Senaste nytt

Peking flygplats, finns det separat passkontroll för premium resenärer?

Micael

Ny medlem
Hej! Flyger SAS business till Peking i slutet av Augusti. Finns det en egen passkontroll för business/first resenärer vid ankomst?
Mvh Micael
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Dr. Miles

Expert
Hej! Flyger SAS business till Peking i slutet av Augusti. Finns det en egen passkontroll för business/first resenärer vid ankomst?
Mvh Micael
Välkommen till BusinessClass, @Micael!

Nej, det finns inte dedikerad passkontroll för Business/First class resenär på Beijing Capital flygplats (PEK) terminal 3 (där SAS anländer).
 
Jag var förbi där med Lufthansa First, och vi fick varsin assistent som mötte upp oss vid planet. De kunde dock ingen alternativt mycket dålig engelska, och ledde oss till fel passkö. (Vi skulle till den visumfria, inte den vanliga). Sedan skulle de möta oss på andra sidan, men där fanns de inte. Så någon form av VIP-behandling finns, åtm med Lufthansa First. Men den är helt meningslös.
 

Canadien

Medlem
Brukar inte vara överdrivet lång kö när man anländer med Köpenhamnsplanet. Speciellt inte om man är först av.
 

Dr. Miles

Expert
Brukar inte vara överdrivet lång kö när man anländer med Köpenhamnsplanet. Speciellt inte om man är först av.
Det beror på dagformen av flygplatsen och andra inkommnde flighter.
Jag har stått över 40 minuter vid immigration när jag anlände med SAS till Beijing förut och då flög jag i Business class (bland de första som klev av planet).

Då hade de inte öppnat transferimmigration så många var mycket arga/irriterade för att de skulle missa anslutning.
 

Micael

Ny medlem
Tack för info!
Hur är det med "fast track" på hemresan?
Har hört att det är långa köer genom security!
Mvh Micael
 

Dr. Miles

Expert
Tack för info!
Hur är det med "fast track" på hemresan?
Har hört att det är långa köer genom security!
Mvh Micael
För ett tag sedan hade de en separat kö för First class (ej Business class eller statusmedlem) resenär, men sedan har de inte öppnat den.
Jag såg den när jag var där sist men ingen använde den kön.

Så man kan säga att det inte finns någon Fast track på Beijing flygplats Terminal 3, om du inte är kompis med kinesisk höjdare.
 

Canadien

Medlem
Nu kanske jag minns fel, men är det inte en separat security om man går in i Air China's premium-incheckning (som Star Gold), där man får sitta på en liten stol framme vid disken medans man checkas in? Har för mig att det var en snitslad bana därifrån till en egen security. Men det var något år sedan och minns inte helt.
 
Toppen