Senaste nytt

Star Alliance Bonusresa "Bästa upplevelsen där det finns möjlighet"

Axelzon

Medlem
Skulle vilja ha lite tips från Er med erfarenhet av bokade bonusresor med star alliance bolagen i F eller C, Ni som lyckats :)

Vilka bolag anser Ni är en måste upplevelse och hur får man faktiskt bonusresan bokad?

Senast jag bokade utanför SK var förra året till HKG, och det fanns vid den tidpunkten bara flighter
med CA via FRA och PEK... Visst va det kul, men inte så bra som jag tror att det kan bli.....

Tack för tips.:cool:
 

Senator

Moderator
Hej,

En bra fråga, och beror på vad man gillar och vart man skall åka:
USA/Canada affärsklass – lägger min röst faktisk på CO. Från ARN med B757-200, mycket komfortable och du får mycket bra mat och dryck. AC var helt ok också. First Class är nog Lufthansa intressant med en pit-stop i FRA för att hälsa på FCT i några timmar. Jag gillar också Swiss; lite mindre lyx på marken men underbar ny stol på A330-300s. Skall du till LAX är nog NZ via LHR ett bra alternativ.

Till Asien; eftersom man inte kan få plats på SQ B77W eller A380 vet jag inte. Den gamla SpaceBed är ok, men…. Jag tyckte TG på en A340-600 var ok i business och First. Jag har hört mycket positivt om ANA samt OZ. Lufthansa är bra i First, LX i business och First. Åter kan du köra NZ till HKG via London.

Mark upplevelse: Thai First eller LH First med LX First lite efter
Mat: LH First är bäst tycker jag
Service: Egalitära är inte LH i alla fall… Mycket professionellt i First

Så summa summarum:
LX/LH First
CO/NZ business
 

A380*G

Medlem
Varför är markupplevelse lägre för LX first? Routa bara genom MUC/FRA så får du tillgång till FCL/FCT om din F award är samma dag.
 

Senator

Moderator
A380*G,

Två saker; First Class loungen i ZRH är bra, men når inte helt upp till FRA/MUC. Sen funkar det på följande sätt i ZRH:
Loungen till bilen går via en liten security point vid A-piren. Sen kör man till en "dörr" ute vid E-piren. Där lämnas man, och går genom security en gång till som alla andra.

I FRA från FCT, bilas man dörr till dörr och kör security i loungen...
 

A380*G

Medlem
Du såg inte hela mitt inlägg va? Route genom FRA så får du tillgång till FCT om din LX F flight går samma dag.

Btw, du behöver inte predika för en frälst.
 

Jacob

Medlem
Det beror ju väldigt mycket på vart du ska åka.

Men pratar vi första klass är det knappast något bolag som kan slå japanska ANA (All Nippon Airways). Bästa maten och drycken som kan fås för pengar i luften enligt min mening, servicen klagar man inte direkt på heller.
Swiss och Lufthansa är också bra i första klass.

När det gäller business class är Air New Zealand en favorit, de flyger även London-Los Angeles och London-Hong Kong, om man inte vill hela vägen till Nya Zealand.
De asiatiska bolagen är generellt bättre än de europeiska i business enligt min mening.

Jag har bokat en del rätt bra bonusresor med Star Alliance. Visst går det, men det krävs lite tur, lite flexibilitet, helst att man är ute en hyfsad stund i förväg, samt att man gärna gör nödvändigt förarbete på ANAs award booking sida. Det finns väl en bortre gräns hur mycket tid Eurobonus member service är beredda att lägga ner på att hitta bonusplatser, och de kommer hur som helst i första hand försöka sälja flygningar med SAS eftersom det blir billigast för dem.
 

Axelzon

Medlem
Hej, det är eastbound som står på mitt program oftast, och om jag skulle boka en bonusresa skulle det nog bli från skandinavien (Helsingborg) så är CPH
första valet, har gjort GOT ett par gånger på vanliga billjetter för att trycka ner priset på vanliga billjetter.

Har bara provat LX, LH, TG, VS, AY, CA i C aldrig något i F till HKG...

Tack för bra tips! Blir nyfiken på Air New Zeeland via LHR.
 

Senator

Moderator
Du såg inte hela mitt inlägg va? Route genom FRA så får du tillgång till FCT om din LX F flight går samma dag.

Btw, du behöver inte predika för en frälst.

Jag hade nog drukit en gratis öl i loungen för mycket...:cool:

Så det du säger funkar nog. Tyvärr orkar inte jag längre göra en sånn manöver...
 
Toppen