Senaste nytt

Från Milano till Hong Kong med Cathay i first

henrik l

Medlem
Stämmer räknaren så kommer detta att bli mitt inlägg nummer 1000. Detta måste då uppmärksammas på något sätt och eftersom jag mellan den 28:e juni och 15:e juli flög 15 ben: 1 st i F, 7 st i C och 7 st i Y finns det en del att välja från. Flighterna i Y (5 st)med Alitalia och AirAisa är inte så mycket att skriva hem om, men däremot är de 10 flighterna med Cathay Pacific värda att berätta om. Bl a testade jag Cathay’s samtliga fyra varianter av business kabin, två versioner av ekonomi kabin, samt första klass kabinen. Det enda som jag inte testade var ekonomi extra sätet. Den som är uppmärksamma har säkert sett att flighterna med Cathay gjorde så pass intryck på mig att jag för tillfället även skiftat awatar. Så här kommer inlägg nummer 1000: Milan Malpensa – Hong Kong med Cathay Pacific i first.

Som jag har nämnt tidigare har jag haft en dröm om att flyga första klass en gång i livet. Det var i mitt ”pre-Businessclass.se liv”. Tack vare Businessclass.se, har jag numera höjt min ambitionsnivå till att åtminstone få in en resa i F per år. Jag gjorde ju min debut i F förra sommaren då jag som nybliven BAEC-glod uppgraderades från World Traveller till First med BA mellan LHR-BKK. Tre snäpp upp. Det kom ju lite hastigt, så man hann inte riktigt ladda upp för upplevelsen. Inte så att jag nekar en sådan uppgradering, men inför en resa i F ska det vara lite som att vänta på julafton när man var barn. Inför den här resan hade jag däremot haft gott om tid att gå och vänta ”på tomten”. Flighten MXP-HKG-TPE i first med CX bokades redan i september i fjol, med AAdwantagemil, 70 000, som jag började samla 1996 och har hållit levande sedan dess. Något positivt finns det ju med de Amerikanska bolagen. Jag bokade resan i september i fjol, men sina vana trogen skiftade CX snabbt flygplanstyp på sträckan HKG-TPE. Ska försöka få lite kompensation för det. Detta är ju inte första rapporten om hur det är att flyga med Cathay i first. Jacob och AHO har ju redan lämnat rapporter om hur det är att flyga F med Cathay. Vad skiljer den här resan är att det var en flygning över natten.

Inchekning
I incheckningsområdet fanns det en disk avsedd för första klass, tre för business och ett antal för ekonomi. Jag hade en person före mig, antagligen någon med hösta status, eftersom han inte syntes i F. Snabbt blev jag dock kallad till en ledig business disk. Incheckningen gick snabbt och effektivt. Det tog dock någon minut extra eftersom jag skulle ut på ett milage run från Taipe och därför undrade jag om jag kunde få väskan till Hong Kong, när jag var på väg tillbaka från Jakarta. Detta gick tyvärr inte, utan väskan fick plockas ut och låsas in i Taipe. Detta var dock inte något större problem. Vid incheckningen fick jag även en tillgång till fast track i säkerhetskontrollen. Det var en del folk här, men det gick ändå relativt snabbt.

IMG_0743.jpg

Lounge
Cathay använder British Airways lounge på MXP och den är även gemensam med t ex Finnair och American Airlines andra OW-bolag. När jag kom till loungen var det ganska mycket folk där, ca 11.30 fredag förmiddag, men så småningom glesanade det något. Det fanns ett skapligt utbud med dryck och förtäring, men absolut inget spektakulärt om vi jämför med Galleries på LHR. Eftersom jag läst Jacob’s och AHO’s reportage så visste jag vad som väntade mig i matväg, så det fick blir en viss återhållsamhet. Lite snacks, juice och vitt vin fanns det dock plasts för.

IMG_0744.jpg IMG_0745.jpg

Milano Malpensa-Hong Kong, flyg CX 234 med Cathay Pacific
Avgång: 13:25
Ankomst: 06.50+
Flygplan: Boeing 777-300ER
Klass: First Class
Sittplats: 1 K


Ombordstigning
Vid ombordstigningen blev hälsad med namn och snabbt eskorterad till min plats, besättningen tog hand om min kavaj och visade mig även garderoben. Dock kom det att ta en liten stund innan jag hade champagneglaset i min hand. I F förväntar man sig att det ska komma snabbt. Sägas ska dock att besättningen kompenserade denna lilla fadäs mer än väl under resan. Fick väl mitt glas i handen och som jag skrivit förut har jag lite svårt att förstå alla champagne fetischister. Men, efter väl ha smakat på min Krug Grande Cuvee kunde jag konstatera att det finns Champagne och det finns Champagne, denna var underbart god.

IMG_0752.jpg

Relativt snart kom även besättningen och presenterade sig. Vi var enbart två i kabinen så det innebar att besättningen skulle ha tid att pyssla om mig och min medpassagerare. Relativt snabbt byttes även resekläderna och pyjamasen från Shanghai Tan åkte på. Med i kittet fanns dessutom ett par tofflor som var riktig sköna att knalla omkring i.

IMG_0765.jpg

Den taggade ryggan trivdes på ottomanen.

IMG_0749.jpg

Som brukligt är när man flyger first så fick jag bestämma när jag ville börja äta. Eftersom avgången var 13.25, så tyckte jag att det var lagom att starta vid 15 tiden. Tiden fram till dess ägnades åt att avnjuta en god bok, om man nu tycker att en bok med titeln ”Verksamhetsstyrning” är passande lektyr i F. Eftersom jag inte tryck i mig några större mängder mat under dagen, bestämde jag mig för att vara lite restriktiv men alkoholintag före middagen. Så det blev till att testa en av de alkoholfria drinkarna, ”Cathay Delight”, baserad på kiwi, kokosnötsmjölk och mynta. Den var faktiskt riktigt, riktigt god. Till och med så god att jag beställde ytterligare en.

Klockan närmade sig 15 och besättningen undrade om jag ville börja äta, eller om jag ville vänta ytterligare en liten stund? Nu kände jag mig redo och detta var det som erbjöds:

Menyn

Lunch

Caviar and Balik
Caviar and Balik salmon "Tsar Nicolaj"

International Favorites
White asparagus soup with ciabtta crutons

Mixed salad with mozzarella, tomato and balsamic oil dressing

Cod filet with mustard white vine butter sauce, rosemary mach potatoes, asparagus and vine ripen tomato
or
Pan fried veal loin with saltimbocca potatoes, sautéed spinach and pine nuts
or
Rigatoni with tomato sauce, kalamata olives, toasted pine nuts and rocket.


Chinese Favorites
Chinese winter melon soup

Cold plate – Szechuen style jelly fish and cucumber salad

Stir-fried scallops with X:O. sauce, steamed rice and stir-fried pak choy with black mushroom


Cheese and Dessert
Gorgonzola, Taleggio, Caciotta, Manchego

Fresh berries with cream

Appel pie with caramel sauce and vanilla ice cream

Red bean soup with lotus seeds.


Tea and Coffee

Pralines

För att understryka exklusiviteten försågs jag även med en handskriven hälsning.

IMG_0768.jpg IMG_0770.jpg

Till kaviaren fick det bli ytterligare ett glas Krug, fantastiskt god champagne.

IMG_0766.jpg

Man kan inte annat än se nöjd ut när man sitter och äter "Caviar and Balik salmon "Tsar Nicolai" och dricker Krug på 10 000 meters höjd.

IMG_0769.jpg

Soppan, som var fanatiskt god, och salladen sköljdes ned med ett par glas vitt, Villa Maria Single Vineyard Southern Clays Sauvignon Blanc 2010 från Nya Zeeland.

IMG_0771.jpg IMG_0772.jpg

Valet av huvudrätt var heller inte speciellt svårt, det fick bli Pan fried veal loin with saltimbocca potatoes. Jag menar, på en flight som avgår från Milano, vad kan bli fel? När det gällde urvalet av röda viner, så fanns förutom de två i vinlistan, även ett specialurval av ytterligare sex stycken Bordeaux Grand Cru Classés. Mot bakgrund att jag är gift med en italienska, som dessutom undervisar i spanska, så brukar det för det mesta drickas vin från länder söder om Frankrike. Men denna gång gjorde jag ett undantag och valde en Chateau Cantenac Brown 2005, från specialurvalet och det behövde jag inte ångra. Om den kunde man bl a läsa:

”This exceptional vintage is extremely complex. Intriguing and with great flavours, the nose exhibits cherry and violet notes. Full bodied, with a wonderful vanilla, berry and chocolate character, the tannins are round and silky and the palate full flavoured.”

IMG_0773.jpg

Nu är jag ingen fena på de blommiga beskrivningarna av olika viner och kan inte säga vad som är vad, men vad är gott, utsökt, eller fantastiskt och magnifik kan jag urskilja. ”Needless to say”, det slank ned X antal glas av detta magnifika vin, som även kompletterades med ett glas 10-årigt portvin till den underbara ostbrickan. När väl ostbrickan och de färska bären hade ätits upp fanns det helt enkelt inte plats för mera, utan det fick bli ett par praliner och en annan favorit, ”Hong Kong Milk Tea”. Jag rekommenderar er att testa detta om ni flyger med Cathay, eller råkar passera deras lounger på HKG. Jag upptäckte det i The Wing för ett par år sedan. Efter detta var det dags att låta sängen bäddas, samtidigt som jag inte kunde dra mig till minnes hur länge sedan det var jag hade varit så mätt och belåten.

IMG_0774.jpg

För den som till äventyrs inte skulle ha blivit mätt av lunchen, alternativt var nyäten vid ombordstigningen fanns det en snacks meny som bestod av:

Roasted duck with choy sum in noodle soup

Piadiana roll with ham and cheese

Ice cream (Hägendass)



Fick nog åtminstone 5-6 timmars oavbruten sömn i den riktigt sköna ”sängen”, alltså skön för att vara en flygplansstol. Vill minnas att klockan var runt 23 svensk tid när jag vaknade och det började närma sig frukost.

Frukostmenyn bestod av följande:

Starters
Orange or grapefruit juice

Mango smoothie

Fresh seasonal fruit

Natural or fruit yoghurt

Assorted cereals

Main Courses
Free range eggs – freshly scrambled, fried or boiled, served with your choice of potato roesti, pork sausage, bacon, sautéed mushrooms or tomato

Seafood congee

Selected breakfast cold plate


Bread Basket
Assorted breakfast bread and fresh toast served with Mrs. Bridges Scottish preserves, Tasmanian meadow honey and butter

Tea and Coffee

Tyvärr glömde jag helt av att ta bilder av frukostutbudet, var väl antagligen alltför mätt från gårdagens lunch. Men detta hindrade mig inte att gå ”all in” på frukostmenyn, med undantag för flingorna. När jag väl hade kämpat mig igenom den, undrade jag hur intelligent det egentligen var att även klämma i sig de ”skramblade” äggen med bacon. Sedan var jag återigen så mätt och belåten att jag nöjde mig med en latte i The Pier och lite juice på den följande flighten till Taipe. På den flighten fick jag även testa det nya businessätet, vilket var helt suveränt.

Stolen
Stolen har tidigare beskrivits av Jacob och AHO. Jag tycker att sviten ger en bra mix av avskildhet och möjlighet att se ut i kabinen. Stolen är som väntat väldigt bekväm och jag har inte sovit bättre, i ett full flatsäte. Det som gör skillnaden är att en tunnare madrass läggs i botten på stolen så att den blir jämn. Jag kan även konstatera att om sängen i F på Cathay är väldigt skön, så tycker åtminstone jag att det gamla businessätet, fiskbensvarianten, inte var så skönt efter det dels var lite knöligt och det var svårt att klämma ihop fötterna på ottomanen. Det finns ett maffigt IFE-system, men det utforskades aldrig ordentligt, eftersom jag ägnade mig åt en bok och sedan tog middagen all uppmärksamhet. Jag har ju även testat BA’s gamla F, samt tittat på ett antal bilder från andra F-kabiner, lite beroende på vad man föredrar tycker jag som jag sa att Cathay har lyckats med designen av sin ”svit”, gott om utrymme, privat, men inte för instängt.

IMG_0751.jpg IMG_0778.jpg
IMG_0781.jpg IMG_0791.jpg

Ankomst till Hong Kong
På ut mot MXP med bussen pratade jag med en kapten som körde Cargo flighter. ”Oh, Hong Kong”, sa han, ”There is a typhone on its way”. Kollade själv upp hur det såg ut via Hong Kong Observatory”. Den var på väg mot HK och det var en trea till åtta. Väl på planet kostaterade Crystal att om det blåser från rätt håll så kan man landa i åttor. Kanske inget jag skulle vilja testa. Kaptenen hade även nämnt lite om tyfonen och sa att det kasnke skulle bli litte hoppigt vid inflygningen. Molnen såg lite mysko ut när vi närmade oss, men väl vid landningen, verkade det inte ha blåst överhuvudtaget.

IMG_0782.jpg

Nedan en välbekant syn vid inflygningen till HKG.

IMG_0785.jpg

Jag var först ut ur kabinen och tackade personalen för en excellent service. Jag fick en snabb transfer eftersom jag hade Taipe som destination inför mitt kommande TP run, men hann ändå slappa lite i The Pier First class. Som jag sa, behövde inte äta något där.

Sammanfattning
Denna gång har jag haft tid att verkligen ladda upp för upplevelsen så att säga. Och precis som sagts i tidigare reportage, så levererar Cathay en suverän produkt både med avseende på hård- och mjukvara. Som diskuterats tidigare är ju en av skillnaderna mellan att flyga F och C att kabinpersonalen i F tar sig tid till att prata med passagerarna. För oss svenskar kan du ju kanske kännas jobbigt att man måste socialisera sig med kabinpersonalen, men Crystal och Jacquelin som jobbade i F hade verkligen en fingertoppskänsla för hur länge man skulle hålla igång konversationen. Bl a berömde jag dem för det utmärkta ryckte som Cathay har när det gäller att leverera en bra service och synnerhet i första klass. Crystal sa att de Asiatiska bolagen (läs Cathay, Singapore Airlines, JAL och ANA) lägger stor vikt vid att hålla en hög service nivå. Du ska få passageraren att känna sig som hemma sa Crystal. Hon sa även att hon hade blivit lätt chockad då en flygvärdinna från BA hade sagt att ”Skäm inte bort passagerarna. Framgick dock inte i vilken klass nämnda person jobbade. Jag berättade också lite om min vidare resa p.g.a av mina frequent flyerböjelser och snabbt som ögat fick jag ett anmälningsformulär till Marco Polo Club, där man slapp inträdesavgiften på 50 USD p.g.a att man flög F eller C.

Även timingen på resan tycker jag personligen var bra. Avresa 13.25 och ankomst 06.50. Detta innebär att man kan avnjuta lunchen/middagen i godan ro sova 5-6timmar och sedan blir serverad frukost och komma fram i god tid på morgonen. Detta är väl i och för sig inget att rekommendera den som blir klubbad av tidsomställning, men för egen del verkar jag ha blivit avtrubbad vid resor österut. Jag verkar ha en knapp som det står ”switch to HK-time” på. Avslutningsvis, vill du testa att flyga F, så kan jag varmt rekommendera Cathay, visserligen har vi ju lite olika smak, men jag ska göra om det med Cathay, men först finns det ju en del andra F kabiner som ska testas. Man ska ju inte dö nyfiken.

Postscript: stewigriffin (996) och Rob74 (960), nu väntar vi spänt på vad ni levererar som nr 1000;)
 
Last edited:

Magino

Medlem
Ser grymt ut. Cathay F ligger verkligen högt upp på min lista över vad jag skulle vilja testa. Tack för en trevlig rapport.
 

David

Medlem
Stort tack för en trevlig och bra skriven rapport. Jag har ännu inte kommit loss och åkt F och jag blir inte mindre sugen efter att ha läst detta! :)
 

Dr. Miles

Expert
Tack för en mycket trevlig rapport med fina bilder.
Ja, jag är opartisk men visst är det bra i Cathay Pacific First class? ;)
 

henrik l

Medlem
Tack för en mycket trevlig rapport med fina bilder.
Ja, jag är opartisk men visst är det bra i Cathay Pacific First class? ;)

Dom ÄR bra. Före den 29/6 i år hade jag fyra ben med Cathay (HKG-BKK/KUL), tre i C och ett i Y. Cathay har sedan länge i mina ögon haft ett slags glänsande skimmer kring sig, kanske även för att jag tycker att det är ett av de coolaste namnen på ett reguljärbolag:cool: Efter mina 10 ben, har min uppfattning stärkts ytterligare. Har man bara i minnet att hårdvaran kan bytas snabbt, till det sämre, eller till det bättre när man åker med deras regional services, så kan man inte annat än betrakta dem som top of the line när det gäller premium carriers.
 

Jacob

Medlem
Mycket trevlig och välskriven rapport. Cathay First är svårt att få nog av! :)

Och precis som sagts i tidigare reportage, så levererar Cathay en suverän produkt både med avseende på hård- och mjukvara. Som diskuterats tidigare är ju en av skillnaderna mellan att flyga F och C att kabinpersonalen i F tar sig tid till att prata med passagerarna. För oss svenskar kan du ju kanske kännas jobbigt att man måste socialisera sig med kabinpersonalen, men Crystal och Jacquelin som jobbade i F hade verkligen en fingertoppskänsla för hur länge man skulle hålla igång konversationen.
Pricken på i:et vad det handlar om.
 

henrik l

Medlem
Mycket trevlig och välskriven rapport. Cathay First är svårt att få nog av! :)


Pricken på i:et vad det handlar om.

Jag kommer med en rapport från mitt TP-run i C med CX snart. Men även där slogs man ofta av den fingertoppskänsla dom hade när man t ex ville fylla på vinglaset. Man tänkte tanken att man ville ha lite påfyllning av glaset och det dröjde inte länge förrän någon dök upp.
 
Last edited:
Toppen