Senaste nytt

Hur kommer man igång med bäst kreditkort och ev. strategi Betalo/Billhop för Eurobonus?

Erik007

Ny medlem
Tjena forumet!

Vill först passa på att tacka för den expertis som hjälpt mig långt i förståelsen kring Eurobonus-världen!

En stor fråga kvarstår dock. Vad är era tips för att komma igång med en solid strategi som nybörjare? (Om prio är att kunna flyga first/business tills U.S./Asien någon gång).

Vad jag förstått/läst så långt: (rätta mig gärna om jag har fel!).

1. Skaffa ett Amex + ett MC

SAS Amex Elite ger mest bonus per spenderad kr. Här ska man fråga om att bli värvad i korrekt tråd på detta forum. Årsavgiften på 4000kr gör dock mig som nybörjare orolig för att det lönar sig. Då Amex inte funkar överallt bör man ha ett MasterCard (MC) som backup för poäng. SAS premium MC? Andra förslag?

2. Betala räkningar via Betalo/Billhop för att öka spend/bonus.

Här verkar Coops MedMera Mer MC kort (SEB) tidigare ha varit en no-brainer. Efter att ha läst igenom forumet verkar det dock INTE LÄNGRE INTRESSANT (?) pga. höjd avgift från 0% till 1% på betalo och försämrad växelkurs från Coop-poäng till Eurobonus-poäng.

Billhop tar mellan 1.9-2.5% för betalningar med Amex beroende på vad man lyckas förhandla sig till. Värt det?

Bara boendekostnader med amortering (går det?), ränta och avgift ger i så fall en extra spend på 15K/mån.

Ett tillägg här är att en stooor "räkning" från skatteverket är på väg. Reavinst på bostad. Det blir väldigt hög spend som nog bara uppstår någon/några få gånger i livet. Bra läge att betala via betalo/Billhop för EB?

Även här gäller det att som nybörjare fråga om värvning till Billhop i rätt tråd i detta forum.

3. Om man har sambo/är gift/delar hushåll med någon?


Ska man då nyttja extrakortet som följer med Amex till max och satsa på gemensamma 2-4-1 belöningar? Eller ska var person samla Eurobonus för sig själv?Antar att man oftast reser tillsammans.

Hur hade ni satt upp er Eurobonus-strategi givet att man delat hushåll? Vilka kort, betala räkningar med kort ja/nej? Går det tex. att automatisera/schemalägga betalningar så livet blir lika skönt som med allt på autogiro?

PS. Flyger förstås med SAS eller Star Alliance så ofta det går. Ca 2 t/r longhaul per år plus 2-4 inom EU. (4 longhaul i år)

Extremt tacksam för svar från proffsen! Hoppas fler nybörjare kan ha glädje av svaren här :)
 

palmen

Moderator
1. Amex och Mastercard är två bra kort att börja med, de kommer täcka 99% av alla behov ni har.
Om ni ska välja Amex Elite/Premium eller Mastercard Premium/vanligt (vet inte vad det vanliga kallas) beror på er spend.
Om ni är ute efter status på SAS så kan det absolut vara värt att skaffa Amex Elite och Mastercard Premium, annars så skulle jag nog börja med Amex Premium och vanligt mastercard initialt. Se till att bli värvad till Amex oavsett för att få bra signup bonus och på så sätt även kunna hjälpa den som värvar er att få lite poäng.

2. Coop kortet är inte längre ett "bra" alternativ, då är nog ett SAS Mastercard bättre, dock får man inte spendera för stora summor per vecka/månad med det kortet och finns risk att de räknas som kontantuttag också (har själv dålig koll på detta då jag inte nyttjar det). Det är i så fall bättre att använda Amex Elite även om avgiften kanske är lite högre, det är dock lägre risk för problem.

3. Till att börja med skaffar ni ett kort och ett tillhöraned extrakort. Viktigt att rätt person skaffar kortet, dvs den person som har majoriteten av poängen på sitt konto eller den som kommer dra in mest poäng framöver. Har ni extrakort går allt in på samma konto vilket är en fördel för att nå poäng så ni kan resa i First.
Om ni har varsitt kort (ej extrakort) kommer poängen att splittas på två konton på Eurobonus och det är inte direkt bra initialt för att få in poäng. Det ni dock kan göra är att när första personen skaffat Amex så värvar ni sedan den andra personen och får då båda signup bonus. Förhoppningsvis kommer SAS med Eurobonus 3.0 i höst (oklart när det släpps om det ens blir i år) där man inom en familj kan samla poäng till ett konto från fler personer.

Summering:
Så här skulle jag göra om jag var ni. Börja med att skaffa Amex och Mastercard från SAS. Om status på flygoblag är vitkigt gå på Amex elite, annars premium. Troligtvis är det bäst initialt att börja med Amex Premium, ni kan alltid byta upp er senare om ni behöver de 20k baspoängen.
Skaffa ett extrakort till den andra personen så ni båda kan dra in poäng till ett konto.
Om ni anser att det är värt pengarna att betala extra för räkningar så gör betalningar med Amex för extra poäng som det är minimal chans att det strular med.

Ni bör sätta upp ett mål för vart ni vill åka och sedan jobba för att få in poängen som behövs, 150k till USA och 190k till Asien. Med några större inköp på ett år och bra planering av resor och shopping ser jag inte att det skulle vara några större problem att komma upp i 150k poäng på ett år i alla fall.
 

Thornado

Medlem
Välkommen till forumet. Det ser ut som att du gjort din hemläxa och läst en hel del här och verkar ha rätt så bra koll. Föredömligt första inlägg.

Försök till svar på dina frågor:
1.
Ja, ett SAS Amex + ett SAS MC är att rekommendera. Finns ju dock olika varianter av dessa (som är olika dyra), så kan diskuteras vilken kombination som är bäst för dig.
Amex Elite är ju som du sett rätt så dyrt, men den främsta fördelen där är ju att du får 20k baspoäng (statusgrundande) per år. Om du tror att du behöver dessa så kan du köra på Elite, annars är det vettigt att börja med Amex Premium. Något lägre poängintjäning, men det viktigaste med Amex är ändå möjligheten att få 2-4-1-voucher. Har du hög spend så kan det eventuellt vara värt att ha Elite för att det är möjligt att få mer än en voucher per år. Kom dock ihåg att voucherintjäningen räknas på kalenderår, så eftersom mer än halva året redan gått för 2017 så är det troligtvis bäst att börja med Premium och eventuellt uppgradera till Elite senare om behovet finns.
På samma sätt så finns ju möjligheten att få 1000 baspoäng per månad om du väljer Mastercard Premium. Detta ger även högre poängintjäning än det billigare MC-kortet och möjlighet att boka bonusresor via "FlyPremium".
Slutsats: Om du klarar att nå upp till EBG med flyg + MC Premium så skulle jag välja Amex Premium + MC Premium. Om detta inte räcker så skulle jag bita i det sura äpplet och betala för Amex Elite.

2.
Den främsta anledningen till att använda Betalo/Billhop (enligt min mening) är att se till att man kommer upp i nog hög spend på sitt Amex om det är risk att man inte skulle klara det annars. I sådana fall tycker jag definitivt att det är värt kostnaden. Om man redan har uppnått alla sina vouchers för året och "bara" gör det för poängen så är det mer tveksamt och något av ett gränsfall beroende på vilket kort man använder och hur man värderar poängen. Med en klar plan att använda sina poäng och sin voucher för att boka en resa i First och om man har brist på poäng så skulle jag säga att det är värt det.

3.
Här har nog andra som har personlig erfarenhet av detta mer input, men några tankar:
Fördelen med att använda "samma" Amex (dvs huvudkort+extrakort) är:
1) bara en årsavgift
2) spend från båda personerna bidrar till att komma upp i voucher om detta är ett problem
3) alla poäng från spend hamnar på det konto som kan använda vouchern
Eventuella nackdelar med detta är:
1) om kombinerad spend är hög så begränsas antalet vouchers ni kan få till 1/2 (Premium/Elite)
2) poäng som personen med extrakortet samlar in genom flygande kan inte användas till resor med voucher.
En möjlig strategi är att börja med att person A skaffar ett Amex och person B har extrakort till detta. Första året samlar ni poäng och voucher till person As konto. Om ni har nog poäng där för den resa ni vill göra så kan person A nu värva person B till Amex (värvningspoäng till er båda) och person A säger sedan upp sitt kort och får istället ett extrakort från person B och år 2 samlar ni istället poäng till person Bs konto.
 

jumbooze

Medlem
1)Beroende på budget och behov av baspoäng, Elite med Premium MC är storspenderarens val och Amex Premium med extrakort till sambo plus vanligt Sas Mastercard plus pointearner till sambo är lite mera budget alternativ

Ett tillägg om 2) Billhop, se tillhörande tråd om värvning, för då kan ni lätt bli värvade ditt och sedan värva sambo och på så sätt ha en gemensam gratis spend på 20000kr, först 5k för värvning här sedan 10k för värvning av sambo och sedan ytterligare 5k på sambos konto sedan kan ni kanske värva folk inom familjen till Billhop och få ihop till reavinsten

Sedan som de tidigare nämnt, den som har mest poäng när ni börjar / flyger mest ska vara huvudägare på korten då status är mest av värde/poäng för bokning samlas där
 

Glenn E

Medlem
Man bör kunna få ner avgiften till 2,25% för Amex hos Billhop genom att skriva till deras kundtjänst.
2% till 31 augusti för Betalo har kampanj just nu.
Tag Amex Elite genom värvning för att betala din stora skatteräkning.
Ifall den är på minst 300000 sek får du 2 Amex 2-4-1 vouchrar.
Efter det kan du ju alltid byta ner dig till Amex premium kortet.
Du får då outnyttjad årsavgift tillbaka.
Skaffa även remium mastercard nu tycker jag för man får 10000 välkomst extrapoäng just nu.
Jag tror man kan betala till finansinstitut genom Billhop med mastercard??
Just nu är det kampanj till 31 augusti och det kostar bara 1%.
Dessutom dubbla poäng till 31 augusti gör det extremt attraktivt just nu.
Dock med begränsning för mc på 10000 / 24 timmar samt 20000 / 96 timmar .
Fast SEB gillar inte när man maxar.
Jag fick ett brev att de bara accepterar 15000 per kalendermånad.
 

jumbooze

Medlem
Ja jag fick brev efter jag maxat i en månad.
Som om jag höll på med någonting skumt:mad:
Jag tror de är rädda för penningtvätt.
Svenska banker är märkliga.
Sorry, jag är lite "lost", har du fått en kreditgräns på 15k/mån eller har du fått en dagslimit på 15k?
 

Glenn E

Medlem
Nej kreditgränsen är det inget fel på men hur mycket jag kan använda kortet via Billhop/Betalo är problemet.
Så där får det bli Amex istället.
Över 75000 eb poäng på mindre än 2 månader har det blivit ändå.
Bara på mastercard alltså.
 

Maja

Medlem
Hej och välkommen!

1. Jag valde efter mycket funderande fram och tillbaka Amex Elite då jag tyckte att 20.000 statuspoäng var av värde för mig då jag lättare skulle trilla över till Guld och därmed alltid komma in i loungen, extra bagage vid behov, mer poängintjäning etc. Visst, årsavgiften på 4000kr är lite saftig, men jag räknade vad det skulle kosta mig att få ihop 20.000 statuspoäng och då blev dessa poäng väldigt billiga.

Har därefter skaffat MC Premium då jag ville komma åt möjligheten att boka awardsbiljetter billigare även när jag inte har tillgång till en 2-4-1 voucher och även som komplement då jag behöver 3 biljetter när vi ska iväg som familj.

Fördelen med MC Premium är ju också de extra 1000 statuspoängen per månad du får när du har använt kortet. Med dem samt poängen från Amex Elite så blir det väldigt lätt att komma upp i EBG!

2. Jag har bara betalat via Billhop för den summa jag fick när jag blev värvad och för de som jag fick in när jag värvade maken samt min mamma för att få extra poäng. Har inte ansett att merkostnaden är värt det för att komma upp i spend/få extra poäng.

Men räkna på vad det skulle kosta er att betala in reavinstskatten och vad det kan generera i spend mot vouchers och vad ni får i EB-poäng. Det kanske är bra värde för er och då kör ni!

Körde via Betalo med Coop-kortet innan de gjorde om villkoren och växlade över Coop-poängen till EB-poäng. Men p.g.a. kraftig försämring samt att det inte blev gratis längre så sa jag upp Coop-kortet och la ner den biten.

3. Det är jag som har huvudkontot i vår familj då jag flyger mest. Det är därmed jag som står för såväl Amex Elite som MC Premium och maken har extrakort till båda korten. Har även extrakort till Amex Elite till mina föräldrar. För oss fungerar det finfint.

Satsa på att en person har korten i år och samla poängen till det kontot och växla nästa år i så fall om det är önskvärt att sprida poängen mellan er. Om ni annars alltid åker tillsammans så ser jag absolut ingen nytta av att dela upp korten mellan er utan optimera och få alla poäng på en persons konto så går det snabbare för er att få ihop dem.

Lycka till!
 
Toppen