Senaste nytt

Får Senator/Star Gold Fast Track på Arlanda?

Concorde

Founding Member
Om man flyger från Arlanda T5 som Senator, får man använda fast track även på en star/sas economy biljett?
 

Jacob

Medlem
Star Gold generellt - Nej!

Men jag vill minnas att det står på skylten vid ingången att business class passagerare som reser med Lufthansa och Austrian Airlines får använda fast tracken på Arlanda, likaså Senator och Hon Circle medlemar vid resa med Lufthansa eller Austrian,
 

Concorde

Founding Member
Dåligt. På Heathrow T3 kan alla Star Guld använda fast track med Star biljett vill jag minnas. På Heathrow T5 får även OneWorld Sapphire och Emeralds använda fast track.
Fattar inte logiken på Arlanda. Jag får använda Scandinavian loungen som Senator/Star Gold, men får inte gå igenom Fast Track. Blir väl till att försöka övertyga SAS om en matchning om allt faller på plats och jag måste börja vecko pendla med SK.
 

Jacob

Medlem
Som sagt, Senator medlemmar får ju använda fast tracken på Arlanda, men jag vill minnas att det endast är om man reser med LH/OS.

Men jag skulle inte vara förvånad om det går alldeles utmärkt att gå igenom som Senator om du reser med exempelvis SAS.

Fast tracken på Heathow terminal 3 är endast öppen för business/first class passagerare samt för flygbolag som betalar för att låta sina guldmedlemmar använda fast tracken. Tror inte att det automatiskt är för alla Star Golds, men har å andra sidan inte behövt fundera över det.

Fast tracken på Heathrow terminal 1 är dock öppen för alla Star Golds. Den ligger precis efter Lufthansa gruppens incheckningsområde (zone K, det som en gång var BAs premium check-in).
 

hyper

Medlem
En kollega till mig (UA 1k *G) fick fast track när vi flög ARN-FRA-SFO förra veckan.

Jag frågade om han kunde få följa med i fast track (jag är EBG) och agenten svarade muntert: "Självklart, han är ju *G!". Jag kände inte för att ifrågasätta hennes beslut ... :)


.. Tilläggas ska väll att vi checkade in separat, jag jag bara stog där och väntade.
 

Jacob

Medlem
Jag frågade om han kunde få följa med i fast track (jag är EBG)
Jag tror det står i reglerna att man får ta me en "gäst" i fast tracken om man är EBG, förutsatt att man reser tillsammans förstås.

Men som sagt, det här med fast track är ofta ganska flexibelt så länge man verkligen har något att visa upp (guldkort eller liknande).
Jag använde under flera år fast tracken på Heathrow terminal 3 med SAS guldkort och ekonomiklass biljett med SAS. Det var på den tiden fast tracken endast finns användas av business class passagerare och samma tid som vanliga säkerhetskontrollen kunde vara hysteriskt lång, efter alla terror alers i Storbritannien.
Jag kom igenom 80% av gångerna.
 

sunkan

Medlem
Här hittade jag en gammal tråd som kan passa. Är det någon som vet om man får använda Fast track som EBG när man flyger Estonian? Ska till Tallin imorgon med två kollegor. Min utgångspunkt var att det borde jag ju självklart (bokat SK-nummer) men när jag läser på SASwebsida blir jag lite osäker!

Antar vidare att få med båda kollegorna är upp till personen i Fast track!? Alla biljetter är bokade med samma bokningsref.

/Christian
 

sunkan

Medlem
Efter att ha läst lite mer så ser jag att det inte borde vara några problem för mig iaf. Får se om jag får med mig båda genom Fast Track.

/Christian
 

Mr.A

Medlem
Som Senator går det bra om man flyger med Swiss, Lufthansa eller Austrian, om man flyger med SAS forget it...
 

Senator

Moderator
Som jag uppfattar det är det en kostnadsfråga. Scandinavian Ground Service (SGS) som är SAS dotterbolag har "Ground Handling" för ett antal bolag som t.ex. LH (och OS) dock ej UA, LX, och TK. Det är allmänt känt att SGS inte är billigast på Arlanda och därmed har en del Star bolag valt att inte köpa tjänster av SGS, men av andra aktörer på ARN (vet ej hur det är i OSL och CPH).

T.ex. LH har då valt att inte betala för "sina" medlemmar som ej reser till Tyskland. Jag har tyvärr inte lyckas med det som A380*G har, nämligen fått gå genom när jag åker SAS M som SEN.

Personligen tycker jag detta bara är rent strunt. Jag kan inte minnas när en EBG inte har fått ta del av detta på andra flygplatser runt om i världen. Så jag anser att SAS borde ta smällen på ARN för hela alliansen, och det borde vara en enkel Star Guld förmån som det är runt omkring i världen.
 
Toppen