Senaste nytt

När är en allians för stor?

AABack2ARN

Medlem
Kvanitet är en kvalitet i sig lär det varit någon person som sa för länge sedan... Men jag börjar fundera på om detta verkligen gäller flygallianser. Skriver denna tråd i Star-tråden eftersom det främst rör dem. Men jag vet att även oneworld (som jag förderar) och SkyTeam (som jag inte har testat) har sina brister... Så frågan är ganska generell.

Det läggs till bolag i Star Alliance på nästan månatlig basis. Kvaliten skiftar mellan de främsta bolagen till mer eller mindre okända bolag.

Men har detta gjort resandet så mycket bättre för mig passagerare?

Statuskort delas ut som en konkurrensfördel vilket urvattnar deras värde. Det är på en del flygplatser (ARN och FRA kommer snabbt upp i minnet) bekvämare och tystare att sitta utanför loungen än inne i denna djurpark de kallar lounge. Utbudet i loungerna har försämrats de senaste åren - det tror jag de flesta är överens om.

*G ger knappt förmåner på flygbolagen längre utan man månar om sina egna kortinnehavare. Visst det ger extra baggage och Fast Track på vissa flygplatser och ibland kan man få en fördel med *G-kort.

Bonusresornas tillgång har begränsats högst avsevärt (man gynnar sina egna kortinnehavare eller har skaffat vissa bilaterala avtal mellan olika bolag om platstillgång i synnerhet avseende C och F).

Det är nästan omöjligt (även för personalen på flygbolagen) att lista ut hur många poäng man får eller om man ens får poäng och blir det fel bollas man mellan bolagen... De produkter som Star infört (visit usa och jorden runt) verkar inte flygbolagen vilja hantera

Utbildningsnivån är inte tillräcklig. Det är mer än en gång jag fått övertyga personal i nordamerika eller Asien att SAS visst är med i Star Alliance - därav logon på kortet och att bolagskoden för SAS inte är SA när kortnumret skall skrivas in...


Star Alliance nuvarande slogan är "The way the earth connects" och det är nog korrekt men tveksamt hur mycket kunden är i fokus.

Som sagt, även oneworld har sina brister men jag vill nog påstå att oneworld överlag är bättre på att hantera sina statuskunder oavsett bolagstillhörighet och jag tror att detta hänger ihop med antalet flybolag som är avsevärt mycket lägre.

För oneworld tar det år att få in en ny medlem - på den tiden har Star både fått in ett antal medlemmar och avpollerat en del...

Vad tycker ni? Är Star Alliance för stort eller är det bara att ösa på fler bolag? Skall Star brytas upp och en ny allians skapas typ "QualiFlyer" med enbart ett litet team?
 

Dr. Miles

Expert
Jag tror att många människor skulle inte sätt en fot t ex på Egyptair om de inte hade varit Star Alliance.
eller många skulle inte ha haft tanken att testa Ethiopian Airlines mellan Stockholm och Rom, om de inte hade varit Star Alliance.

Som du skriver "Kvanitet är en kvalitet i sig" och jag har full nytta av mitt Star Alliance Gold när jag reser med t ex Air China i Asien/inom Kina.
Sedan kan jag hålla med om det finns en hel rad önskemål när det gäller integrering och transparant information om intjäning/användning av miles/poäng. Men denna brist gör inte mig att välja bort Star Alliance. För det är ungefär lika dåligt oavsett vilken allians.
 

Nystrom

Medlem
Håller med! Jag har väldigt fräscha erfarenheter av hur man kan bli hanterad av olika bolag inom alliansen även om jag inte har åkt med alla. Sedan måste vi väl även se till oss själva. Det finns ett antal "guldstatusjägare" som kollar hur man och hos vilket bolag kommer upp till den nivån snabbast. Det känns mig lite främmande att som svensk medborgare kreditera alla mina inrikesresor i Sverige till ett grekiskt bolag bara för att snabbt bli *G bara för att ta ett exempel.

Att utbudet och servicen sedan upplevs som försämrad är ju ett resultat av den ständigt ökande skaran av "guldmedlemmar" som skall åtnjuta alla förmåner.
 

Palazzi

Medlem
Håller inte riktigt med.

"Det läggs till bolag i Star Alliance på nästan månatlig basis" är ju för det första en ganska grov överdrift... I år föll det sig så att alliansen fick 4 nya medlemmar, men annars är det väl ca 1-2/år :).

För min del är det viktigast att alliansen erbjuder fler resmål; intra Kina, intra Sydamerika etc. För att detta ska fungera smidigt behövs Air China, TACA mfl. LH kan ju inte flyga FRA- liten håla i bolivia som direktlinje. Alternativet är ju vanligt code-share, men blir smidigare att kunna använda sig av "alliansen" Start till Stop.

Desto fler linjer med Star Alliance, desto fler poäng kan jag samla på mig.

Problemet med att publicera intjäningstabeller etc tror jag mest beror på ineffektivitet hos enskilda IT-avdelningar (läs SAS;)).
 
Så länge inga oseriösa bolag, som missköter service och allt vad det heter kommer med så är jag nöjd.
Som Palazzi säger, LH ex kan ju inte flyga precis överallt.
Även om Sydamerika inte lockar mig speciellt mycket så är jag övertygad att många är väldigt glada över tillskotten i år.
 

Tjaeng

Medlem
För oneworld tar det år att få in en ny medlem - på den tiden har Star både fått in ett antal medlemmar och avpollerat en del...

Vad tycker ni? Är Star Alliance för stort eller är det bara att ösa på fler bolag? Skall Star brytas upp och en ny allians skapas typ "QualiFlyer" med enbart ett litet team?

Det finns andra värden än status recognition att beakta. Folk som flyger mycket i Afrika och Kina inrikes skulle få det väldigt svårt med OneWorld. Sedan kan jag inte riktigt hålla med om att Star öser på med bolag, det förekommer en viss omsättning bland medlemmarna, nu senast pga frånfälle av Spanair och TAM. Att man på pappret är mycket större än de andra två allianserna har att göra med att man har mycket större representation på inrikesmarknaden i USA.

Sedan ett par år är det snarare Skyteam, som för inte länge sedan var mindre än Oneworld, som expanderar snabbast.
 
Last edited:

Gnopps

Medlem
Jag skulle säga att en allians blir för stor när de individuella flygbolagen inte klarar av att ta hand om varandras statuskunder på ett bra sätt, utan främst ser till sina egna kunder. Detta gäller på alla nivåer; bokning (ex. väntelista), flygplats (trängsel), ombord (igenkännande), efter flyg (vid problem), etc.

Jag skulle inte säga att någon allians är för stor utan snarare att en del flygbolag inte klarar av dess storlek.
 

AABack2ARN

Medlem
Självklart var det en viss överdrift i "att bolag kommer till på månatlig basis" men om man jämför med oneworld där det verkar ta för evigt att få in ett nytt bolag är det nästan korrekt ;) (Hur svårt kan det vara för övrigt...)

Jag håller med om att allianserna fyller en funktion och har förenklat resandet till ganska stor del men fördelarna med att välja en alliansflygning idag är mindre än vad de var för ett antal år sedan. Och har man inte status gör det fasen ingen skillnad alls om jag väljer SAS, Norwegian eller Air France (annat än att bolagen erbjuder olika servicekoncept)...

Men det är just själva statusdelen som förenklar mitt resande oavsett om det är i tjänsten eller privat och det är med den bakgrunden som jag har funderingarna.

Men jag väljer absolut en oneworld eller star-flygning om jag har möjlighet och beroende på vilket program som gynnar mig mest just för ögonblicket. Däremot har jag svårt att övertyga sällanresenärer att prioritera SAS eller andra Star-bolag för att de råkar ha ett Eurobonus-kort med 2000 poäng på.
 
Toppen