Ninjamasse
Medlem
Efter att ha hittat forumet av en slump blev jag snabbt biten av kunskapen och vänligheten bland medlemmarna och läste alla artiklar/inlägg som postades. Bland dessa var Deals något av en favorit. Så för ett tag sedan dök den upp, dealen! Tokyo med Swiss i C till ett bra pris (i alla fall jämfört med vad annars fanns att tillgå). Men eftersom min semester inte tillätt några längre utsvävningar var alternativet en weekend, fredag till måndag. Inte helt optimalt för en tur med en total flygtid på ca 27 timmar. Resan skulle ta sin början fredag morgon från CPH via ZRH och stanna i NRT morgonen därpå. Jag slog till ändå! Så i fredags bordades den A321 som skulle ta mig till Zurich och ett snabbt besök i Senator Business lounge för att sedan borda A340 och plats 4A (efter rekommendationer på forumet) i 12 timmar till Tokyo.
Ett kort besök på SAS loungen på Kastrup där en kopp kaffe och lite fika inmundigades. Lite folk och en ljus och trevlig miljö gjorde besöket angenämt och avkopplande. Nästa år ska minsann få lov att gå en trappa upp. Den A321 som tog mig till Zurich var endast befolkad av 2 pax i C, jag inkluderad. Maskinen verkade inte vara av allra nyaste snitt men heller inte lastgammal. En frukost av något tveksamt slag serverades (jag äter vanligtvis mackor) som jag lämnade det mesta av. Men champagne innan take-off är ett måste, även om denna var av det sämre slaget. Jag kommer inte ihåg namnet på den heller så jag kan undvika den vid eventuella framtida köp. 1A innebar hyffsat med benutrymme men ingen utsträckningsmöjlighet.
Pursern småpratade med oss i C innan take-off från Kastrup. Med tanke på att vi bara var 2 i kabinen tyckte jag det var lite konstigt att personalen inte spenderade lite mer tid med oss men det kanske inte är brukligt.
Väl på flygplatsen i Zurich besökte jag Senator Business Lounge D men vid lunchtid var det en usel idé, nästan smockfullt och en mer stressad än lugn upplevelse gjorde att jag flanerade bland butikerna en halvtimme istället innan det var dags för boarding på den A340 som skulle ta oss till Tokyo. 4A var mitt säte enligt rekommendationer från forumet. Ett bra val, men av det jag såg så borde 4d och 5d vara motsvarande bra val.
Pursern hälsade välkommen ombord sedan följde en strid ström av flygvärdinnor som med några minuters mellanrum frågade om jag ville ha en tidning. Detta gav ett mycket förvirrat intryck i mina ögon och inget jag hade förväntat mig. Nåväl lite champagne innan take-off skadar ju inte, tyvärr var den inte speciellt god så jag nöjde med en påfyllning
Det var fullt i den lilla minikabin som rad 4 och 5 finns i, totalt 9 pax. Även i resterande C såg det ganska fullt ut faktiskt.
Vi missade vår slot på grund av försenat bagage och kom inte iväg förrän 40 minuter efter utsatt tid. Trots knappt kännbar AC i kabinen lyckades jag slumra till och välta ut mitt drickaglas ens innan vi startat. Så kan det gå.
Lite snacks innan vi nått cruising altitude med val av nötter eller chips, jag tog chipsen som hade lite dijon-smak och var kanongoda och till det lite till av champagnen.
Menyn delades ut, som även innehåll små trevliga gastronomiska artiklar om Schweiz utöver själva maten som man hade att välja på. Det fanns ett intressant japanskt alternativ som jag bestämde mig för att prova. Det skulle visa sig vara ett bra val. Därefter var det dags att titta i den obligatoriska necessären. Den var en besvikelse och kändes som något man får när man tankar på Statoil. Där kanske man är bortskämd om man fått Emirates A380-version som är både snyggt designad och innehöll ett reseset av Bulgari-produkter bland annat.
Pursen var en uppmärksam äldre herre och kom och hälsade med namn utan fusklapp, lite imponerande med en smockfull kabin tyckte jag allt det var. Efter ca 30 minuter inleddes den goda middagen som avslutades med ostbricka och ett sanslöst gott portvin som jag glömde ta reda på vilket det var. Därpå en välförtjänt slummer på 8 timmar i ett mycket skönt säte som var så nära lie-flat man kan komma, kändes det som i alla fall. Vaknade lagom till frukosten som visade vara …inget speciellt men såklart snäppet upp från monkey.
Väl framme påbörjades två hektiska dygn med intensiv sightseeing med utgångspunkt från Hilton Shinjuku, ett riktigt schysst hotell som varmt kan rekommenderas. Dessutom med tipset hur man blev Guldmedlem i en annan tråd åtnjöts både uppgradering och Executive lounge
Jag har inte så många resor i C att jämföra med men det var en helt ok flygning (returen var ungefär en kopia). Det som framförallt gör business class till ett alternativ för mig på långresor är möjligheten att sträcka ut i stolen och till och med kunna sova lite, något jag finner ganska svårt med mina 187 centimeter och något för stort midjemått i vanlig monkey. Sen gör ju prisskillnaden att jag inte kan åtnjuta denna klass alls så ofta som jag vill men det är en annan sak.
Avslutningsvis vill jag ge tummen upp för Swiss och en godkänd produkt. En nackdel för mig är nödvändigheten att ta sig till Zurich för att komma vidare i världen. På min resa hade jag säkert fått 8 timmar mer i Tokyo om jag åkt direkt från Köpenhamn. Nästa long haul blir Washington i september med SAS från just Köpenhamn. Ska köpa uppgradering på Option town och hoppas på framgång.
Lev väl och res bättre!
Ett kort besök på SAS loungen på Kastrup där en kopp kaffe och lite fika inmundigades. Lite folk och en ljus och trevlig miljö gjorde besöket angenämt och avkopplande. Nästa år ska minsann få lov att gå en trappa upp. Den A321 som tog mig till Zurich var endast befolkad av 2 pax i C, jag inkluderad. Maskinen verkade inte vara av allra nyaste snitt men heller inte lastgammal. En frukost av något tveksamt slag serverades (jag äter vanligtvis mackor) som jag lämnade det mesta av. Men champagne innan take-off är ett måste, även om denna var av det sämre slaget. Jag kommer inte ihåg namnet på den heller så jag kan undvika den vid eventuella framtida köp. 1A innebar hyffsat med benutrymme men ingen utsträckningsmöjlighet.
Pursern småpratade med oss i C innan take-off från Kastrup. Med tanke på att vi bara var 2 i kabinen tyckte jag det var lite konstigt att personalen inte spenderade lite mer tid med oss men det kanske inte är brukligt.
Väl på flygplatsen i Zurich besökte jag Senator Business Lounge D men vid lunchtid var det en usel idé, nästan smockfullt och en mer stressad än lugn upplevelse gjorde att jag flanerade bland butikerna en halvtimme istället innan det var dags för boarding på den A340 som skulle ta oss till Tokyo. 4A var mitt säte enligt rekommendationer från forumet. Ett bra val, men av det jag såg så borde 4d och 5d vara motsvarande bra val.
Pursern hälsade välkommen ombord sedan följde en strid ström av flygvärdinnor som med några minuters mellanrum frågade om jag ville ha en tidning. Detta gav ett mycket förvirrat intryck i mina ögon och inget jag hade förväntat mig. Nåväl lite champagne innan take-off skadar ju inte, tyvärr var den inte speciellt god så jag nöjde med en påfyllning
Det var fullt i den lilla minikabin som rad 4 och 5 finns i, totalt 9 pax. Även i resterande C såg det ganska fullt ut faktiskt.
Vi missade vår slot på grund av försenat bagage och kom inte iväg förrän 40 minuter efter utsatt tid. Trots knappt kännbar AC i kabinen lyckades jag slumra till och välta ut mitt drickaglas ens innan vi startat. Så kan det gå.
Lite snacks innan vi nått cruising altitude med val av nötter eller chips, jag tog chipsen som hade lite dijon-smak och var kanongoda och till det lite till av champagnen.
Menyn delades ut, som även innehåll små trevliga gastronomiska artiklar om Schweiz utöver själva maten som man hade att välja på. Det fanns ett intressant japanskt alternativ som jag bestämde mig för att prova. Det skulle visa sig vara ett bra val. Därefter var det dags att titta i den obligatoriska necessären. Den var en besvikelse och kändes som något man får när man tankar på Statoil. Där kanske man är bortskämd om man fått Emirates A380-version som är både snyggt designad och innehöll ett reseset av Bulgari-produkter bland annat.
Pursen var en uppmärksam äldre herre och kom och hälsade med namn utan fusklapp, lite imponerande med en smockfull kabin tyckte jag allt det var. Efter ca 30 minuter inleddes den goda middagen som avslutades med ostbricka och ett sanslöst gott portvin som jag glömde ta reda på vilket det var. Därpå en välförtjänt slummer på 8 timmar i ett mycket skönt säte som var så nära lie-flat man kan komma, kändes det som i alla fall. Vaknade lagom till frukosten som visade vara …inget speciellt men såklart snäppet upp från monkey.
Väl framme påbörjades två hektiska dygn med intensiv sightseeing med utgångspunkt från Hilton Shinjuku, ett riktigt schysst hotell som varmt kan rekommenderas. Dessutom med tipset hur man blev Guldmedlem i en annan tråd åtnjöts både uppgradering och Executive lounge
Jag har inte så många resor i C att jämföra med men det var en helt ok flygning (returen var ungefär en kopia). Det som framförallt gör business class till ett alternativ för mig på långresor är möjligheten att sträcka ut i stolen och till och med kunna sova lite, något jag finner ganska svårt med mina 187 centimeter och något för stort midjemått i vanlig monkey. Sen gör ju prisskillnaden att jag inte kan åtnjuta denna klass alls så ofta som jag vill men det är en annan sak.
Avslutningsvis vill jag ge tummen upp för Swiss och en godkänd produkt. En nackdel för mig är nödvändigheten att ta sig till Zurich för att komma vidare i världen. På min resa hade jag säkert fått 8 timmar mer i Tokyo om jag åkt direkt från Köpenhamn. Nästa long haul blir Washington i september med SAS från just Köpenhamn. Ska köpa uppgradering på Option town och hoppas på framgång.
Lev väl och res bättre!
Attachments
Last edited: