i priset och vid några tillfällen (framför allt i Kanada och USA) så hade enbart kostnaden för den inkluderade tanken varit betydligt högre än hyrbilspriset. Uppgraderingar till supersize bilar sker alltid. Så just när det gäller hyrbilar så imponerar verkligen Amex Centurion travel service i Storbritannien. Jag förutsätter att den svenska motsvarigheten är minst lika bra.
 
Väcker denna tråd till liv efter drygt 5 år.
Undrar hur ni som använder tjänsten, som privatpersoner, tycker att den fungerar? Har den blivit bättre de senaste åren?
Dyrt/billigt/prisvärt?
Fördelar/nackdelar gentemot andra tjänster?
 
Finns en hel del trådar om för- och nackdelarna av att använda resebyrå när man reser privat, själv undviker jag att använda resebyrå om det är möjligt.

Vad gäller AMEX Travel så har företagen ett antal fördelar med att de anställda som reser i tjänsten använder AMEX eller annan motsvarande resebyrå.

- om något skulle hända vet AMEX var alla som är på tjänsteresa befinner sig och företaget har då den koll de måste ha i en nödsituation.

- miljörapporteringen som många större företag numera måste göra d.v.s. hur mycket koldioxid som varje anställd bidrar med att släppa ut o.s.v har AMX en tjänst som tillhandahåller en rapport vilken gör det mycket enklare för företaget att rapportera dessa värden, det blir även enklare att följa upp förbättringar/försämringar

- det är enkelt att fastställa en resepolicy och på så sätt förhindra att de anställda köper dyrare hotell eller flygbiljetter än vad som är tillåtet

- AMEX hjälper företaget att säkerställa att de ramavtal man förhandlat fram verkligen används genom att avtals/bonuskoder läggs in centralt, samtidigt får man koll på de enskilda resenärernas kostnadsbild.

Finns säkert fler anledningar att företagen är beredda att betala de extra kostnader det innebär.

Hur som helst som Ubbe skrev ser jag inte någon fördel med att använda AMEX Travel som privatperson, såg att de tydligen kunde erbjuda billigare hyrbilar i UK, men det är väl det då.
 
Finns en hel del trådar om för- och nackdelarna av att använda resebyrå när man reser privat, själv undviker jag att använda resebyrå om det är möjligt.

Vad gäller AMEX Travel så har företagen ett antal fördelar med att de anställda som reser i tjänsten använder AMEX eller annan motsvarande resebyrå.

- om något skulle hända vet AMEX var alla som är på tjänsteresa befinner sig och företaget har då den koll de måste ha i en nödsituation.

- miljörapporteringen som många större företag numera måste göra d.v.s. hur mycket koldioxid som varje anställd bidrar med att släppa ut o.s.v har AMX en tjänst som tillhandahåller en rapport vilken gör det mycket enklare för företaget att rapportera dessa värden, det blir även enklare att följa upp förbättringar/försämringar

- det är enkelt att fastställa en resepolicy och på så sätt förhindra att de anställda köper dyrare hotell eller flygbiljetter än vad som är tillåtet

- AMEX hjälper företaget att säkerställa att de ramavtal man förhandlat fram verkligen används genom att avtals/bonuskoder läggs in centralt, samtidigt får man koll på de enskilda resenärernas kostnadsbild.

Finns säkert fler anledningar att företagen är beredda att betala de extra kostnader det innebär.

Hur som helst som Ubbe skrev ser jag inte någon fördel med att använda AMEX Travel som privatperson, såg att de tydligen kunde erbjuda billigare hyrbilar i UK, men det är väl det då.

Men detta får man också av Egencia och BCD Travel, så det är inte unikt för AMEX Travel.
 

Valley

Medlem
Väcker denna tråd till liv efter drygt 5 år.
Undrar hur ni som använder tjänsten, som privatpersoner, tycker att den fungerar? Har den blivit bättre de senaste åren?
Dyrt/billigt/prisvärt?
Fördelar/nackdelar gentemot andra tjänster?

Brukar ta en titt där om jag skall boka.
Ibland händer det att det går att hitta något billigare, som t ex Hilton Nuremberg. Var halva priset mot Hilton's eget pris. Ibland sockrar de med frukost för vissa hotell.
Men jag har inte bokat något där på en 4-5 år då jag inte tycker det är någon idé.
 
Toppen