Senaste nytt

SAS inför avgift för betalning med kreditkort

Randy Marsh

Medlem
This just in: Från oktober inför SAS inför en avgift på 2.2 % av beloppet om man betalar med kreditkort. Man tar med andra ord ut en högre avgift en Norwegian, där det är 40 kr(?) oavsett belopp.

Nyheten finns på Aftenposten, vet inte om detta bara gäller SAS Norge eller hela koncernen.

SAS innfører kredittkortgebyr Aftenposten - Reise

Detta är bara SÅ FRUKTANSVÄRT J*VLA VÄRDELÖST, SAS! :mad:

Ingen servering i ekonomiklass, bort med champagne i business, avgift för betalning med kreditkort, uråldriga flygplan och obekväma säten. Norwegian och Ryanair tackar och tar emot när SAS gör allt de kan för att utradera alla skillnader jämfört med dessa LCC-bolag. Inom ett eller två år så blir det väl avgift för incheckat bagage också, blir nästan förvånad om inte.
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Ja, håller med om att det är förjävligt.

Summan i sig blir ju inte så stor, men jag är allergisk mot alla dessa avgifter. Varför höjer de inte bara priserna med 1% för alla, det måste väl bli större total vinst!?
 

lars

Medlem
Detta är ju helt sinnessjukt?!

Ska man alltså betala hundratals kronor för att betala en hyfsat normal biljett? Jag kan inte komma på något annat företag som tar en procentuell summa på kortbetalningar.
 

niksal

Medlem
Riktigt svagt av SAS. Inkomstökningen är liten, image-skadan enorm. Räknas även kombikorten, t.ex. EB Diners och MC?
 

Alx

Medlem
Ska man skratta eller gråta?! SAS går verkligen från klarhet till klarhet med att man INTE vill fortsätta att finnas kvar på marknaden. Jag håller med Randy Marsh, skillnaden jämfört LCC är snart obefintlig. Hoppas att det "bara" är i Norge som detta ska gälla.
 

Randy Marsh

Medlem
Om avgiften gäller även de co-brandade kreditkorten så måste jag allvarligt överväga att överge SAS fullständigt. Faktiskt nästan så att jag överväger att resa med BA via LHR när jag ska till Stockholm, dit jag reser från Bergen flera gånger per år. Dessvärre är den routingen inte bokningsbar som en biljett utan man måste boka två enkelbiljetter, vilket blir dyrt och krångligt. Men jag kanske kan övertala BA att ändra på detta, så får de en ny kund :)
 

Randy Marsh

Medlem
Ska man skratta eller gråta?! SAS går verkligen från klarhet till klarhet med att man INTE vill fortsätta att finnas kvar på marknaden. Jag håller med Randy Marsh, skillnaden jämfört LCC är snart obefintlig. Hoppas att det "bara" är i Norge som detta ska gälla.
På Flyprat.no sägs det att avgift för betalning med kreditkort är förbjudet enligt svensk lag. Om detta stämmer så slipper ju de flesta av detta forums medlemmar avgiften.

Detta verkar ju inte direkt vara något genidrag när det gäller konkurrensen om affärsresenärerna inrikes i Norge. Dessa betalar ju så gott som alltid med kreditkort, så nu blir det ännu svårare att motivera varför man ska välja SAS framför Norwegian. På sträckorna BGO-OSL, SVG-OSL och TRD-OSL har Norwegian nästan lika bra frekvens som SAS, så det argumentet håller inte.
 
Toppen