Senaste nytt

Flyttar till Bahrain, Vilken allians och flygbolag skall jag satsa på?

swede77

Medlem
Kära Medlemmar,

Skulle nu behöva era samlade erfarenheter för lite experthjälp. Jag har fått veta att jag skall flytta till Bahrain om två veckor och troligen vara där 2-3 år. Jag skulle gissa på 25% resande i tjänsten i Gulfregionen. Utöver skulle jag gissa på 3 resor till sverige /år. Sedan några resor till Europa och någon till Asien per år.

Jag har EBG för tillfället, Turkish Airlines har en hyfsat bra produkt till Bahrain från ARN via IST för priset. Turkish verkar vara billigast också på denna linje. Tidseffektivast och bekvämast är det Qatar som flyger som har en riktig Business class på sin A330-200 som traikerar Doha-Stockholm och andra resmål i Europa. Gulf air som är Bahrains carrier är jag inte intresserad av då jag flugit med dom tidigare och inte tycker om bolaget alls.

Nu känner jag inte till mitt nya företags resepolicy och om dom har ett preferred airline, men det lär väl visa sig.

Hur tycker ni jag skall göra? Försöka flyga Turkish och hålla mig till Star alliance på de flighter när jag ska till Skandinavien och sedan för mer bekväma eller resmål längre bort använda mig av Qatar?

Angående kreditkort så vet jag inte hur det ser ut men någon internationell bank baserad i Bahrain bör ju kunna erbjuda något kort så jag kan CC-churna kopplat till något bolag. Tips mottas tacksamt!


Tacksam för era kommentarer

Swede77
 
Last edited:

Gnopps

Medlem
Om dina flesta tjänsteresor blir i närområdet är det väl bäst att kolla vilka lokala flygbolag som erbjuder bäst tidtabell och program, därefter hålla sig till dem.

För Sverigeresorna är det väl bra att behålla SAS guldkortet? Borde väl inte vara några problem att kvalificera om dig på samma nivå. Om du gillar Turkish så flyg med dem för poängens skull. Annars ger väl Qatar poäng till Lufthansa Miles & More med flera?
 

swede77

Medlem
För Sverigeresorna är det väl bra att behålla SAS guldkortet? Borde väl inte vara några problem att kvalificera om dig på samma nivå. Om du gillar Turkish så flyg med dem för poängens skull. Annars ger väl Qatar poäng till Lufthansa Miles & More med flera?

Gnopps,

Tack för ditt svar till min tråd. Jag är lite konfunderad här nu när du skriver att Qatar airways ger LH M&M poäng. Om man tittar på denna länk
Qatar Airways And Lufthansa Extend Codeshare Agreement | Qatar Airways Press Release
så är det tydligt att man på qatar till MUC osv får poäng eftersom dom har ett extended codeshare agreement men frågan är då om det inte är taktiskt är bättre att behålla dom poängen på Qatar och använder EBG till sverigeresorna, istället för att dela upp poängen på 3 program?
 

Gnopps

Medlem
Gnopps,

Tack för ditt svar till min tråd. Jag är lite konfunderad här nu när du skriver att Qatar airways ger LH M&M poäng. Om man tittar på denna länk
Qatar Airways And Lufthansa Extend Codeshare Agreement | Qatar Airways Press Release
så är det tydligt att man på qatar till MUC osv får poäng eftersom dom har ett extended codeshare agreement men frågan är då om det inte är taktiskt är bättre att behålla dom poängen på Qatar och använder EBG till sverigeresorna, istället för att dela upp poängen på 3 program?
Du har helt rätt, det är bara mellan Doha och Tyskland man tjänar poäng till Miles & More: Miles & More - Qatar Airways: Earn miles when you fly så det är nog ingen vidare idé. Min tanke var att du kunde samla både Sverigeresorna OCH tjänsteresorna i ett program på det sättet, men det var innan jag såg restriktionen.
 
Du har helt rätt, det är bara mellan Doha och Tyskland man tjänar poäng till Miles & More: Miles & More - Qatar Airways: Earn miles when you fly så det är nog ingen vidare idé. Min tanke var att du kunde samla både Sverigeresorna OCH tjänsteresorna i ett program på det sättet, men det var innan jag såg restriktionen.

Det innebär ju dock att Qatar Airways framstår som det självklara alternativet efter swede77 då tjänar poäng på alla flighter:

- Inom Gulfen
- Med QR till ARN
- Med QR/LH till Tyskland (sen fortsätta med exempelvis SAS till Stockholm)
 

swede77

Medlem
Det innebär ju dock att Qatar Airways framstår som det självklara alternativet efter swede77 då tjänar poäng på alla flighter:

- Inom Gulfen
- Med QR till ARN
- Med QR/LH till Tyskland (sen fortsätta med exempelvis SAS till Stockholm)

Ja håller med dig helt angående ovanstående, dock så tror jag att en del resor till ARN kommer bå med Turkish via IST då detta "hands down" verkar vara det billigaste alternativet. Vi får väl se hur resepolicyn ser ut.

Tack för alla tips och kommentarer.
 
Toppen