Senaste nytt

Hurtigruten

rsimon

Medlem
Hej!
Funderar så smått på att kryssa med Hurtigruten nästa höst och tänker mig en klassisk envägstur, antingen syd- eller norrgående. Höstsäsongens priser gäller från 1 september.

Är det någon som vill dela med sig av några rese- och bokingstips?

När får man de bästa priserna? Tidig eller sen bokning? Boka direkt hos rederiet eller via resebyrå i Sverige (Bengt-Martins i Karlstad verkar vara generalagent i SE för rederiet)?
När blir det för mörkt ute för att kunna njuta av dagarna ombord när man befinner sig norrut?

Tack!
 
A

Aurora

Guest
Det er mørkt 24/7 fra midten av November, i nord-norge. Hvis du vil ha noen få timer dagslys i de nordligste byene, ville jeg forsøkt å komme meg avgårde i September/Oktober.

Priser kjenner jeg ikke til på hele cruises. Har kun brukt det som transport i nord-norge fra A=>B.
 

flapps

Medlem
Sen är det inte dom roligaste båtarna att segla med när höststormarna trillar in.. Dom rullar rätt bra om man inte är en van båtmänniska. Du kan boka också väl direkt på hurtigruten Vet inte hur priserna skiljer sig från dom båda.. Kan rekommendera Svalbard turen i september. Känner ett par stycken som både har rest och jobbar på båten..
 

rsimon

Medlem
Nu är resan bokad, en sydgående kryssning i början av april. Ser fram emot avkoppling, vackra vyer och inte minst helpensionens läckerheter!
 

rsimon

Medlem
Visst! 19.750 SEK i minisvit, då är det med inkl. enkelrumstillägg (hade man rest två personer hade det blivit ca 13.500 SEK pp). Allt för businessclass-känslan! Helpension, fritt WiFi och fritt kaffe/te under hela resan (dock ej vatten eller övriga drycker). Jag får måltiderna till sex lunchbufféer, fem trerättersmiddagar och sex frukostbuffér. Måltiderna ombord verkar vara himmelska - lunchbufféer dignande av havskräftor, hummer m.m! :)

Hurtigruten är mer eller mindre ett sammelsurium av olika hyttkategorier beroende på fartyg och läge ombord, men som ganska god researcher hade jag bespetsat mig på en av de två minisviterna som finns på MS Nordnorge. Dessa är eftertraktade då de hör till Arctic Superior-gruppen, som ligger en bra bit under priset för Expeditionssvit-kategorin.

Om man är kräsen med hytt rekommenderar jag att ägna lite tid åt att titta på olika fartyg, bilder och däcksplaner. Fyra fartyg från slutet av 90-talet är totalrenoverade år 2016 (MS Nordnorge, MS Nordkapp, MS Polarlys och MS Kong Harald). Man kan även välja ospecificerad hytt i vald kategori (lägst pris).

Jag bokade via Bengt-Martins resebyrå i Karlstad, de ger samma pris som om man bokar själv på webben, men med den skillnaden att de har över 10 experter på Hurtigruten som verkar kunna allt om dessa fartyg och om resan. Dessutom tror jag man gynnar dem och deras service genom att använda dem (rekommenderas!). Billigast är vintersäsongen som sträcker sig från november in i första veckan av april.

För inspiration titta gärna på serien Hurtigruten 365 som finns på NRK Play som ger en inblick i verksamheten ombord, de filmade ombord på MS Midnatsol byggd 2003.
 

Valley

Medlem
Bengt Martins :eek:
Finns dem i livet. Trodde de var borta sedan länge.
Fast det är klart. Man rör sig inte i området dör de har(hade) sitt kontor
 

Jönsson

Medlem
Ser att SJ-prio har ett erbjudande om 25% rabatt på alla bokningar på Hurtigruten mellan Kirkenes och Bergen (6 dagar/5 nättter) just nu. Bokning senast 11 september.
 

rsimon

Medlem
Ser att SJ-prio har ett erbjudande om 25% rabatt på alla bokningar på Hurtigruten mellan Kirkenes och Bergen (6 dagar/5 nättter) just nu. Bokning senast 11 september.

Bra rabatt. Avresa senast 31/12 2017. Tidig höst är troligen oerhört attraktivt, men som både Aurora och flapps skriver kommer stormar och evigt mörker så småningom.

I NRK:s serie är det i ett avsnitt totalt fyra kryssningsgäster ombord på en tur. Ett brittiskt par på bröllopsresa äter helt ensamma i en stor restaurang :D
 
Toppen