Senaste nytt

Vad väljer man? Norwegian eller Lufthansa?

Dilemma: Norwegian eller Lufthansa?

Anordnar en resa för 8-10 personer till Barcelona.

5-6 stycken bor i Göteborg och kommer således att åka med Norwegian till en kostnad av 1000:-
Om jag vill åka Norwegian så måste jag ta morgonflyget med nämnda bolag till Göteborg som ankommer Göteborg 09.20.
Planet till Barcelona går 09.55. (Vad händer om planet är försenat från Stockholm? Det är ju en transit-resa men planet står väl knappast och väntar in Stockholmsplanet trots att detta förmodligen har en del passagerare som ska vidare till BCN?)

Nog för att planet förmodligen inte kommer vara försenat men jag gillar inte korta stopp på drygt 30 minuter, aldrig gjort.
Att åka: ARN-GOT-BCN + BCN-GOT-ARN kostar mig 1750:- hos Norwegian (utan bagage).
Alternativt 1500:- om man åker med Air Baltic hem.

Att åka ARN-FRA-BCN + BCN - TXL - ARN med låga bokningsklasser hos Lufthansa kostar strax över 1500:- (med bagage).
Att åka samma rutt fast poängintjäning på 100% går på cirka 2000:-
Det ger 3000 poäng ungefär.

Som medveten resenär har jag nu ett dilemma här:

Åka i gruppen (trevligare?) eller åka till flygplatser som bjuder på fina lounger för samma kostnad och även få poäng till Miles & More / SAS EB.

Vad hade ni gjort? Usch vad svårt det blev. :p
 
Last edited:

P.E.

Medlem
De är inte helt ovanligt att bolagen håller på flighten om någon som kommer med anslutande flyg är försenad, men du måste så klart vara incheckad till Barcelona redan från ARN. Chansen att de håller flighten är ännu större när du reser med ett och samma bolag. Jag har dock ingen större erfarenhet av Norwegian...

Ska du resa med eller utan incheckat bagage?

Så jag skulle kört på det första alternativet, jag reser alltid med enbart handbagage och poäng samlar jag inte ännu. ;) + jag litar på att de kan hålla flighten om det bara handlar om minuter.

Eller behöver man gå ut från airside för att komma till Barcelona flighten? (har aldrig flugit annat än till och från ARN från GOT)
 
Last edited:

Jonas C

Medlem
Det är väl ganska uppenbart att man väljer Lufthansa om man redan svurit på att aldrig någonsin sätta sin fot på ett Noewegian plan under sitt mänskliga liv ;)

Skulle även påstå att du utsätter dig för en viss risk om du flyger med DY på två separata bokningar, ifall de uppstår förseningar eller så. Bättre med det säkra före det osäkra!
 
Det bytet är riktigt tufft i alla bästa fall.

Du måste ju igenom säkerhetskontroll igen i vanlig kö i utrikes. Sen har du boarding 20min innan därtill lägg till att DY säkert har bussgate.

Med andra ord, även med att bortse från att man helst inte väljer DY i normala omständigheter, så känns detta extremt dumt!
 

David

Medlem
Jag hade åkt till Göteborg dagen innan, sett lite av denna underbara stad och sedan åkt ut gemensamt med mina polare på morgonen. :)

Ifall detta inte varit ett alternativ hade jag åkt LH med tanke på bara 35 minuter mellan flighterna och vad jag förstår olika bokningar.
 
Last edited:
Jag kommer att resa med incheckat bagage då jag måste ha med mig lite saker + kläder för 3-4 dagar.
Alltså kommer Norwegian landa på 2032:-

Tiderna för Norwegian:

Stockholm 08:25 - 09:20 Göteborg
Göteborg 09:55 - 13:00 Barcelona

Barcelona 13:40 - 16:55 Göteborg
Göteborg 19:05 - 20:00 Stockholm

Dessa tider passar ju utmärkt med Lufthansas enligt följande:

Stockholm 06:00 - 08:15 Frankfurt
Frankfurt 09:50 - 11:45 Barcelona
(Jag kommer fram 15 minuter före de från Göteborg och hinner således över till Terminal 2 för att möta upp dem.)

Barcelona 13:00 - 15:25 Berlin
Berlin 17:35 - 19:15 Stockholm
(Hem 13:00 varav Norwegian går 13:40 vilket gör att vi kan samåka allihopa till flygplatsen.)

Kostnad: 1688:- (med dålig poängintjäning)
Kostnad: 2160:- (med 100% intjäning, dvs 3000 poäng) + möjlighet att uppgradera till Business för poäng!

Nej, det blir Lufthansa.
Tack för att ni hjälpte till med valet, nu när jag skriver uppspaltat känns det rätt givet! :cool:
 
Det är väl ganska uppenbart att man väljer Lufthansa om man redan svurit på att aldrig någonsin sätta sin fot på ett Noewegian plan under sitt mänskliga liv ;)

Skulle även påstå att du utsätter dig för en viss risk om du flyger med DY på två separata bokningar, ifall de uppstår förseningar eller så. Bättre med det säkra före det osäkra!

Haha, jo - jag vet.
Jag säljer mig till djävulen om jag gör det, har ju sagt att jag aldrig ska göra det.
Det är inte separata bokningar, utan en enda bokning.

Jag hade åkt till Göteborg dagen innan, sett lite av denna underbara stad och sedan åkt ut gemensamt med mina polare på morgonen. :)

Ifall detta inte varit ett alternativ hade jag åkt LH med tanke på bara 35 minuter mellan flighterna och vad jag förstår olika bokningar.

Det var ett alternativ men hotellpriserna i Göteborg är ju brutala, nästan 2000:- för en natt..
Lägg därtill att jag missar ytterligare en arbetsdag, så nej - det är inte ett alternativ. :)

Men det blir Lufthansa, nu är det klart och bestämt! :cool:
 
Toppen