Senaste nytt

BA Olympic meal

JensE

Medlem
Fick en reality check igår och satt i en fullsmetad economikabin och sannlöst dålig crew.
Som jag nämnde igår så kommer jag uppskatta Club och First mycket mer efter denna resa.

BA har hur som helst en Olympisk måltid även i ekonomi. Den smakade iaf bättre än den såg ut :)
IMG_0517.JPG IMG_0519.JPG
 

JensE

Medlem
Såg inte premium economy eftersom det var en Mid-J 747 men överallt annars såg det överfullt ut.
Tror inte det är till min fördel heller att vara på samma bokning med en blue, tror knappast dom skulle flytta en av oss.
Men man får det man betalar för.. i detta fall kettle class :)
Får åtminstående 26k avios för framtida uppgraderingar!
 
Är det bara aluminiumfolien som är olympisk?

En sak som jag inte fattar helt: BA CW - good, men varför då BA WT - kettle class? Jag har åkt WT longhaul och vet hur den är men jag skulle inte kalla det för monkey eller kettle då LH eco ligger ändå lägre.
 

JensE

Medlem
Just igår var det riktigt dåligt därför jag kallar det kettle.
Dålig crew och jobbiga passagerare runt mig som bidrog.

t.ex så killen som satt brevid mig "inkräktade" på min plats genom att bre ut sig hela tiden. Påpekade det några gånger men det återupprepade sig om och om igen.
Personen framför mig körde full recline hela resan.

Crew kom inte med en enda drinkrunda med vatten och var tvungen att jaga dom för att de skulle göra sitt jobb.
Var till och med så illa att även när jag använde call button och sade till att jag ville ha vatten så verkar det som det hade glömt bort det 5 sekunder senare och fick hämta det själv.
I princip så körde dom bara matserveringen och en drinkrunda sen gömde dom sig i galley.

Detta är kettle iaf för mig.
 

Tjaeng

Medlem
BA har hur som helst en Olympisk måltid även i ekonomi. Den smakade iaf bättre än den såg ut :)

Att flygplansmat smakar bättre än det ser ut brukar vara regeln. En annan oskriven lag är att det däremot aldrig är lika gott som det låter på namnet. Din bild förtäljer sanningen bakom namnet "breast of chicken in a shiitake mushroom cream sauce, with cheddar cheese and spring onion mashed potato, accompanied by carrots and green beans." :rolleyes:

Den som sett BA-avsnittet av Heston Blumenthals "mission impossible" kan se vad som var grejen med både denna rätt och den tidigare publicerade Olympiska menyn för C och F-klass. Svamp, ost, tomat, sjögräs och lök i massor -> Försök att maximera mängden umami i rätten utan att ta asiat-genvägen och proppa lådorna med natriumglutamat. F/C-versionen av OS-meny:


FIRST

Starter
Rillette of mackerel dressed on a pickled cucumber carpaccio
with sour dough croutes

Main
Potted braised beef, with a potato and horseradish topping served with hispy cabbage, baby carrots and roasted shallots with a rich jus

Dessert
Chilled chocolate fondant with a salted caramel liquid centre, caramel sauce and spun sugar topped with hazelnuts


CLUB

Starter
Golden beetroot, with goat's cheese and elderflower dressing

OR

(July) Smoked salmon and Cornish crab roulade with servruga caviar gribiche sauce
and summer cress salad

(August) Smoked salmon tartare with pickled cucumber ribbons
radish salad and crème fraiche

(September) Gin & Tonic cured smoked salmon

Main
Fish pie using sustainable sourced hake, dressed with parmesan pomme puree
and a warm tartare sauce

Dessert
Lemon curd cheesecake with raspberry and basil compote
 
Last edited:
Crew kom inte med en enda drinkrunda med vatten och var tvungen att jaga dom för att de skulle göra sitt jobb.
Var till och med så illa att även när jag använde call button och sade till att jag ville ha vatten så verkar det som det hade glömt bort det 5 sekunder senare och fick hämta det själv.
I princip så körde dom bara matserveringen och en drinkrunda sen gömde dom sig i galley.

Detta är kettle iaf för mig.
En sak som jag gillar hos AF är att det alltid finns en korg med dryckor i galleyt och kaffe när som helst. Efter sista M resan med BA har jag bestämt att om det blir mer BA för mig då endast WTP med upgrade till CW.
Du verkar ha verkligen haft otur med crew på denna flight.
 

Jonas C

Medlem
För Economy tycker jag att maten ser helt okej ut. Jämfört med vad jag blivit serverad vissa gånger, skulle jag faktiskt säga at varmrätten ser ganska aptitlig ut.

Att Business Class slår Economy med hästlängder är ingen myt. Ser man däremot ur aspektet produktkvalitét i förhållande till pris, så vill nog jag påstå att Y och C är ytterst likvärdiga. :)
 

Palazzi

Medlem
Att flygplansmat smakar bättre än det ser ut brukar vara regeln. En annan oskriven lag är att det däremot aldrig är lika gott som det låter på namnet. Din bild förtäljer sanningen bakom namnet "breast of chicken in a shiitake mushroom cream sauce, with cheddar cheese and spring onion mashed potato, accompanied by carrots and green beans." :rolleyes:

[/I]

Kan kocken möjligtvis ha läst: "breast of chicken in a shiit mushroom cream sauce, with cheddar cheese and spring onion mashed potato, accompanied by carrots and green beans."

Ordet "shit" är ju bara av marginellt skiljaktigt från "shiitake", och förklarar ju matens utseende ;) (låg humor, men skyller det på dålig sömn...:p)
 
Last edited:

Concorde

Founding Member
Tyvärr inget ovanligt på BA. Ibland får man crew som är en skam för yrket, och inte bara i World Traveller. Har f.ö. rest WT (tro det eller ej) flera gånger och har ofta varit belåten.
 
Toppen