Senaste nytt

Ny tjänst från Mastercard

Ozz

Medlem
Masterpass från Mastercard lanseras på prov den 15 oktober i ett antal utvalda e-butiker och den stora lanseringen kommer att rullas ut i november. Korten som stöds ska vara MasterCard, Maestro, American Express, Diners Club och Visa. Bonuskort/poäng skall kunna registreras via Masterpass också vilket känns bra. Jag kan se en stor fördel i att kunna använda ex. Amex i butiker som normalt sett inte stödjer dem.

Jag tror att vanliga kortbetalningar i e-butiker kommer få smisk nu när man slipper verifieringskoder och lösenord och bara behöver signera ett köp med mobilt bank-ID.
 

JeanHell

Medlem
Tack för infon!
Hade ju varit grymt om man kunde använda Amex på de flesta e-butiker, har sett att några av de som jag regelbundet handlar av inte stödjer det. Kommer jag definitvt skaffa ett Amex, har bara inte bestämt mig för vilket ännu.
 

mha321

Medlem
Fast läser man lite i frågor/svar på deras site, så finns det väl inget alls som tyder på att butiker som inte tar Amex idag skulle börja göra det. Det är fortfarande upp till varje butik att välja. Det enda de garanterar är att butiker som använder Masterpass tar emot Mastercard.

Så det hade varit bra, men det är inte det problemet de försöker åtgärda.
 

RickardG

Medlem
Det är väl egentligen en direktkonkurrent till Paypal. Du lagrar dina kort där och betalar m.h.a. en inloggning istället för att ange kortnummer vid varje köp. Är det så att alla kort man lägger in går att använda vid alla butiker? Eller kommer bara de kort butiken accepterar att vara valbara vid respektive köp?

EDIT: Såg att @mha321 hann före!
 

Nemo

Medlem
Det är väl egentligen en direktkonkurrent till Paypal. Du lagrar dina kort där och betalar m.h.a. en inloggning istället för att ange kortnummer vid varje köp. Är det så att alla kort man lägger in går att använda vid alla butiker? Eller kommer bara de kort butiken accepterar att vara valbara vid respektive köp?

EDIT: Såg att @mha321 hann före!
Eller https://www.visa.co.uk/products/vme-by-visa/ alt Visa Checkout (US).
 

Lebedeva

Medlem
Tar 2 minuter att skriva i all info nu när jag ska betala med mitt AmEx eller MasterCard. Och gillar inte att spara kortinfo på nätet. Så nä, låter bara krångligt :p
 

poiu

Medlem
Jag tolkar det som att det kommer att fungera precis som paypal dvs där de erbjuder masterpass kommer det gå att betala med alla kort som masterpass accepterar. Blir spännande att se hur etablerade de blir bland svenska butiker.
 

mha321

Medlem
Jag tolkar det som att det kommer att fungera precis som paypal dvs där de erbjuder masterpass kommer det gå att betala med alla kort som masterpass accepterar. Blir spännande att se hur etablerade de blir bland svenska butiker.
Jag läste igenom frågor/svar för handlare, och tycker det verkar ganska glasklart att det inte är så det funkar. Men det vore trevligt om du har rätt...
 

Badger

Medlem
Hmm som ngn tidigare sa så känns det precis som Paypal. Min erfarenhet bland svenska nätbutiker är att Paypal inte är etablerat så Masterpass kanske kan bli något för Sverige och Skandinavien.
 
Toppen