Senaste nytt

Eurobonus poängberäkning för en nybörjare

Olle A

Medlem
Hej,

Efter att ha hittat detta eminenta forum och inkasserat 1500 gratispoäng på ett enkelt quizz har jag nu ett antal frågor.
Innehar EBB med intjänandeperiod maj - april och 10000 poäng som finns på förra perioden, alltså värdelösa för status.
Planerar 2 returresor med Turkish Airlines, Premium Economy. ARN-IST-HKG i december och ARN-IST-LAX i april 2013.
HKG retur är väl 12800 miles och LAX retur 16500 miles. Om jag förstått det här rätt får jag 1.5 gånger miles i Premium Economy vilket skulle ge mej 43950 baspoäng. Stämmer det ? Då fattas ju bara några "mileage runs" så är guldkortet i hamn eller....?
Måste jag vara hemma på Arlanda 30/4-2013 eller räcker det med att jag påbörjat resan för att poängen ska komma in på rätt intjänandeår?
Kan jag utnyttja intjänade poäng till uppgradering redan innan jag nått guldstatus eller måste det finnas 50000 poäng på kontot?
Om man vill uppgradera till business på tex. ARN-IST-HKG kostar det 20000 poäng. Gäller det från ARN eller bara från IST?

Hoppas jag fattat allt rätt men det lär jag ju snart få veta av alla er som säkert svarat på dessa frågor många gånger förr.
 

Luchtii

Medlem
Du måste ha genomfört din flight inom intjäningsperioden så flyger du hem efter 30/4 så kommer den inte att räknas.

Du kan utnyttja dina poäng hur du vill, det viktiga är att du har tjänat in poängen under rätt period.

Uppgradering gäller per sträcka, så det gäller inte hela vägen.
 

Palazzi

Medlem
Tror tyvärr inte att beräkningen stämmer. TK Comfort Class ger mig veterligen endast 100% till Eurobonus. 150% gäller på LH Miles & More & med status på TK Miles & Smiles.
 

Olle A

Medlem
Hmmm...

Bör jag alltså skaffa Miles & Smiles eller kanske Miles & More också om jag tänker utnyttja TK:s prisvärda Comfort Class ?
 

Palazzi

Medlem
Hmmm...

Bör jag alltså skaffa Miles & Smiles eller kanske Miles & More också om jag tänker utnyttja TK:s prisvärda Comfort Class ?

Om du BARA tänker åka TK möjligen... Annars tycker jag nog EB är mer fördelaktigt. LH Miles & More är alldeles för svårt att nå status på (för mig iaf).

TK ger bra kreditering på egna bolaget samt Ethiopian.

Eurobonus ger 100% på egna flygningar, Wideroe, United Airlines, Estonian Air & alla nya sydamerikanska Star Alliance-medlemmar. Sedan får du poäng när du handlar med AMEX eller Mastercard i kombination med EB...

Kör själv Miles & Smiles, men om intjäningen sett ut som idag när jag valde FFP, då hade valet fallit på Eurobonus.
 

090034208

Medlem
Bör jag alltså skaffa Miles & Smiles eller kanske Miles & More också om jag tänker utnyttja TK:s prisvärda Comfort Class ?[/QUOTE]

Aegean Airlines Miles&Bonus så kräver bara 20000 poäng till guldkort. Det uppnår du galant med TK: Comfort Class (med 100%) Guldkortet är oxå i kraft länge, 3 - 3,5 år beroende på när du tjänat in det!
 

Palazzi

Medlem
Kom även ihåg att Comfort Class "bara" ger 125% hos Miles & Smiles tills du uppnått status. Dock är statusen giltig i 2år, och det är lättare att återkvala.

Om du bara är ute efter statusen är säkert Aegean intressant, som 090034208 skrev.

Om du vill boka bonusresor på poäng tycker jag EB vinner då du kan få extrapoäng på allt du handlar.
 
Toppen