Senaste nytt

Valutaförändringar hur påverkar det biljettpriset?

011430121

Medlem
Den senaste tiden har euron försvagas mot bland annan Svenska kronan.
Håller på och lägger upp en jorden runt resa, 1 maj så höjde *A priset med ca 8.000 SEK om man bokar utresa från Sverige, priset från Danmarkhöjdes ännu mera i DKR.
Nu till pudelns kärna, hur räknar de olika flygbolagen med de olika valutorna, kan man t.ex. betala i en annan valuta än SEK om man bokar på bolagets hemsida?
 
Last edited:

agehall

Medlem
Tveksamt om du kan välja valuta på deras websidor, men om du ringer en resebyrå, så ska de kunna låta dig betala i den valuta du vill betala med.
 

AABack2ARN

Medlem
Det låter lite väl mycket att priset skulle justeras 8000 SEK enbart på grund av valutaförändringar. Det känns som om det är något annat som ligger bakom höjningen.

För "normala" biljetter sätter väl respektive bolag priserna i deras hemvaluta (SAS sätter i SEK, NOK och DKK medan LH sätter i EUR osv). Men exakt vad som gäller för jorden runt-biljetter vet jag inte. Vilket bolag tittar du på som "Ticketing carrier"?

Resebyrå eller inte, det är väl inte så att du vill betala i vilken valuta som helst utan att du vill att biljetten prissätts i en bra valuta och därefter betala i den valutan för att få ner totalpriset?
 

011430121

Medlem
Detta var ingen valuta justering för då hade priset blivitbilligare, efter som kronan har stärks mot euron
Det är på *A egenhemsida som ger priset i SEK om man skriver in sig som svensk i Country ofResidence , om jag inte missminner mig så är det LH som ansvar för bokningarna på *A hemsida.
Kommer att prova med att skiva in mig som boende i ett euroland, och se vad som händer.
 

Dr. Miles

Expert
Om jag kommer ihåg rätt, RTW biljett biljetteras i enligt avreselandets pris.
Det spelar ingen roll om du väljer t ex Tyskland eller Thailand. Så länge avreseorr för din jorden runt biljett är Sverige, gäller svenska priset.
 

ucce

Medlem
Både den japanska yenen och den sydafrikanska randen har gått ned kraftigt i år. Inte helt överraskanande så är det också från dessa två länder jag hittat de billigaste RTW-biljetterna (har iofs inte kollat alla länder):

.

Det är glada dagar här i Johannesburg - 0,65SEK/ZAR fick man betala häromdagen :) Businessbiljetter härifrån är dock ohemult dyra generell, förutom Lufthansakampanjen just nu och uppenbarligen RTW-biljetterna
 
Toppen