Senaste nytt

Flygplatsloungerna, jag är nybörjare - Hur funkar det ?

Abbe A

Ny medlem
Hej Allihoppa!

Nu ska vi sätta detta forum på prov, jag kommer pga arbete börja flyga frekvent och funderar därför hur det funkar på loungerna. (känner mig lite dum, men någon gång har alltid varit den första för alla)

Jag förstår att det är olika regler på olika lounger, men ni kan väl dra det lite kortfattat om hur det funkar när man ska komma in. Jag vill ju verkligen inte se ut som en rookie. Jag har EC platinum, Amex Gold och Priority pass.
 

Porsan

Medlem
Enklast är att kolla på priority pass hemsida vilka lounger du har tillgång till, finns även som app till diverse telefoner. I regel har dessa lounger en priority pass skylt utanför. I själva loungen är det bara att ge dom kortet så drar dom det i en läsare eller skriver av numret på kortet, du skriver under på ett kvitto eller dylikt, sen är det klart! Ganska stor skillnad på dessa lounger och en av de sämsta hittar man tyvär på Arlanda T5, dock så finns det en ny lounge på F-piren som är helt okej.

/Anders
 

Malu

Medlem
Bara som ett förtydligande: Priority pass är självklart bara ett sätt att få inträde till loungen. Mer vanligt kanske är att man antingen flyger businessclass eller har status på flygbolaget som gör att man är välkommen in.
 

henrik l

Medlem
Har du sedan möjlighet att styra över ditt resande kan du ju även välja vilken allians du vill satsa på. När du väl fått elite-staus som ger dig loungetillträde är det bara att visa upp upp boardingkortet. Är du dessutom lyckligt lottad så att din arbetsgivare betalar businessbiljeter till dig, så är det bara att leta upp det aktuella bolagets lounge.
 
Jag förstår att det är olika regler på olika lounger, men ni kan väl dra det lite kortfattat om hur det funkar när man ska komma in. Jag vill ju verkligen inte se ut som en rookie. Jag har EC platinum, Amex Gold och Priority pass.
Du är inte ensam om det. Jag känner mig som en rookie i varje ny lounge jag besöker och även i de gamla där jag inte varit på länge. Känner du dig osäker fråga gärna vid ingången.
 

tourist

Medlem
Det kan vara så att flera av dina kort ger dig tillträde, men till olika pris. Jag tycker absolut inte att det är rookie-stämpel på att fråga "vilket av de här korten ger billigast inträde" första gången i en ny lounge, det tyder väl snarare på medvetet lounge-besökande! :)

Om du börjar flyga frekvent har du kanske snart uppnått guldstatus i lämpligt program, och då räcker det ofta att du lämnar fram ditt boardingpass utan att visa guldkortet.
 

pep

Medlem
Billig loesning, hvis man ikke rejser bz
1. Diners Club card (evt. i samarbejde med SAS). Med dette kort betaler du 95 DKK per besøg, hvilket er ca. halv pris. Jeg har det billigste af alle disse kort der koster mig ca. 400 DKK/år
2. Optjen 35000 miles i Lufthansas M&M. Med dette sølvkort der gælder 2 år kan du benytte masser af lounger i Europa (men ikke CPH og ARN?). Kraever ofte (ikke altid) at du også har boardingkort med LX, OS, LH, eller anden flybolag under LH-group
3. Betalingslounger. Mange lounger accepterer dig for en fee, e.g. CPH Apartment lounge, hvor du betaler 169 DKK for entre. Måske betaler din arbejdsgiver den regning.

Anders PeP
 

tourist

Medlem
2. Optjen 35000 miles i Lufthansas M&M. Med dette sølvkort der gælder 2 år kan du benytte masser af lounger i Europa (men ikke CPH og ARN?). Kraever ofte (ikke altid) at du også har boardingkort med LX, OS, LH, eller anden flybolag under LH-group

2. M&M FTL (silver) ger tillgång endast till LH-gruppens Businesslounger, inte till andra Star-lounger (fast det finns ju ganska många Lufthansa-lounger, så det är bra). Men 35k M&M-miles kan vara ganska mycket om man flyger på Economy-biljetter, för den som ofta flyger SAS är det nog smartare att sikta direkt mot EuroBonus Guld.

4. För Menzies på Arlanda och Landvetter är det nog en ganska fördelaktig inträdesavgift med AmEx Gold. Det var 50:- för något år sedan.
 
Man kan också köpa medlemskap i United Club eller liknande (AC och US har också) där man får tillgång till *A Business-lounger i hela världen om man tycker det är värt det. :)
 

JensE

Medlem
Man kan också köpa medlemskap i United Club eller liknande (AC och US har också) där man får tillgång till *A Business-lounger i hela världen om man tycker det är värt det. :)
Är du säker på att det verkligen är world wide?
Jag fick Continental Presidents Club kort för att jag var CO *G boende i Europa men det kortet gällde enbart Presidents Club.
Tror att United Club kör efter Continentals gamla regler?
 
Toppen