Senaste nytt

Rejection of flight Accrual? räknas ursprungsklassen?

jumbooze

Medlem
Hej,
Sas skickade detta till mig:
We confirm that your booking class, 'R' on UA 650 24Jul12 YVRORD is not valid for accrual of EuroBonus points.

R = first award.
Men jag hade eg en vanlig economy som sedan blev uppgraderad mha en sponsor med United voucher

Brukar det inte vara ursprungsklassen som räknas? Jag ska maila ebretro.

Sen blev jag dessutom nedgraderad pga oversell men det är en annan historia :(.
 

Senator

Moderator
Kan vi börja med hela historien? Har du köpt en biljett, sedan uppgraderat denna? I så fall, är det kanske ursprungsklassen som skall krediteras.
 

agehall

Medlem
Nja, det är nog rätt många som flyger betald F också. Sedan kan det ju alltid uppstå situationer där fel begås och en överbokningssituation uppstår.
 

jumbooze

Medlem
Sorry för sent svar jag har varit i luften ( bcn-arn-cph).

Jag hade en betald biljett i economy klass (T klass) som jag fick sponsrad uppgradering till F av en med United status.

Och ja, F i USA är inte F på riktigt.

Ska fila på en reserapport så fort jag har fått landa lite hemma.
 
Last edited:

AABack2ARN

Medlem
Nja, det är nog rätt många som flyger betald F också. Sedan kan det ju alltid uppstå situationer där fel begås och en överbokningssituation uppstår.

Aboslut, och de som är betalande kunder kommer i de flesta fall tränga undan uppgraderingar i händelse av misconnect eller liknande. Har hänt vid ett flertal tillfällen när jag kommit sent till gate pga anslutande flyg eller behövt ta ett senare. Genererar en hel del ilskna blickar.
 

AABack2ARN

Medlem
Hmm? Enligt SAS intjäningstabeller är R = "Non Revenue incl. Industry Discount Economy class"

Stämmer det eller är R verkligen en uppgraderad biljett? Det kan vara så att när du blev nedgraderad bokade de helt enkelt in dig som R i stället för T för det var plats som fanns kvar. Skicka in alla bokningspapper till SAS och be att få dina poäng enligt ursprungsklass

Redigering: Enligt ExpertFlyer är R = biljett som uppgraderas med miles eller "kuponger" så jag antar helt enkelt att SAS har fel (igen) i sina intjäningstabeller.
 
Last edited:
Toppen