Senaste nytt

En sträcka i first försvann

henrik l

Medlem
Har bokat en en bonusresa MXP-HKG-TPE i F och BKK-HKG-HXP i C med CX via mina AAdavantagepoäng. Nu såg jag att CX bytt plan på sträckan HKG-TPE (en flygning på ca 1.30) och i den nya maskinen fanns det ingen F:( På returen ser jag att man även har bytt till en 747:a BKK-HKG. Vad ska jag göra. Vara nöjd och glad? Skriva till AA eller CX och gnälla, och kanske föreslå att dom sätter mig i F mellan BKK-HKG som kompensation? Har ingen status hos AA eller CX, men väl ett BAEC-Gold. Kan man även vifta med det för att bli vänligare behandlad:)?

Kommer nog även att boka in ett litet TP-run TPE-CGK i C med CX och sedan TPE-BKK i Y med CX. Ska jag ev vänta till detta är bokat och sedan höra av mig till CX för att öka mina chanser för en fördelaktigare behandling?
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Du kan ändra flygdatum/tid gratis så länge du flyger samma sträcka med samma flygbolag.

T ex, om du har bokat:

2012-02-01
CX234
Milano/MXP 12:20 Hong Kong 06:50+1
2012-02-02
CX 474
Hong Kong 08:50 Taipei 10:20

Så kan du ändra till t ex:

2012-02-01
CX234
Milano/MXP 12:20 Hong Kong 06:50+1
2012-02-02
CX406
Hong Kong 12:25 Taipei 14:00

Men inte till t ex Dragonair flyg.

2012-02-01
CX234
Milano/MXP 12:20 Hong Kong 06:50+1
2012-02-02
KA480
Hong Kong 12:05 Taipei 13:45

Ändringen får inte skrida över 24 timmars tranfer regel dock.

Jag antar att det finns flera Hong Kong-Taipei flyg som har First class, så bara ringa och ändra om det passar för dig.
 

henrik l

Medlem
Jag antar att det finns flera Hong Kong-Taipei flyg som har First class, så bara ringa och ändra om det passar för dig.

Det förekommer nog i lite spridda skurar. Jag kan iofs överleva den ändringen mellan HKG-TPE. Men jag funderade lite generellt vad som gäller om man bokar resan med poäng från ett bolag T ex AA), men med en annan "operator" (t ex CX) och "operatorn" byter plan på sträckan så att den bokade klassen försvinner? Kan tänka mig att problemet gäller att first kan försvinna och man får hålla tillgodo med business.
 

henrik l

Medlem
Det är ett intressant scenario och jag väntar med spänning på hur det kommer gå. Hoppas på det bästa för dig!

Jag är inte så orolig för sträckan MXP-HKG i first. Både enligt AHO och Flyer Talk så verkar det vara dom regionala flighterna i Asien där CX byter plan hej vilt, så just nu är jag drabbad mellan HKG-TPE vilket jag kan leva med. Men det klart, man får väl gnälla lite och försöka få ngn form av kompensation:)
 

henrik l

Medlem
Här kommer upplösningen i detta drama. Jag hann aldrig bråka med Cathay på plats och av vad jag läst på FT verkade utfallet beror på när ändringen skett. Men när jag kom hem mailade jag AA via deras hemsida och fick följande svar:

"I do apologize for your inconvenience. I have added refunded 3,000
miles to your account for the segment Hong Kong to Tape traveled in
Business Class instead of First Class on June 30, 2012."

Är väl ok, med tanke på att jag fick åka nya business mellan HKG-TPE. Case closet.
 

Mikael

Medlem
Känns konstigt med ett bolag som tar ansvar, som erbjuder kompensation när nåt gått fel, som inte bara skyller ifrån sig och letar ursäkter :rolleyes:
 

Axelzon

Medlem
Känns bra att man numera fokuserar på Marco Polo Club och har bokat upp kommande 3 intercontinentala samt 6 regionala resorna med CX... De (CX) känns väldigt seriösa, både på marken och i luften!!
 
Toppen