Senaste nytt

Oförglömlig resa till Beta parkeringen på Arlanda

011430121

Medlem
Jag tänket berätta en något annorlunda reserapport, inte så glamorös som alla andra skriver.
Vill redan nu erkänna att jag är nog mera en person som fördrar att snacka än skriva, jag har inte heller tagit några foton från denna för mig oförglömliga resa.
Började med att åka LH 809 till FRA och vi kom 20 minuter före tidtabell till FRA och min slut destination var MAD.
Enligt original bokningen så var det 3 timmars väntan i FRA innan LH 1444 skulle ta oss till MAD
Såg på skärmen att det gick en LH 1442 till MAD om 15 minuter, skyndar mig till gaten och frågar om det är möjligt att komma med denna avgång, ”om Du hade varit här för 3 minuter sedan så hade du kommit med”säger gate personalen!
Tre timmar i en knökar full Senator lounge blir det i ställt.
Hemresan är även den via FRA med LH, ursprungligen var den bokad med LX till GVA och sedan med SK till ARN, fick dock info på SMS att SK flygningen var inställd denna söndag och jag var ombokad med LX till ZRH med anslutning till ARN med SK, det gick inte många dagar så kom det ett nytt SMS att jag var ombokad med LH till FRA och sedan med SK till ARN, och så blev det ju till slut.
Vi landande 5 minuter för tidtabell nämligen 21.45
Nu kommer vi till det som är lite annorlunda på denna resa.
Två av mina kompisar skall till Vietnamn med QR denna söndageftermiddag, passar perfekt att de tar min bil till ARN och ställer den på Betaparkeringen, SMS:ar mig vilken hållplats och parkerings rad som bilen står på så tar jag den hem. Vi hade talat om att lämna in nycken i parkeringskassan, men jag tyckte att det var bättre att det tar med sig reservnycken för när de kommer tillbaka så är jag bortrest så vi skall göra om samma historia men att jag lämnar och de hämtar.
När jag kommer ur flyget slår på telefonen så kommer det upp "söker nät i ca 3 minuter för att sedan informera att inget nätt hittas".
Startar om telefonen tre gånger med får samma besked, plockar ut SIM kortet med samma besked.
Liten desperation infinner sig, tar bussen till Beta för att försöka hitta bilen genom att gå och trycka på larmknappen så att man kan hitta bilen!
Ack nej ingen blinkande bil, så långt ögat når och nu börjardet att regna rätt så kraftigt, tar bussen tillbaka till terminalen och upptäcker att flera personer stå och försöker få igång sina mobiler, folket börjar att tala med varandra om vad har du för operatör frågar folk varandra, har 3 säger jag, då säger någon att ”Telia och 3 verkar ligga nere”, ja det är inte bara dom som ligger ner, utan nu känner även jag mig nere som inte hittat bilen.
Beslutar mig att ta Arlanda Express hem, upptäcker att de har bara 30 minuter trafik denna tid på dygnet, så det får bli flygbussen ca 40-50 personer i kö till bussen!
Köper en biljett i automaten, och en kille ropar att Ni med biljetter kan gå på här i bak på bussen, vilket jag gör och efter ca 5 minuter så ropar chauffören att ni som skall betala med kort kan inte göra det ombord utan ni måste göra det i automaten, jag vet inte varför det inte funkerar i min maskin säger han, varvid ca 25 personer skriker i kör GSM fungerar inte!
Nu har det gått ytterligar 20 minuter innan vi kommer i väg.
När vi passerar Mc Donalds i Stora Väsby börjar folks telefoner att pipa och ringa, så även min och det kommer ett SMS, Bilen står vidhållplats N och rad 514!
Hemma vid 1 tiden på natten.
Vaknar vid 5 och tar T-banan från Rådmansgatan till St Eriksplan och det står en flygbuss vid hållplatsen och hinner med den ut till ARN för att sedan ta buss 17 till Berta parkeringen hållplats N och rad 514 där står bilen och väntar!!
Kan informera att jag var ca 25 meter från bilen igår kväll, men ack inget blinkade till mig!
Var hemma efter 1 timmer och 45 minuter!
Ursäkta det är inga inga bilder, inga synpunkter om olika Champanger eller viner, inga menyval
inga uppgraderingar, inga busschaufförer som tilltalar mid med namn.
Men för mig blev detta en oförglömlig resa och det var
en vanlig resa i Economy Class till MAD tur och retur.

I helgen som kommer så blir det ut ARN och hem BMA så igen bil till ARN denna gång.
 
Last edited:

Fredrik

Medlem
Frustrerande historia och visar också vilka beroenden vi byggt in i vårt samhälle där vi förutsätter att allt ska fungera.
 
Påminner mig om en parkeringsincident i min ungdom. Jag skulle vara fyllechaffis åt mina kompisar efter en kväll inne i Sthlm. Innan kvällen drog igång satte vi upp regler och riktlinjer för hur mitt skjutsande skulle genomföras. Vi skulle parkera i p-garage och åka hem i samband med att det stängde för kvällen. Kvällen flöt på och jag upplevde Sthlms nattliv med nya ögon. Det blev dags att dra sig mot garaget och vi började gå... Tyvärr tog det lite lite längre tid än normalt och vi nådde inte garaget i tid, vi missade med ca 3min... Resultatet blev en nykter Kalle på nattbussen hem, bussen som i övrigt var full av gravt överberusade ungdomar, och istället för en kvällsparkering en nattparkering till avsevärt högre pris. :) Det jag lärde mig på det var att aldrig vara fyllechaffis! :)
 
Toppen