Senaste nytt

Suiran - en ny pärla till hotell i Kyoto

HON-II

Medlem
Jag blev väldigt positivt överraskad av Suiran i Kyoto - ett SPG Luxury Collection hotell som öppnades i april i år. Läget är fantastiskt - precis vid floden i det förnäma Arashiyama-området i stadens nordvästra utkant alldeles vid Tenryu-ji-templet som är klassat som ett FN World Heritage monument. Detta gör att hotellet inte är mitt inne i turiststråken utan det är väldigt lugnt och tyst på kvällarna. Hotellet är byggt i ryokan-stil, men har västerländska rum, således inget sovande på futon-mattor utan i västerländska sängar. Vi hade turen att få en jättefin hörnsvit högst upp i hotellet (3:e våningen) med balkong och en fin vy över floden från två sidor av rummet. Som grädde på moset var balkongen utrustad med en onsen-liknande utomhus hot tub. Hotellet och rummen varvar klassiskt japanskt med superdesignade moderna detaljer. Som en detalj kan nämnas att tvättfaten i badrummet är av högsta kvalitet-kristallglas som plingar till som ett fint vinglas, när man rör på det. Restaurangen, Kyo-Suiran, har på kort tid etablerat sig som en av topprestaurangerna i Kyoto med utsökta kaiseki menyer, vilket gör att det naturligtvis svider i plånboken (ca. 1,500 kr per meny och per person och uppåt + service + skatt + dryck). I hotellets utmärkta kafé vid floden kostar en hamburgare ca 50 USD + service + skatt...... IMHO är Suiran nummer ett i Kyoto, mycket bättre än Ritz-Carlton, Park Hyatt och Westin Miyako. Servicen är diskret och utmärkt. Personalen lär sig gästernas namn och är mycket tillmötesgående, således äkta japansk omotenashi!

IMG_7768.jpg
Hotellentrén

IMG_7679.jpg
Utsikt på floden från vardagsrummet

IMG_7683.jpg
Utsikt från balkongen som går runt sovrummet

IMG_7871.jpg
Privat "hot tub" på balkongen

IMG_7856.jpg
Utsikt från ett hörn i vardagsrummet

IMG_7681.jpg
Badrummet med tvättfat av kristallglas

IMG_7710.jpg
Hotellets kafé vid floden

IMG_7688.jpg
Kyo-Suiran restaurangen
 

Dr. Miles

Expert
Suiran (翠嵐 ラグジュアリーコレクションホテル 京都) ligger i området Arashiyama (嵐山) i nordvästra Kyoto.
Området ska man inte bo i (i alla fall inte rekommenderad) om man besöker Kyoto för första gången, men det är ett bra område om man vill se mer genuin, gammaldags Kyoto.

Det finns vacker natur i form av berg och flod (Katsuragawa).
 

Dr. Miles

Expert
Varför inte första gången...?
För att hotellet ligger utkanten av Kyoto och om du vill se "de vanliga" delar av Kyoto är det inte så smidigt att ta sig dit/från Suiran.
Men om du har redan sett " de vanliga" delar av Kyoto och vill uppleva annorlunda, mer genuin Kyoto, kan Suiran vara ett alternativ.
 

toer00

Medlem
Bäste Herr Doctor, @Dr. Miles

Jag har den den största respekt för din kunskap och vill därför gärna veta mer om Kyoto och i detta fall Suiran. :)
Både jag och min hustru är svaga för "läckra hotell" ;), speciellt lite mindre sådana och gärna i vackra omgivningar.

Jag tror dig till fullo det du nämner avs. läget. Men om man läser på JR Sagano Line for Nijo, Uzumasa, Saga-Arashiyama – Kyoto Station
så får man veta följande:

Tydligen är Saga-Arashiyama Station stationen närmast hotellet och enl. Goole Maps tar det ca 30 min till Kyoto Station (dörr-dörr).
Låter inte så farligt..? Så om man kan ta denna lilla "omständighet" så torde man kunna kombinera de bästa av världar...??

JR Saga-Arashiyama Station
This station gives access to the scenic Arashiyama and Sagano area, one of the major tourist attractions in Kyoto. Famous sites in this area include, the Togetsukyo Bridge, Tenryuji Temple, the Arashiyama Monkey Park and the famous bamboo forest. Rickshaw rides and boating on the river are also popular activities.

Train fare: 240 yen (ca 18 kr)
Train time: 17 minutes
 
Toppen