Senaste nytt

[Hjälp] Stockholm-Los Angeles [Business class] för vidare TP-run

Flygarn

Medlem
Hej!

Jag kommer i augusti att åka till Usa för att besöka släkt samt göra en större TP-run.

Jag hittar biljetter med BA ARN-NYC-LAS-LAX men då ställer LAS-LAX till det så jag behöver övernatta både dit och hem, då det är så få flighter med AA. Har ni tips på annan routing med slut destination LAX som ger mig mer eller lika mycket TP men som gör att jag slipper att ödsla två dagar då flighterna går så sällan?

Det pris som jag har hittat med BA/AA är 25-27.000 kr. Priset fungerar om det inte finns något bättre men jag vill effektivisera tiden mer.

Som en parantes så blir det sen vidare om allt går i lås: LAX-MIA-SJU-MIA-LAX-HNL-LAX-MIA-SJU-MIA-LAX och sen hem.

Totalt så ska resan ge mig ca 70.000 Avios och 2200 TP. Sommarnöje när man inte har barn och lite tid över. :)

Alla förslag och synpunkter mottages
 

Flygarn

Medlem
Biljetten ARN - LAX får gärna vara avbokningsbar om det är möjligt i den prisklassen, och tanken med det är om BA kommer med en rea snart så kan jag boka en ny biljett då.
 

Concorde

Founding Member
Rabatterade biljetter är extremt sällan avbokningsbara. För det krävs full-flex. Alla BA biljetter med start utanför London (dvs ex-EU) är ombokningsbara dock, även kraftigt rabatterade.

Mitt tips; när du prisar upp resan, ta dig till payment screen och läs fare rules.
 

Senator

Moderator
Man kan åka ARN-LHR-JFK-BOS-LAX eller ARN-LHR-JFK-SFO-LAX men det finns inte jättemånga alternativ via BOS. Nackdelen med att åka via SFO är att alla flighter (ej AA85) flygs med 3-klass B767-200 och man hamnar i C med 140 TP. Åker man AA85 (tror jag) man får 210 TP då det är en 2-klass B767-300. Den heter AA24 tillbaka och lämnar SFO 07:00 som kräver en övernattning på SFO. Intressant nog kostar denna just nu under $1000 för JFK-SFO som är ett rätt bra pris för (om jag har rätt) 420 TP för direkt resor.

JFK-BOS är väl 60 TP i F och BOS-LAX är 210 TP i F. Tyvärr alla andra "logiska" alternativ som ORD och DFW blir bara 60 + 60 TP om jag ser rätt:
JFK/LGA/EWR-ORD/DFW = 60 TP i F
 

Flygarn

Medlem
Rabatterade biljetter är extremt sällan avbokningsbara. För det krävs full-flex. Alla BA biljetter med start utanför London (dvs ex-EU) är ombokningsbara dock, även kraftigt rabatterade.

Mitt tips; när du prisar upp resan, ta dig till payment screen och läs fare rules.
Ok, tack för infon Concorde. Jag kommer ändra avresa till i början på augusti så jag hinner troligtvis inte kunna ta del utav BA rean som kommer. Så avbokning är inte så viktigt. Nu gäller det bara att hitta bästa möjliga pris/rutt ARN-LAX.

Man kan åka ARN-LHR-JFK-BOS-LAX eller ARN-LHR-JFK-SFO-LAX men det finns inte jättemånga alternativ via BOS. Nackdelen med att åka via SFO är att alla flighter (ej AA85) flygs med 3-klass B767-200 och man hamnar i C med 140 TP. Åker man AA85 (tror jag) man får 210 TP då det är en 2-klass B767-300. Den heter AA24 tillbaka och lämnar SFO 07:00 som kräver en övernattning på SFO. Intressant nog kostar denna just nu under $1000 för JFK-SFO som är ett rätt bra pris för (om jag har rätt) 420 TP för direkt resor.

JFK-BOS är väl 60 TP i F och BOS-LAX är 210 TP i F. Tyvärr alla andra "logiska" alternativ som ORD och DFW blir bara 60 + 60 TP om jag ser rätt:
JFK/LGA/EWR-ORD/DFW = 60 TP i F

Tack, jäkla pyssel att få ihop det här. Någon som har tips på hur man enklast gör för att hitta biljetter som passar? Just ni sitter jag i ITA Matrix och lägger in hela rutten och ändrar klockslag och datum för att hitta en rutt som stämmer tidsmässigt.
 

Senator

Moderator
Tack, jäkla pyssel att få ihop det här. Någon som har tips på hur man enklast gör för att hitta biljetter som passar? Just ni sitter jag i ITA Matrix och lägger in hela rutten och ändrar klockslag och datum för att hitta en rutt som stämmer tidsmässigt.

Jag använder AA egen motor för Sverige. Ett tips är att lägga ARN-JFK som ett segment för att inte förlora segment. Du åker sedan BA "metall" med AA nummer mellan ARN-LHR och LHR-JFK. Det spelar bara större roll om du a) vill betala med BA VISA för dubbla poäng eller b) Uppgradera till BA F via "Manage My Booking" på BA.com. Jag vet inte om det går att uppgradera resor bokat via AA.com på BA.com.

Om du får det att prisa rätt på AA.com kan du prova samma sak på BA.com. Och ja, optimering är ett pyssel :)

En sak med AA.com, jag tror dom har så många lokala hemsidor då man inte tar utländska kort i USA. Jag har bokat med mitt schweiziska kort via Schweiz med min hemadress där och via svenska hemsidan om du vill betala med svenskt kort.
Airline Tickets and Airline Reservations from American Airlines | AA.com
 
Toppen