Senaste nytt

Estonian Air börjar flyga till Göteborg (Tbilisi ryker!!!!)

Palazzi

Medlem
Flygningarna mellan Göteborg & Tallin startar i FEB 2013 och trafikeras 4x/vecka.

Något som låter mindre bra är att Tbilisi & Venedig ryker under vinterhalvåret...(kanske permanent) Antar att många sitter på biljetter dit pga deras trevliga krediteringar till EBB:(

Antar att de kommer sikta på kortare linjer istället och öka frekvensen. Stockholm kommer få en rejäl frekvensboost och kommer trafikeras 27x/vecka.

Samtidigt sparkas 19 medarbetare på bolaget...
 

GOTATH

Medlem
Kul att de börjar flyga från Göteborg! Har sett en CRJ900 från Estonian på GOT några gånger, så jag vet inte om de haft en linje tidigare? Synd att de lägger ner rutter och sparkar folk dock :(
 

Palazzi

Medlem
Vad jag har hört ryktesvägarna så beror förändringen på att flottan uppdateras. Under tiden de inväntar sina större Embraer så behövs planen (CRJ900) som nu flyger till Hannover, Tbilisi & Venedig till att öka frekvensen på turer till Paris, Bryssel & Wien.

Den första E190 (112 säten) sätts in på TLL-LGW i Mars-April 2013...
 

erc

Medlem
Se där.

Från pressreleasen: "Flights to Kajaani, Tbilisi and Hannover will be discontinued from October. More details about resuming the flights in summer schedule 2013 will be communicated later."

Det tolkar jag som att bolaget upphör med Tbilisi redan från och med Oktober. Nu börjar det bli intressant. När i oktober? Har själv en bokad resa OSL-TLL-TBS den 26 oktober och TBS-TLL-OSL den 29 oktober. Det nämns förvisso i releasen att vintersäsongen börjar 29 oktober...

Man lär ju bli informerad. Men att vara ett halvsteg före är ju alltid gött. Om TLL-TBS läggs ner innan, eller under, min resa - vad kan man räkna med för agerande från Estonian Air? Pengarna tillbaka? Känns Ryanairskt. Annan ruttning med annat bolag? Känns oerhört kostsamt för bolaget.
 

erc

Medlem
Noterar precis att en sökning på Estonian Airs sida efter en en resa med mina datum genererar en helt annorlunda rutt.

Jag har följande:
Trip status: Confirmed
OSL-TLL, OV138, Oct 26 19:50-22:20
TLL-TBS, OV387, Oct 26 23:40-04:05+1
TBS-TLL, OV388, Oct 29 05:45-07:10
TLL-OSL, OV133, Oct 29 07:50-08:30

En färsk sökning ger:
OSL-TLL, OV134, Oct 26 09:15-11:45
TLL-KBP, OV311, Oct 26 13:15-15:00
KBP-TBS, PS727, Oct 26 20:30-23:55 (Alltså Ukraine Intl Airlines med en 737-300 från åttiotalet)
TBS-KBP, VV428, Oct 29 08:15-08:50 (Alltså Aerosvit Airlines med en 737 av okänd utgåva)
KBP-TLL, OV312, Oct 29 15:50-17:35
TLL-OSL, OV137, Oct 29 18:35-19:15

Viss skillnad på tidtabell...

Går det att fastställa statusen på flighterna OV387 den 26 okt och OV388 den 29 oktober?
Kommer själv bara på Flightstats som rapporterar noll tillgängliga stolar på flight OV387 och inte ens hittar OV388.
 
Last edited:

erc

Medlem
Men är det inte humanare ankomsttid&avgångtid till/från Tbilisi än orignalbokning? :)

Jo. Alla andra tider är humanare. :) Och mig stör det inte alls att få lägga ytterligare två linjer och två för mig nya bolag till listan... Min något mindre lättroande kompis kommer dock vara mindre imponerad. Att avresan går på morgonen istället för på kvällen är mindre bra. Att vi kommer tillbaka till OSL på kvällen istället för på morgonen är inte heller lysande. Istället för noll semesterdagar kommer brännas istället för noll.
 
Toppen