Senaste nytt

Första klass jämförelse (Lufthansa old, Lufthansa Airbus A380, Swiss Airbus A330)

Bonden

Medlem
Tänkte skriva ner mina små jämförelser med att åka LH gruppens olika Firstclass produkter. Dock är min erfarenhet av Swiss First begränsad till en resa från Chicago till Zurich.


Boing 747-400 Gamla Firstclass, från Frankfurt
Jag gillar verkligen Firstclass terminalen i Frankfurt en väldigt bra start på resan, superservice och fräscht ( se Martins Lounge Guide ), att få åka med Mercedes S-klass till flygplanet är riktigt trevligt.
Lufthansa har bantat ner antalet stolar från 16 till 8 och på 747-400 där F placerat på ovanvåningen som ger en liten private jet känsla fast man har en extra bädd bredvid sig.
Det negativa är de något gammalmodiga stolarna, med de små skärmarna och det faktumet att planet är 20 år gammalt. Den enda Toaletten känns gammal och sunkig.


Airbus A380 Nya Firstclass från Frankfurt
Firstclass Terminalen är som sagt toppen.
Rent hådvarumässigt är A380's Firstclass riktigt bra. 2 Stora fräscha toaletter det behövs med alla pyjamasar som skall tas på och av :rolleyes: Man har vars en garderob där man kan förvara sina saker. A380 är dessutom tyst som en Mercedes S-klass. Maten på Lufthansas firstclass är toppen, kaviarn är verkligen god.


Swiss Firstclas från Chicago
Stolarna är verkligen toppen på Airbus A330, riktigt mysiga och jag skulle säga att de är lite bättre än Lufthansas nya stolar, men det är nog en smaksak. Däremot är själva kabinen inte alls så lyxig som på A380, man går in i gallyn för att gå på den enda toaletten.
Maten är också toppen, väldigt god Lax!
Servicen var också topp med en lite mer personlig touch än Lufthansa även om det är svårt att jämföra på en resa. Var någon timme på Firstclass loungen på ZRH, bra men inte alls i Lufthansas klass.

Bondens topplista:
* Lufthansas nya First på A380 Helheten slår allt annat
* Swiss First är verkligen bra, rekommenderas!
* Lufthansa gamla First, når inte riktigt upp till de andra två.

Tips för att Maximera F upplevelsen:
* Satsa på F på resan till resmålet. C räcker väldigt bra till en hemresa.
* Frankfurt Hilton är nytt, humant prissatt och väldigt närma Firstclass Terminal, ta gärna in där natten innan för att få några timmar på First Class Terminal.

Enklaste sättet att få tillgång till First Bonusbiljetter hos LH-gruppen:
Satsa på att bli Senator hos Miles&More som ger helt andra möjligheter än Eurobonus.

Framtida "First" planer:
Jag hoppas i år kunna prova 747-800 och under 2013 åka BA First.
 

Malu

Medlem
Bra sammanfattning! Jag håller med om din värdering - LH A380 är i en klass för sig just på grund av flygplanstypen, men Swiss A330 är inte långt därifrån kvalitetsmässigt, inte minst på grund av en bättre service enligt min erfarenhet.

Tipset med att ta en hotellnatt på flygplatsen innan en F-resa kan inte nog understrykas.
Det gör att man blir både mer utvilad och hungrig inför upplevelsen. ;)
 

Senator

Moderator
Jag flyger FRA-JFK med en B747-400 på lördag i F. Hoppas att tredje gången giltigt i år; att jag får nya F där så kan jag skriva några rader. Jag kommer inte sova över i FRA denna gång, men kommer med C från SVG som med 100% säkerhet parkeras på plattan (ERJ-190). Skall bli spännande att se hur den upplevelsen är med upphämtning vid planet.

Bonden, vi får ta en resa tillsammans du och jag i BA F :cool:
 

Bonden

Medlem
Senatorn: Synd att du inte tog LH400 istället för LH404, LH400 kör bara A380 men det är en morgontur så det kräver sin man.. Tyvärr är oddsen inte så bra för att få nya first på LH404. BA F skulle vara toppen!
 

Senator

Moderator
Senatorn: Synd att du inte tog LH400 istället för LH404, LH400 kör bara A380 men det är en morgontur så det kräver sin man.. Tyvärr är oddsen inte så bra för att få nya first på LH404. BA F skulle vara toppen!

Jag vet, men jag befinner mig just nu mitt emellan SVG och BGO. Flygen från BGO eller SVG som skulle ta mig till FRA i tid, går 06:30 (SVG) eller 06:25 (BGO). Det skulle innebära att min stackars far behöver kliva upp 02:00, inte helt rättvist. Så jag prioriterar min mor och far denna gången framför en garanterad plats i LH nya F :p

Jag har bevakat LH404 i en månad nu, och det är nog under 40% chans tyvärr:
DLH404 / LH404 - Lufthansa - data.flight24.com

B747-400 med nya F:
D-ABTL, D-ABVC, D-ABVH, D-ABVK, D-ABVL, D-ABVM, D-ABVN, D-ABVO, D-ABVP, D-ABVR och D-ABVS.
 
Äsch, en äkta BC.se:are går väl upp lite tidigare och äter en liten lätt frukost på Hilton bara för att orka ta sig över gatan, för att sedan fortsätta i FCT. Eller har jag missat någonting här? :confused:
 

MarcusC

Medlem
Gällande Swiss tycker jag Swiss F kabin i sig är väldigt trevlig. Dock som nämts är det endast en toalett framför främre köket, och miljön där är inte direkt F, vare sig utanför eller innei toaletten (förutom Swiss har förstklassiga produkter från La Praire )

En sak som Swiss vinner enkelt över LH är amenity kit. LHs kit är i mitt tycke ett skämt jämfört med vad de flesta konkurenter erbjuder (har inte testat så många , men jämfört med LX,EK och SQ är Lufthansa riktigt uselt!!..en liten detalj men men)

Swiss F lounge är dock långt efter LHs F lounger tycker jag.
 
Last edited:

jumbooze

Medlem
Hur står sig A330 LH F jmf med den nya LX F? Jag hade förmånen att prova den och nu vill man ju inte flyga "sämre" men jag håller med om dålig toa, SAS C toa med fönster är trevligare, //spoiled mode off :D

Är det den setupen som har en separat säng?
Det verkar inte vara det här:
Lufthansa ® - A340-600/A340-300/A330-300 First Class

Men samtidigt pratas det om en ny LH F produkt.

Jag tittar på IAD - FRA och MUC - JFK. Det står A330 på båda.
 
Toppen