Senaste nytt

Bra ide att hyra bil i Gdansk/Klaipeda och köra till Kaliningrad?

Jag lade denna tråden under övrigt eftersom den berör flera ämnen (hyrbil, visum, försäkringar, resmål, etc). Jag undrar om det är en bra eller dålig ide att ta sig till Kalinigrad med hyrbil från Gdansk/Kaliningrad jämfört med att flyga hela vägen? Att flyga till Kalinigrad är relativt dyrt (sett till avståndet från Köpenhamn) och tar ganska lång tid eftersom man måste byta flyg någonstans (för de flesta flygbolagen t o m 2 gånger!) och min tanke var då att istället utnyttja den förmånliga Eurobonuskampanjen som SAS har för närvarande och flyga direktflyg till Gdansk eller Palanga och köra över landsgränsen med hyrbil. Blir det problem att ta en hyrbil över gränsen? Kommer det kosta en massa extra i hyrbilsförsäkringar som äter upp besparingen? Är vägarna så pass dåliga (i synnerhet under vintermånaderna januari/februari, då jag tänkte åka dit) att man inte bör köra på dem? Blir det krångligare med visum? Är det jättesvårt att köra i Ryssland eftersom de har annorlunda bokstäver? Är Gdansk eller Palanga att föredra? Övrigt att ta i beaktande?
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag kollar ofta sådana här hyrbilregler i östra Europa och erfarenhetsmässigt har jag aldrig sett eller hört om någon hyrbilsfirma i EU/Schengen som tillåter färd in i Ryssland/Vitryssland/Ukraina. För mig skulle det vara sensationellt om du hittar en enda hyrbilsfirma i Polen eller Litauen som tillåter färd till Kaliningrad.
 
Har hyrbilar i regel sändare som kan spåra var bilen befinner sig? Annars kanske det inte är så farligt om man tänjer lite på reglerna, eller vad tror ni?
 

NyfikenGrau

Medlem
Haha...nu tror jag du skojar men om inte blir det nog en spännande reserapport i alla fall :)
Om något händer i ett sånt läge har man flera riktigt stora problem att ta itu med.
 

erc

Medlem
Har hyrbilar i regel sändare som kan spåra var bilen befinner sig? Annars kanske det inte är så farligt om man tänjer lite på reglerna, eller vad tror ni?

Hyrde bil i Wien för en resa till Ungern och irriterade mig ordentligt på kostnaden för att få köra bilen i utlandet. Bestämde mig för att tänja på reglarna och utmanade lite extra genom att ta en tur in i både Kroatien och Slovenien.

Blev inga konsekvenser. Alls.

Men - Ryssland är en helt annan sak. Tror inte ens du kommer in i landet med en hyrbil utan rätt dokumentation.
 

Coalcandy

Medlem
Hyrde bil i Wien för en resa till Ungern och irriterade mig ordentligt på kostnaden för att få köra bilen i utlandet. Bestämde mig för att tänja på reglarna och utmanade lite extra genom att ta en tur in i både Kroatien och Slovenien.

Blev inga konsekvenser. Alls.

Men - Ryssland är en helt annan sak. Tror inte ens du kommer in i landet med en hyrbil utan rätt dokumentation.

Misstänker att det som kan bli trubbel är om det händer något med bilen eller så. Borde kunna bli en hel del strul med försäkringar och dylikt om man råkar ut för en olycka eller liknande i ett land man inte borde vara?
 
Det brukar vara väldigt tydligt i villkoren när man hyr bil att försäkringar inte gäller om man åker i länder som man inte får ta in bilen i. Skulle man råka ut för olycka eller om bilen skulle bli stulen kan det bli en mycket obehaglig historia.
 
Ja, så klart blir det strul om jag krockar eller om bilen blir stulen, men jag kör försiktigt och kommer bara köra bilen i Ryssland från gränsen till något hotellgarage i centrala Kaliningrad (ca 50 km). Frågan kvarstår dock, kommer hyrbilsföretaget att märka att jag kör där jag inte får? Och kan det bli tal om något straff i så fall? Man kan ju tycka att det borde funka att helt enkelt dra en vals om att man inte visste bättre, jag menar, vem läser det finstilta i kontrakt nu för tiden?
 
Toppen