pljung
Medlem
Hej,
Vilka rättigheter har jag då det gäller ersättningar då flyget blivit inställt?
Skulle åkt med SAS från Barcelona till Göteborg (via ARN) i tisdags, men blev ombokad till nästa dag.
Läste lite om EU regulativet 261/04 på SAS hemsida, och funderar om det stämmer att jag har rätt till 400 Euro i ersättning?
Kan dock läsa längre ner i regulativet att ersättning inte utgår om det är extraordinära omständigheter:
Du är inte berättigad till kompensation vid följande tillfällen:
1)Då orsaken till att flygningen ställs in eller är mer än 3 timmar försenad vid ankomst är extraordinära omständigheter. Här följer en lista över exempel på extraordinära omständigheter:
- meteorologiska förhållanden
- säkerhetsrisker, till exempel plötsligt uppkomna tekniska problem eller andra oförutsedda brister i flygsäkerheten.
- strejker som påverkar verksamheten
- politisk instabilitet
- flygledningsbeslut
- säkerheten i övrigt
Orsaken till det inställda flyget var enligt kaptenen att en ventil som sköter luftkonditioneringen inte stängdes (alt. att det indikerade i cockpit att den inte var stängd)
Antar att detta går under plötsligt uppkomna tekniska problem, eller vad tror ni?
Vilka rättigheter har jag då det gäller ersättningar då flyget blivit inställt?
Skulle åkt med SAS från Barcelona till Göteborg (via ARN) i tisdags, men blev ombokad till nästa dag.
Läste lite om EU regulativet 261/04 på SAS hemsida, och funderar om det stämmer att jag har rätt till 400 Euro i ersättning?
Kan dock läsa längre ner i regulativet att ersättning inte utgår om det är extraordinära omständigheter:
Du är inte berättigad till kompensation vid följande tillfällen:
1)Då orsaken till att flygningen ställs in eller är mer än 3 timmar försenad vid ankomst är extraordinära omständigheter. Här följer en lista över exempel på extraordinära omständigheter:
- meteorologiska förhållanden
- säkerhetsrisker, till exempel plötsligt uppkomna tekniska problem eller andra oförutsedda brister i flygsäkerheten.
- strejker som påverkar verksamheten
- politisk instabilitet
- flygledningsbeslut
- säkerheten i övrigt
Orsaken till det inställda flyget var enligt kaptenen att en ventil som sköter luftkonditioneringen inte stängdes (alt. att det indikerade i cockpit att den inte var stängd)
Antar att detta går under plötsligt uppkomna tekniska problem, eller vad tror ni?