Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Kimmen00

Medlem
Just IAD kryllade ju av massor av platser i C för i sommar.. Fanns mkt under juli/aug, ofta minst 4-6 många datum när jag sökte i juni.. Om det är samma nästa år.. Ja det vet endast gudarna..
 

Maja

Medlem
@Dr. Miles Har förstått att ekvationen blir svårare ju fler familjemedlemmar man ska ha med sig på en awardresa. Blev bara lite förvånad/besviken då jag höll stenkoll på hur platserna till IAD såg ut denna sommar i juni/juli och då var det väldigt gott om platser. Planen var därför att knipa 2 platser nu när de släpptes 330 dagar innan och sedan hoppas att samma sak skulle upprepa sig 90 dagar innan nästa år och därmed kunna byta ut den sista platsen. Nu har det dock inte släppts särskilt många platser alls så här långt i juni alls till IAD och där sprack hela min ekvation.

@Canadien Grattis till er! Återstår att se om det blir något liknande för oss.

@Kimmen00 Gjorde exakt samma observation och tänkte därför att det var bra odds att utgå ifrån att boka två platser nu och sedan byta ut PLUS-biljetten mot en i Business för med mönstret som var då så hade det inte varit några problem alls. Fortsätter hålla koll och hoppas på det bästa.
 

palmen

Moderator
Att boka 2 vuxna med 2-4-1 i Business och dottern i Plus gick ej. Det kunde Tallin inte boka åt mig. De kunde givetvis boka 3 i Business men det vet vi ju alla är i princip tekniskt omöjligt de de inte släpper tre platser samtidigt.
Det här förstår jag inte, det ska inte vara några problem att boka så. Ni får det dock på två olika PNR och barnet får väl eventuellt bokas som unaccompanied minor men det går att fixa så att den bokningen kopplats till er.
3 platser samtidigt kan släppas på fler datum, men det görs "aldrig" 330 dagar i förväg. Händer ju ibland att de lägger upp 8 platser i Business samtidigt närmare avresa men det är oftast i lågsäsong (tex Chicago i januari/februari)
 

Maja

Medlem
Det här förstår jag inte, det ska inte vara några problem att boka så. Ni får det dock på två olika PNR och barnet får väl eventuellt bokas som unaccompanied minor men det går att fixa så att den bokningen kopplats till er.
3 platser samtidigt kan släppas på fler datum, men det görs "aldrig" 330 dagar i förväg. Händer ju ibland att de lägger upp 8 platser i Business samtidigt närmare avresa men det är oftast i lågsäsong (tex Chicago i januari/februari)
Vad tjejen sa när jag ringde idag så kunde hon inte boka så som jag önskade, d.v.s. precis det du beskriver. Dotterns bokning skulle jag då ringa och boka via "vanliga" SAS.

Att det släpps upp till 8 platser är jag medveten om, men om det skulle vara fallet med vår bokning så håller jag tummarna att jag bara kan avboka allt jag ev. lyckats boka och boka om oss isf om det skulle bli bättre. :)
 

aruba1

Medlem
@aruba1 Japp, blir en vuxen och 1 barn i business och så en i Plus samt Plusgrade på den alt. ombokning om det släpps fler biljetter. Men då har du två separat bokningar? Ej på en och samma? Betalar du extra för att boka barnen i Business? Tjejen jag pratade med idag pratade om €40/riktning för barnbiljetten i Plus då vi hade biljetter i Business och det var inget hon kunde boka. Så nyfiken på hur du gör rent konkret.
Ja, det blir två separata bokningar och det är inget konstigt att det blir så, förutom att din separata bokning innehåller en annan fare basis och kanske inte går att avboka eller ändra utan kostnad. Vill du ha full flexibilitet så kan man få det, men då sticker priset iväg.

Skatter och avgifter tillkommer alltid vid award bokning och jag tror att det brukar hamna på 35-50 EUR per person och ca 10-15 EUR lägre för barn under 11 år. I sammanhanget tycker jag att det handlar om småbelopp mot upplevelsen man får.
 

Maja

Medlem
Ja, det blir två separata bokningar och det är inget konstigt att det blir så, förutom att din separata bokning innehåller en annan fare basis och kanske inte går att avboka eller ändra utan kostnad. Vill du ha full flexibilitet så kan man få det, men då sticker priset iväg.

Skatter och avgifter tillkommer alltid vid award bokning och jag tror att det brukar hamna på 35-50 EUR per person och ca 10-15 EUR lägre för barn under 11 år. I sammanhanget tycker jag att det handlar om småbelopp mot upplevelsen man får.
Tack för ditt förtydligande kring hur du brukar boka. :)

Att det tillkommer skatter för awardbokningar är jag fullt medveten om och det räknar jag med. Vad tjejen pratade om var att det var någon tilläggskostnad (?) uppfattade tyvärr inte vad den hette för att jag skulle boka en poängbiljett till dottern i Plus som då skulle vara ensamresande fast vi är med på samma flight och denna kostnad var €40 per väg. Har inte lyckats hitta någon information kring detta och vet inte riktigt vad hon pratade om.

Jag har poäng så tanken var att boka 2-4-1 för mig och maken i Business och en vanlig poängbiljett för dottern i Plus då hon får barnrabatten på 50% ändå. Det var det jag frågade tjejen när jag ringde Tallin men det gick inte att boka enligt henne.

Om jag bara hittar biljetter på våra tänkta datum så bokar jag 1 vuxen + 1 barn för 2-4-1 och bokar 1 vuxen i Plus via Mastercardrabatten och hoppas det kommer fler biljetter i Business senare. Då avbokar jag Plusbiljetten och bokar en Business via Mastercardrabatten. Det är den enklaste bokningen för min del så som jag kan se det just nu iaf, förutsatt att det kommer några awardbiljetter på våra tänkta datum. Första datumet verkar vara kört då inga biljetter verkar ha släppts.
 

Dr. Miles

Expert
Tack för ditt förtydligande kring hur du brukar boka. :)

Att det tillkommer skatter för awardbokningar är jag fullt medveten om och det räknar jag med. Vad tjejen pratade om var att det var någon tilläggskostnad (?) uppfattade tyvärr inte vad den hette för att jag skulle boka en poängbiljett till dottern i Plus som då skulle vara ensamresande fast vi är med på samma flight och denna kostnad var €40 per väg. Har inte lyckats hitta någon information kring detta och vet inte riktigt vad hon pratade om.

Jag har poäng så tanken var att boka 2-4-1 för mig och maken i Business och en vanlig poängbiljett för dottern i Plus då hon får barnrabatten på 50% ändå. Det var det jag frågade tjejen när jag ringde Tallin men det gick inte att boka enligt henne.

Om jag bara hittar biljetter på våra tänkta datum så bokar jag 1 vuxen + 1 barn för 2-4-1 och bokar 1 vuxen i Plus via Mastercardrabatten och hoppas det kommer fler biljetter i Business senare. Då avbokar jag Plusbiljetten och bokar en Business via Mastercardrabatten. Det är den enklaste bokningen för min del så som jag kan se det just nu iaf, förutsatt att det kommer några awardbiljetter på våra tänkta datum. Första datumet verkar vara kört då inga biljetter verkar ha släppts.
Om du bokar 2 vuxna med poäng och 1 bar med betald biljett, får du betala för unaccompanied minor avgift så länge bokningen är inte samma.

Vill du slippa att betala unaccompanied minor avgift, bokar du 1 vuxen + 1 barn med poäng sedan boka 1 vuxen med betald biljett.
 

Maja

Medlem
Om du bokar 2 vuxna med poäng och 1 bar med betald biljett, får du betala för unaccompanied minor avgift så länge bokningen är inte samma.

Vill du slippa att betala unaccompanied minor avgift, bokar du 1 vuxen + 1 barn med poäng sedan boka 1 vuxen med betald biljett.
Ja, jag har förstått att det är så, men hittade ingen information på Sas.se när jag sökte kring detta.

Jag kommer därför att boka enligt annat upplägg (se tidigare inlägg) då mitt tänkta upplägg inte var fullt så lätt att boka som jag hade trott/hoppats på.
 
Toppen