Senaste nytt

Diskussion om drönare nära flygplatser

ekf

Medlem
Som sagt, begränsa flyghöjden tekniskt till 50 meter (vilket lär vara enkelt) och problemet är löst.
Det skulle nog lösa problemet för flyget, men skapa nya. Säg att man vill köra sin drönare i "selfie-mode" när man klättrar i berg, eller för den delen bara står och beundrar utsikten vid en klippa. Vilken höjd avses då? Höjd över dalgången, person eller toppen? I så fall kanske man skulle behöva kalibrera vid uppstart och sedan tillåta max förändring utifrån det...
Vad händer annars om man startar uppe på klippan och sedan flyger ut över kanten? :)
 

Bryant

Medlem
En kategori 3 drönare kostar 7-siffriga belopp och det finns ingen som köper en sådan drönare för att flyga den på 2-3-4 km höjd rakt i linje med Heathrow. Det behövs inte många hjärnceller för att inse det orimliga.

Problemet är inte drönarna utan problemet är lagstiftningen. Det är HELT orimligt att flygtrafiken i hela Stockholm stoppas för att Nisse 12 år flyger sin 200 grams drönare på 2 meter höjd, bland 20 meter höga hus, i Skarpnäck, 10 km från Bromma.

Är du ute efter att avsiktligt skada andra brukar kostnaden vara oväsentlig. Ett "7 siffriga" belopp kan anses som billigt i vissa kretsar. För att göra stor skada krävs det drönare som kostar runt 7-15000 kronor och dessa går att klicka hem online och hämta på posten 3 dagar senare.

Det är inte orimligt att stoppa flygtrafiken oavsett vem som flyger drönaren, eftersom man inte vet avsikten.

Drönare är ett reellt problem, inte bara för flygtrafiken. Jag väljer att inte bifoga några länkar då det kan bli alldeles för OT, men det är enkelt att googla sig till hur mycket elände det går att ställa till med med drönare.

Som kuriosa så köpte en bekant till mig en drönare för ca 50.000. Personen är otroligt professionell och drönaren köptes till företaget. Drönaren startade vid ett tillfälle och har inte setts till sedan dess. Tydligen måste man lära sig att flyga drönare oavsett hur dyr den är eller hur ädelt syftet än må vara .

Är lagstiftningen otydlig? Jämför med lagstiftningen kopplat till mobilanvändandet i bilen. Vad säger den egentligen? Hur många möter man dagligen som har ögonen på något helt annat än vägen och sina medtrafikanter?
 

RickardG

Medlem
Är du ute efter att avsiktligt skada andra brukar kostnaden vara oväsentlig. Ett "7 siffriga" belopp kan anses som billigt i vissa kretsar. För att göra stor skada krävs det drönare som kostar runt 7-15000 kronor och dessa går att klicka hem online och hämta på posten 3 dagar senare.

Det är inte orimligt att stoppa flygtrafiken oavsett vem som flyger drönaren, eftersom man inte vet avsikten.
Det leder till en annan intressant fråga: vilka möjligheter har en illvillig person att avsiktligt orsaka skada? Är det med dagens teknologi ö h t möjligt att göra det? Är det något vi kanske kommer se framöver, att säkerheten kring luftrummet åtminstone i direkt närhet av flygplatser behöver bevakas och skyddas på ett helt annat sätt än idag?
 

Moco

Medlem
Det leder till en annan intressant fråga: vilka möjligheter har en illvillig person att avsiktligt orsaka skada? Är det med dagens teknologi ö h t möjligt att göra det?

I Sverige? Måste ju vara rena julafton året om för den illvillige. Bedrövlig naivitet, indolens, tveksamt och slappt rättsystem, och sedan kommunala intiativ såsom t.ex. öppen livesändning dygnet runt från webbkameror vid marinbasen i Karlskrona, som ju diskuterats de senaste dagarna. Man har t.ex. inte lärt sig särskilt mycket efter många år av terror i Europa, så att Sverige på något sätt skulle hantera det bättre och skydda exempelvis flygplatser är inte troligt.
 

RickardG

Medlem
I Sverige? Måste ju vara rena julafton året om för den illvillige. Bedrövlig naivitet, indolens, tveksamt och slappt rättsystem, och sedan kommunala intiativ såsom t.ex. öppen livesändning dygnet runt från webbkameror vid marinbasen i Karlskrona, som ju diskuterats de senaste dagarna. Man har t.ex. inte lärt sig särskilt mycket efter många år av terror i Europa, så att Sverige på något sätt skulle hantera det bättre och skydda exempelvis flygplatser är inte troligt.
Tänkte närmast på om det finns drönare som kan pricka ett flyg som kör i flera hundra km/h och kan ta med någon typ av sprängladdning som gör skada. Eller är den "enda" risken med drönare en oavsiktlig kollision i dagsläget?
 

palmen

Moderator
Har brutit ut massa inlägg från tråden om drönare i Arlandas luftrum till en mer generell tråd.
Det har varit lite "hetsiga" diskussioner där man inte hållit med varandra, men vi har låtit det vara men uppmanar ändå alla att behandla varandra med respekt och diskutera sak och inte person. Alla har vi rätt till en åsikt men man behöver inte hålla med om andras åsikter.

//Moderator
 
Toppen