Senaste nytt

Stockholm-Nagoya i augusti med Star Alliance

Henry

Medlem
Hej hej,

Flyttar till Nagoya (NGO), Japan en sväng i höst och skall nu boka flygbiljett. Målet är att kreditera milesen till mitt A3-konto för att förhoppningsvis kunna komma upp i A3*G (förlåt!) efter hemresan. Är student så resan kommer göras i ekonomiklass.

* Ankomst 29 eller 30 augusti. Gärna morgon eller dagtid (jag kan komma innan också, men då kommer jag behöva bo på hotell, vilket antagligen gör att det inte är lönt, även om biljetten är billigare)
* Bokningsklass som ger 100% till A3 (se Aegean Airlines | Earn Miles )
* Eventuell hemresa någon gång i januari, se nedan

Jag hade tänkt att åka runt lite i asien efteråt och tror faktiskt inte att jag kommer åka hem från Nagoya, utan att jag stannar till i lite städer i asien först. Bör jag vänta med att boka hemresan, eller finns det biljetter som är ombokningsbara både när det gäller avreseort och datum? En tanke är också att det ofta är fördelaktigt att boka ToR, vilket gör att jag skulle kunna boka en returbiljett från Nagoya och att jag sedan får ta mig dit när det är dags att åka hem.

Jag har själv kikat lite och det verkar som att SAS+Air China verkar vara ett hyfsat vettigt alternativ. Mellanlandning DUS/FRA & PEK i "rätt bokningsklasser" verkar gå loss på runt 7000 sek för enkel - någon som hittar något billigare?

Tar även gärna emot tips på vettig resebyrå,

Stort tack på förhand,
Henry
 

Dr. Miles

Expert
Om det är möjligt, försök att åka med Air Chinas ett års retur biljett i V klass.(Det ger 50% miles till Aegean Miles&Bonus)
Det är ombokningsbar mot avgift och Air Chinas A330 som används mellan Stockholm-Beijing är inte så dålig som det var på Boeing B777.
Det finns AVOD även i ekonomiklass på A330 plan.


Air Chinas returbiljett till Nagoya från Stockholm

STO-NGO T/R
Flygbolag: Air China(CA)
Fare basis: VKRBPXE
Bokningsklass: V
Kabinklass: Economy
Pris: 3.710 SEK + skatter ca 2.300 SEK(för ARN-PEK-NGO t/r), totalt ca 6.000 SEK inkl. skatter.
Min/Max stay: SU / 12 månader
Stopover: 1 fri i Europa, 1 fri i Kina i varje riktning.
Återbetaling: Ja, 100 EUR
Ombokning: Ja, 80 EUR per gång

Du kan flyga t ex så här:

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 

Dr. Miles

Expert
Synd att bmi inte är med Star Alliance längre. Annars hade jag rekommenderat att köpa miles där och boka bonusresa som Miles&Cash...
 

Henry

Medlem
Om det är möjligt, försök att åka med Air Chinas ett års retur biljett i V klass.(Det ger 50% miles till Aegean Miles&Bonus)
Det är ombokningsbar mot avgift och Air Chinas A330 som används mellan Stockholm-Beijing är inte så dålig som det var på Boeing B777.
Det finns AVOD även i ekonomiklass på A330 plan.


Air Chinas returbiljett till Nagoya från Stockholm

STO-NGO T/R
Flygbolag: Air China(CA)
Fare basis: VKRBPXE
Bokningsklass: V
Kabinklass: Economy
Pris: 3.710 SEK + skatter ca 2.300 SEK(för ARN-PEK-NGO t/r), totalt ca 6.000 SEK inkl. skatter.
Min/Max stay: SU / 12 månader
Stopover: 1 fri i Europa, 1 fri i Kina i varje riktning.
Återbetaling: Ja, 100 EUR
Ombokning: Ja, 80 EUR per gång

Du kan flyga t ex så här:

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Stort tack! Du har en öl att inkassera ifall jag dyker upp på någon BC-träff ;) Sjyst med stopovers, tänkte mig nog en vecka i Peking på hemresan. Har haft en del att stå i och har därför inte riktigt tagit tag i bokandet tills nu. Pratade med Expedia om att boka ditt förslag, men jag fick prata med någon sommarvikarie som hade noll koll på läget. Jag ville utgå från följande:

Picture 7.jpg


Dock så vill jag ju inte ha bokningsklass G när jag flyger SAS (vet dock att det är knepigt med codeshare) utan V, samt att jag var nyfiken på vad det skulle kosta att komma upp i någon av bokningsklasserna som ger 100% intjäning (Y, B, M, H, K, W, L). Hon menade dock att hon bara kan söka "Avreseort" samt "Destination" och därefter inte välja bokningsklass.

Mitt andra önskemål var utresa den 25 augusti, stopover i FRA och sedan samma slutsträcka som i alternativet på bilden, det kunde hon heller inte få fram. Kan ju dock tänka mig att boka första segmentet själv med SAS ungdom, med utresa från FRA och hemresan till ARN, men jag vågar inte ens tänka på hur det samtalet skulle gå.

Någon som sitter på tips på en resebyrå som kanske kan hjälpa till? Kanske blir det enklast om man knatar in på något kontor här i Stockholm. Alternativ 1 kanske kan bokas via Air Chinas egna hemsida dock.
 

Henry

Medlem
Efter otaliga felmeddelanden tror jag att jag fått fram två vettiga (?) förslag. Då ITA matrix inte blev glad när jag använder round trip så körde jag multi city med start i FRA. Fixar en enkel med SAS ungdom som ger 100% till A3 och stannar där några dagar.

Förslag 1 - ger 50% intjäning till A3 (osäker på sista segmentet dock), ombokningskostnad på ~80 euro.
Picture 8.png

Förslag 2 - ger 100% intjäning till A3 samt har ingen ombokningskostnad. Sista segmentet bör även det ge 100%.
Picture 9.jpg


Prisskillnad cirka 3000 kr för cirka 6300 award miles känns som ett vettigt pris för den dyrare biljetten (som tar mig upp till A3*G) samt att ombokningen sker utan kostnad.

Synpunkter på förslagen ovan? Visst borde flygstolen kunna boka denna mot 150 sek?
 

Attachments

  • Picture 10.jpg
    Picture 10.jpg
    63,3 KB · Visningar: 251

Dr. Miles

Expert
Stort tack! Du har en öl att inkassera ifall jag dyker upp på någon BC-träff ;)
Gärna en kanna té tack! ;)

någon av bokningsklasserna som ger 100% intjäning (Y, B, M, H, K, W, L).
När det gäller Air China(CA) flight och kreditering till SAS EuroBonus gäller följande.

SAS EuroBonus skrev:
Earn and spend points on Air China

First & Business
F, A, P, C, D, Z, J
Min. 1 200 (200%)
Economy
Y, B, M, H, K, W
Min. 600 (100%)
Low Economy
L, Q, G, S, V, U, T, E
Min. 150 (25%)

Alltså CA L klass ger endast 25%. Om du vill ha 100% intjäning, måste du boka minst i K klass.
 

Henry

Medlem
Gärna en kanna té tack! ;)


När det gäller Air China(CA) flight och kreditering till SAS EuroBonus gäller följande.



Alltså CA L klass ger endast 25%. Om du vill ha 100% intjäning, måste du boka minst i K klass.

Grönt te från Japan kanske går bra?

Jag kommer kreditera till A3, där L ger 100%:
Economy Class Y, B, M, H, K, W, L 100%
 

Dr. Miles

Expert
Grönt te från Japan kanske går bra?
Gärna Genmai cha, tack!

Jag kommer kreditera till A3, där L ger 100%:
Economy Class Y, B, M, H, K, W, L 100%
OK, då förstår jag

Men om du är beredd att betala 1.200 EUR för 100% intjänings skull, skulle jag rekommendera Turkish Airlines Economy Comfort class.
http://www.businessclass.se/deals/3...rlines-fr-ryanair-ireland-7-860-sek-inkl.html
Det kostar ca 9.400 SEK inkl. skatter för Stockholm-Istanbul-Tokyo t/r och mellan Istanbul-Tokyo är i Economy Comfort class.
Ändring av biljett kostar 50 EUR per gång men då sitter du inte i Economy.

Turkish Airlines Comfort Class_02.jpg Turkish Airlines Comfort Class_01.jpg
(Foto av Turkish Airlines Multimedia)

Du kan köpa Star Alliance Japan Airpass mellan Tokyo och Nagoya ditvägen(Airpassen gäller endast max 60 dagar), men om du är fräck kan du köpa två Star Alliance Japan Airpass. En kupong av varje.

Star Alliance Japan Airpass skrev:
Date Change, Routing Change, and Endorsement

* Rebooking is not permitted for the first domestic sector. However, change to an earlier flight is permitted at the airport on the day of departure on a stand-by basis.
 
Last edited:

Henry

Medlem
Gärna Genmai cha, tack!


OK, då förstår jag

Men om du är beredd att betala 1.200 EUR för 100% intjänings skull, skulle jag rekommendera Turkish Airlines Economy Comfort class.
http://www.businessclass.se/deals/3...rlines-fr-ryanair-ireland-7-860-sek-inkl.html
Det kostar ca 9.400 SEK inkl. skatter för Stockholm-Istanbul-Tokyo t/r och mellan Istanbul-Tokyo är i Economy Comfort class.
Ändring av biljett kostar 50 EUR per gång men då sitter du inte i Economy.

Visa bifogad bild 8680 Visa bifogad bild 8681
(Foto av Turkish Airlines Multimedia)

Du kan köpa Star Alliance Japan Airpass mellan Tokyo och Nagoya ditvägen(Airpassen gäller endast max 60 dagar), men om du är fräck kan du köpa två Star Alliance Japan Airpass. En kupong av varje.

Bra alternativ med sjyst hårdvara, men ser inte helt optimalt ut med mina resplaner.

Det verkar som att stopover endast är tillåten i IST? Jag tänkte ta en stopover i PEK på hemvägen för att hinna se staden samt besöka Nordkorea. På ditvägen flyger jag gärna via FRA då jag tänkt hälsa på lite vänner. Men det är klart, kan man klämma in ARN-FRA-IST-NRT-NGO och NGO-NRT-PEK-IST-ARN med mina önskade stopovers så vore det ju väldigt intressant.
 

Dr. Miles

Expert
Det verkar som att stopover endast är tillåten i IST? Jag tänkte ta en stopover i PEK på hemvägen för att hinna se staden samt besöka Nordkorea. På ditvägen flyger jag gärna via FRA då jag tänkt hälsa på lite vänner. Men det är klart, kan man klämma in ARN-FRA-IST-NRT-NGO och NGO-NRT-PEK-IST-ARN med mina önskade stopovers så vore det ju väldigt intressant.

Om du vill ha stopover både i Frankfurt(ditvägen) och i Beijing(hemvägen), så kostar biljetten ca 11.100 SEK inkl. skatter.
Ditvägen i CA L klass(LH W klass) och hemvägen i CA K klass.
 
Toppen