Senaste nytt

Luftwaffe vs TUI Fly Nordic

Tyska jaktplan jagade svenskt charterplan | Nyheter | Aftonbladet

Lite kul att aftonbladet drar igång stora EXTRA EXTRA EXTRA högst upp på nätversionen.

Hur vanligt är det egentligen att länder skickar upp stridsflyg mto civila plan för att säkerställa dears identitet?

Kul att bilden är en 767:a då men de skriver den är en 737:a.
Hur som så händer det inte helt osällan. Skulle gissa det händer en gång i veckan någonstans i världen. Har själv på en överflygning från USA haft 2 F16 som flög på varsin sida.
Även en gång när vi flög Kabul-Dubai hade vi en (vad jag kunde se) MIG-29 över Iran som var väldigt nyfikna på vår 747-8F.
 
Vilken dröm att år 2012 sitta i en 737-800 på 38000 fot, titta ut genom fönstret och se F-4 Phantom flyga bredvid!!!
Phantom är ett klassiskt stort/tungt tvåmotorigt +50 år gammalt stridsplan. Kärran blev känd för världen som USAs "work horse" under Vietnamkriget(1965-1973)
 

cmj

Medlem
Det var vanligare efter 11 September 2001 att man skickade upp flygvapnet ganska snabbt, numera dröjer det oftast längre innan man agerar. Alla större bolag har alltid minst två radioutrustningar ombord utifall att den ena skulle haverera. Oftast är det inget fel på radion, men piloterna brukar skruva ner volymen. Nu vet jag ju inget om det enskilda fallet här, men nästan 30 minuter utan radiokontakt med flygkontrollen över centrala delarna av Europa borde till och med piloterna själva reagera över såvida det inte hände nattetid.
 
Det hände idag på förmiddagen. Man måste berömma tyska flygvapnets höga beredskap. Det gick fort för incident jaktplanen att lyfta, stiga till hög höjd och sedan jaga ifatt TUIFly Nordic 737.

För 2-3 år sedan hände samma sak med Norwegians 737-800 fast över Sverige. Flygvapnet skickade upp två Gripen flygplan för att undersöka vad som vad fel. Norwegianplanet hade inte hört av sig på radion sedan de lämnade tyskt luftrum.
 
Toppen