Senaste nytt

Moment 22?

Nystrom

Medlem
Idag blev jag varse vad moment 22 innebär. Kort historia: Resa till USA och Star Alliance NA Airpass inom USA. När det är dags för hemresan så klantar United till det med ett underhållsproblem som försenar flykten med 7½ timme vilket gör att jag inte kommer med den planerade flighten hem trots 5 h connection time. OK, tar kontakt med customer services och blir då upplyst om att det är två separata bokningar och att jag får skylla mig själv eftersom jag inte har genomgående biljett. Hur får jag en genomgående biljett då förutsättningen för att kunna boka ett NA Airpass är att man kommer med ett Star Alliance-flyg till USA? Alltså det blir två bokningar som inte går att få genomgående. Eftersom det inte går att få en genomgående bokning så tar man inget ansvar.

Genom en förstående kille vid United i Ft Lauderdale som tog sig an mitt problem lyckades han tvärtemot alla regler och en Guds ängels hjälp vid SAS Newark boka om mig och familjen till påföljande dag. Dock har jag en massa utgifter som ingen vill ta ansvar för tack vare moment 22....

Jag har en hel del att reda ut med framför allt United men även med "ticketing office" (SAS) . Här finns förbättringspotential...
 
Idag blev jag varse vad moment 22 innebär. Kort historia: Resa till USA och Star Alliance NA Airpass inom USA. När det är dags för hemresan så klantar United till det med ett underhållsproblem som försenar flykten med 7½ timme vilket gör att jag inte kommer med den planerade flighten hem trots 5 h connection time. OK, tar kontakt med customer services och blir då upplyst om att det är två separata bokningar och att jag får skylla mig själv eftersom jag inte har genomgående biljett. Hur får jag en genomgående biljett då förutsättningen för att kunna boka ett NA Airpass är att man kommer med ett Star Alliance-flyg till USA? Alltså det blir två bokningar som inte går att få genomgående. Eftersom det inte går att få en genomgående bokning så tar man inget ansvar.

Genom en förstående kille vid United i Ft Lauderdale som tog sig an mitt problem lyckades han tvärtemot alla regler och en Guds ängels hjälp vid SAS Newark boka om mig och familjen till påföljande dag. Dock har jag en massa utgifter som ingen vill ta ansvar för tack vare moment 22....

Jag har en hel del att reda ut med framför allt United men även med "ticketing office" (SAS) . Här finns förbättringspotential...

Det där är ett jäkla strul och jag tror vi alla som reser mycket har varit i liknande situationer.
Utgifterna som du dragit på dig är kanske bäst att höra med din reseförsäkring (kortet du köpte biljetterna på)...för tror inget bolag kommer betala det då de faktiskt bara har skyldighet att ta dig till destinationen. Så har du en annan biljett från DEN destinationen är det inte deras problem.

Många bolag brukar dock vara ganska skyssta och ge voucher för hotel och liknande. Dock är amerikanska bolag inte så jätte snälla på den biten :). för mig hände detta med BA och KLM ganska ofta när jag ett par månader åkte mycket mellan lusaka-london-amsterdam. Eftersom det var så struligt varje gång det blev förseningar så valde mitt bolag att betala de 200-300euro extra det kostade med BA helavägen (london-amsterdam)
 

Senator

Moderator
I normala fall är jo regeln ganska tydlig; två separata bokningar med villkor/ansvar som börjar/avslutas.

Men jag håller med dig här att detta är ett udda fall med tanke på att:
a) För att köpa ett AirPass måste man ha köpt en interkontinental resa
b) Det är en gemensam produkt mellan bolagen i alliansen

Jag hade fin läst villkoren på Star Alliance hemsida lite, sedan hade skrivit ett brev till Star Alliance i Frankfurt för att beskriva utmaningen.
 

jurgenb

Medlem
Nej, formelt har inget av de två flygbolagen skyldighet för det är två separata biljetter.

Tror cantona menar att har inte flygbolag 1 "någon form av skyldighet" att ta en från punkt A-B enligt tidtabell alt flygbolag 2 från punkt B-C.
Jo visst är det väl så men i flygets underbara värld är väl skyldighet ungefär värt lika med noll..

Många faktorer som påverkar om ett flyg kan komma i tid el ej, ibland har man rätt till ersättning om ett flyg blir försenat men det hjälper inte Nystrom som blev försenad och därmed missade sin anslutning då anslutningen ju som många påpekat legat i en annan biljett. Så möjligen berättigad till just som han beskrev viss kompensation men inte extrautläggen som uppstod pga missade anslutningen.
 

Bamsefar

Medlem
Kolla med din hemförsäkring också, ibland ersätter dom när alla andra försäkringar misslyckas !

Bakgrund: Jag fastnade i USA den 11e September 2001, dvs när terrorn slog till med full kraft mot Twin Tower med mera. Jag hade köpt allt på mitt AmEx Platinum kort, men AmEx hävdade force majeure.... Och betalade bara 2500 sek av ca 30.000 som vart merkostnaden. Men min hemförsäkring tog alla merkostnader utan grymt. Och med de 2500 jag fick från AmEx så fick jag pengarna för självrisken. Så min förlust vart i slutändan precis plus minus noll - ja då räknar jag såklart inte tiden i USA eller bristen på sömn eller liknande, utan enbart den ekonomiska där och då.

Att det tog 5 år innan jag flög till USA igen efter den smällen är lite en annan historia...

Att jag dumpade AmEx Platinum efter det är självklart (återtog iofs AmEx Platinum några år senare, men har nu återigen avslutat AmEx återigen pga dålig försäkring vs årkostnad).
 

Dr. Miles

Expert
Tror cantona menar att har inte flygbolag 1 "någon form av skyldighet" att ta en från punkt A-B enligt tidtabell alt flygbolag 2 från punkt B-C.
OK, nej det har de inte sådan skyldighet heller. Enligt Warszawakonventionen flygbolaget(transportföretag) är skyldig att transportera passagerare/gods mellan A-B enligt biljetten, men inte när och hur länge.
 

cantona

Medlem
Hm, som konsument har man inte mycket att säga till om. Varför finns tidtabeller i så fall? Det hela går ut på att man planerar sitt resande. Eftersom det verkar meningslöst är det bara att gå till flygplatsen och så tänker man - vart vill jag flyga idag!? När kommer jag fram? Öh, det vet man inte men flyget avgår XX.
Tror jag tar en lååång lunch idag. Men som jag nämnt har inte drabbats av det tidigare ... å hoppas inte i framtiden heller.:)
 

AABack2ARN

Medlem
Med tanke på att NA Airpass enbart går att köpa med en bekräftad biljett över Atlanten borde det ju gå att koppla ihop bokningsreferenserna med varandra för att på så sätt visa att det inte är separata bokningar i bokstavlig mening.

Så vitt jag har för mig (det var länge sedan jag åkte på visit usa-biljetter) så skrevs biljettnumret på atlant-biljetten in i bokningen på visit USA-biljetten.

Jag tycker du skall stå på dig och klaga till berörda flygbolag men ÄVEN inkludera Star Alliance i kommunikationen. Det borde väl finnas någon form av customer relation där även om de inte är ett flygbolag.

Lycka till och håll oss informerade
 
Toppen