Senaste nytt

Emirates First Class Auckland-Sydney

rob74

Medlem
Har fått tips (tror det var av AHO) att Emirates har Fifth Freedom på sträckan SYD-AKL vv. Detta är absolut av intresse för mig inför min resa till regionen i januari/februari. Biljetter i F verkar gå på ca 6.500 kr enkel, vilket känns rätt okej för att få testa lite av deras produkt. Och det som är mest intressant lär ju vara sträckan AKL-SYD som sker på kvällstid och inte på morgonen, som SYD-AKL. Sträckan trafikeras med A380 efter vad jag har fått fram.
Två frågeställningar dyker av naturen upp och det är:

1. Vad kan man förvänta sig på denna ca 3 h 25 min flygning?
2. Kan man kreditera poäng till något annat än Emirates själva (vilket jag inte tror, men man vet ju aldrig... )?

Tacksam för lite input här.
 

Elsson

Medlem
Har inte flugit denna själv men skulle gissa att den är ganska lik HKG-BKK som Jacob skrivit en rapport på då båda är kvällsflyg på 2,5-3-5 timmar. Äta middag, ta en dusch och sen hänga en stund i baren:)

Inte så användbart kanske men tror att det går att kreditera till Jet Airways.

Om jag minns rätt hade du inte bokat en EB award SYD-RAR-SYD? Kolla om den går att ändra till SYD-RAR-AKL och ta EK tillbaka till SYD.
 

henrik l

Medlem
Ett annat alternativ är att kreditera dem till Alaska Airlines MilagePlan.. Kollade på Jet Airways och det verkar vara ett jäkla bök och ta ut partner award, ett formulär ska skickas in. Men det verkar vara smidigare att ta ut med dem. Se bara upp så att det inte bara är code share som ska gälla för att få poäng. Lyckades inte tyda vad som gällde.
 

Jacob

Medlem
Jag har flugit Emirates Auckland-Sydney fast i business class.

Sträckan är lite längre än Hong Kong-Bangkok, faktisk flygtid strax över tre timmar så det finns god tid att äta ordentligt och kolla in business class baren. Flyget från Auckland går klockan 18 vilket är perfekt för en ordentlig middag.

Emirates har även en mycket trevlig lounge i Auckland med kanontrevlig personal och galet mycket mat. Vid tillfälle ska jag lägga upp en loungeguide.

Tidigare fick man även limo transfer i vardera ände när man flög Auckland-Sydney, vilket jag utnyttjade när det begav sig, men det är borttaget nu för dessa korta flygningar (i alla fall i business class).
 

rob74

Medlem
Har inte flugit denna själv men skulle gissa att den är ganska lik HKG-BKK som Jacob skrivit en rapport på då båda är kvällsflyg på 2,5-3-5 timmar. Äta middag, ta en dusch och sen hänga en stund i baren:)

Inte så användbart kanske men tror att det går att kreditera till Jet Airways.

Om jag minns rätt hade du inte bokat en EB award SYD-RAR-SYD? Kolla om den går att ändra till SYD-RAR-AKL och ta EK tillbaka till SYD.

Tack, Elsson!

Jag ska förmodligen en sväng till Dunedin som en isolerad resa. Och dit åker jag förmodligen från MEL. Sedan efter att ha varit där så tänkte jag ta några dagar i Sydney innan jag avslutar det hela med Rarotonga, så då skulle det passa med att testa EK.
Bara jag får ett datum för den svängen så kan jag börja trixa.
När jag åker från RAR så är det i princip direkt vidare till BKK, så jag vill helst inte trixa där. Tror inte heller att det finns bonusplatser i C på RAR-AKL, i alla fall inte när jag bokade.
 

rob74

Medlem
Jag har flugit Emirates Auckland-Sydney fast i business class.

Sträckan är lite längre än Hong Kong-Bangkok, faktisk flygtid strax över tre timmar så det finns god tid att äta ordentligt och kolla in business class baren. Flyget från Auckland går klockan 18 vilket är perfekt för en ordentlig middag.

Emirates har även en mycket trevlig lounge i Auckland med kanontrevlig personal och galet mycket mat. Vid tillfälle ska jag lägga upp en loungeguide.

Tidigare fick man även limo transfer i vardera ände när man flög Auckland-Sydney, vilket jag utnyttjade när det begav sig, men det är borttaget nu för dessa korta flygningar (i alla fall i business class).

Tack, Jacob!
Det låter ju lovande... :)
 

rob74

Medlem
Ett annat alternativ är att kreditera dem till Alaska Airlines MilagePlan.. Kollade på Jet Airways och det verkar vara ett jäkla bök och ta ut partner award, ett formulär ska skickas in. Men det verkar vara smidigare att ta ut med dem. Se bara upp så att det inte bara är code share som ska gälla för att få poäng. Lyckades inte tyda vad som gällde.

Tack för tipset!

Från Alaska Airlines hemsida:

"First Class Cabin: Earn actual flight miles* flown in F, A, or P classes of service, plus 50% Bonus Miles.
...
To qualify for mileage accrual, please note that your flights must be marketed and operated by Emirates. Ticket has to be on Emirates ticket stock to qualify.

To ensure flight credit, the two letter airline code (EK) must precede the flight number (for example, EK XXXX) on your ticket receipt or boarding pass. "
 

Elsson

Medlem
EK har flera 5th freedom flighter mellan Australien och Nya Zealand förutom SYD-AKL finns även:

MEL-AKL (A380)
SYD-CHC (B777)
BNE-AKL (B777)

Kanske MEL-AKL + inrikes ner till Dunedin sen en inrikes till CHC och sen CHC-SYD, då får du prova både A380 och B777:cool:
 

rob74

Medlem
Intressant! Måste kollas upp. MEL-AKL är ju givetvis användbart och så även Limo-transfer... :)
 
Toppen