Senaste nytt

Det eviga handbagaget

När jag och en kollega reste till Ukraina för ett antal år sedan (typ 9) så hade hon checkat in sitt bagage och jag hade mitt som handbagage. Pga att vår flight från Köpenhamn var försenad missade vi anslutningen till Kiev och kollegans bagage kom på villovägar. Inte förrän 10 dagar senare, samma dag som vi skulle resa hem, kom bagaget ikapp oss så att hon kunde ta det med sig hem. Det var mycket krångel, telefonsamtal mm under dessa 10 dagar och då bestämde jag mig för att aldrig någonsin checka in bagage på resor kortare än 14 dagar.

Utöver detta spelar tidsbesparingen, som redan nämnts, stor roll. Tiden vid själva bagagebandet är en sak men utöver detta så slipper man också ett antal hundra människor att trängas med i taxikön vilket sparar ytterligare tid.
 

Hachans

Medlem
Det brukar väl snarare vara vikt än volym som man maxar först?

Ja men eftersom vikt uppenbarligen inte har någon betydelse för många flygbolag så länge man klarar av att lyfta väskan själv så får man ju stuva den så full man bara kan.

Men jag checkar som sagt oftast in min väska ändå, så det spelar ingen roll för min del om det blir tungt.
 

Hachans

Medlem
Också intressant hur olika approach som finns på just vikt. BA har ju extremt vänligt där medan andra är futtiga 7 kg.

Det jag är fundersam kring där är ju maxvikten som anges i flygplanet på hyllorna. Är lite skraj att någon förr eller senare ska få en hylla i huvudet. Framförallt de flygplan som har lådor som man trycker upp istället för luckor man fäller ner. Där står ju maxvikter som inte är särskilt generösa. Man har ju sett folk få stora väskor i huvudet på tåget när det kränger till och det är ju ganska otrevligt...
 
Jag har absolut ingen lust att klara mig på handbagage, a 8-10kg, i två veckor iallafall.
Då väntar jag gärna lite på väskan så kan jag ta med det jag vill utan att behöva prioritera så hårt.
 

Smuffe

Medlem
Jag tror inte att SAS kommer att börja kolla hand baggage i någon större omfattning. De är nu fast i en självuppfyllande profetia som heter HBO (Handbag only).

1. Man börjar sälja biljetter som inte tillåter incheckat baggage. Man hoppas att ett lägre pris ska locka fler, samtidigt som man hoppas tjäna pengar på baggage-avgifter
2. Kunderna älskar det och köper de billiga biljetterna men vill såklart fortfarande ha med alla väskor. Alltså försöker man ta det som handbaggage.
3. Flygbolaget står inför ett omöjligt val
a) Införa kostsamma kontroller vid gate och gate-checka felaktiga väskor: Det kostar pengar och man kan inte ta betalt för att gate-checka en väska. SAS får ökade kostnader samtidigt som kunderna lär sig att man aldrig någonsin ska checka en väska - det värsta som kan hända är en gratis gate-check
b) Införa kostsamma kontroller vid gate och där ta betalt för felaktiga väskor: Det kostar pengar och betalningar vid gate kommer att vara dyra och långsamma. Boarding kommer att ta evigheter och många flyg blir försenade. Kunder som man lockat till sig med billiga biljetter är nu arga kunder eftersom de fick betala för sitt "handbaggage" och undviker SAS i framtiden.​
Så det mest logiska och kostnandseffektiva är att helt enkelt skita i att kontrollera handbaggage. Visst några regeltrogna kunder knyter näven i byxfickan. Men alla andra alternativ är sämre för flygbolaget.

Jag kanske är lite över-negativ här, men jag ser tydligt kopplingen mellan HBO-fares och handbaggage-kaoset.



PS Jag hatar också när flygbolag inte ser till att resenärerna följer reglerna för handbaggage och jag önskar också att det fungerade bättre. Men realisten i mig säger att det är meningslösa förhoppningar.

Det är intressant att det fungerar och efterlevs på andra internationella flygplatser.

Den 7 november flyttade jag tillbaka till Sverige från Manila.
Jag hade de bekräftade godkända 3 incheckade väskorna som var tillåtet som Star Alliance Gold på separata bokade biljetter hos EVA Air, Asiana och Ethiopian Airlines.
Först i Manila var det stopp då de dels inte hade den blekaste aning om bagageregler för de separata flygbolagen.
Efter mycket om och men fick jag allt checkat hela vägen till Arlanda pga interline agreement inom Star Alliance.
Rätt kul som lätt berusad passagerare förklara regelverket för hela personalstyrkan på upp till 7 pers i incheckningsdisken.
Dock blev det totalstopp när de undrade vad det var i min smala väska som innehöll min biljardkö.
Nej, den skulle absolut inte få åka med i handbagaget och det blev ett sjujäkla liv.
Hur som helst så lät de mig checka in den till Seoul via Taipei.

Väl i Seoul så tog jag mig till bagagebandet via immigration och priotaggad som den var, kom dök den upp inom 5 min i en plastlåda trots att den färdats från satelitterminalen.
Jag tog väskan och gick ut, tog några selfies utanför byggnaden innan jag gick in för att gå genom security.
Den ena säkerhetskontrollanten sa att jag fick ha den som handbagage men väl i säkerhetskontrollen var det tvärstopp.
Vänlig personal guidade mig ut igen.
Jag paketerade fodralet vid en servicedisk så att den skulle skyddas resten av vägen till Tokyo, Hong Kong, Addis Abeba och Oslo och vidare till Stockholm.
Checkade in paketet i guldincheckningen hos Asiana utan problem.

När jag väg anlänt till Narita, tagit mig ut och till Terminal 2 för lite shopping så kom jag tillbaka till Terminal 1 och väl efter immigration hörde jag 3-4 högtalarutrop med mitt namn, 50 min innan boarding till Hong Kong och Addis Ababa.
Väl framme längst ut på piren i gaten meddelade de att mitt extra paket som bagage var ett incheckat för mycket och i gaten ville de ha runt $230 I avgift.
Jag förklarade situationen att jag inte ville checka in det och att guldincheckningen hos Asiana i Seoul inte meddelat något samt att jag redan hade betalt $35 mer för biljetten eftersom Ethiopians hemsida inte hade fungerat vid betalningen.
Efter mycket om och men så skulle jag få betala $12 för att paketet skulle få flyga med till Stockholm via Addis.

Vad jag vill komma fram till är att flygbolaget/handlingbolaget utan problem bör ha en kortläsare för betalning i gate vid varje flight.
Det är inte ett problem att lösa.
Har någon för mycket handbagage så betalar man i gate, lämnar exeeded luggage eller så flyger man inte med.
Hur svårt kan det vara?

Sorry för långt utlägg men jag ville ge er hela bakgrundshistorien.
 

Hachans

Medlem
Swiss skojar inte runt med handbagaget. Istället för att personalen sitter och rullar tummarna innan boarding så går de runt och hugger folk med mer än en väska och mer eller mindre tvingar dem att checka in det. Vissa blir fantastiskt upprörda över detta, men bordningen flyter på som bara den.

Och så vill jag bara säga att prioboarding tillämpades utan pardon och fuskare hänvisades till sist i kön vilket avskräckte resten.
 

jerixon

Medlem
Alltid gillat Swiss :)

Swiss skojar inte runt med handbagaget. Istället för att personalen sitter och rullar tummarna innan boarding så går de runt och hugger folk med mer än en väska och mer eller mindre tvingar dem att checka in det. Vissa blir fantastiskt upprörda över detta, men bordningen flyter på som bara den.

Och så vill jag bara säga att prioboarding tillämpades utan pardon och fuskare hänvisades till sist i kön vilket avskräckte resten.
 

squeezen

Medlem
Två legs med Brussels igår.
Cph-bryssel och bryssel - manchester.

Katastrof båda gångerna. Tack och lov funkade prio boarding så jag och min kumpan offrade loungetid och säkrade plats.

Skulle gissa cph-bryssel va 80% full men efter 2/3 av boarding började tjafset med att det va fullt. Skade-glad och statusnöjd bara beskådade jag spektaklet.

Sedan bryssel-manchester var proppad så där började tjafset efter halva boardingen. Återigen kunde man le inombords.
Många satt med weekend bag under fötterna och parkas i knät... suck.
 
Toppen