Senaste nytt

Experter: Är det normalt business class är fullt och economy class tomt?

niksal

Medlem
Bakgrund: Jag skall med min superba hälft på bröllopsresa 11.9.2011 med SK/KF HEL-CPH-BKK. Jag har betalat för M->C uppgraderingar hos Optiontown och därför följer jag med vad Flightstats säger om flyget. Gissa om jag blir överraskad när jag ser:

A/0 C/2 D/0 J/0 Z/0 Y/9 S/6 B/0 E/9 M/9 H/9 Q/9 V/9 W/9 U/0 K/9 L/9 T/9 G/9

På basen av vad jag läser hos FT så clearas OT uppgraderingar endast om M är överbokat. Ovanstående tyder på att det är "tomt" i M. Min frågor är:

-är det normalt att C verkar vara helt fullt trots att det finns gott om platser i M?
-jag har som plan b att uppgradera med poäng. Om det finns platser i Y eller C, går de igenom om det finns plats?
-min vid det skedet fru behöver glutenfri måltid. Hur inverkar det?

Tacksam för synpunkter!

PS. Resan HEL-BRU-CPH-HEL var bra. Speciellt CPH-HEL idag var riktigt bra (BRU-CPH var ganska dålig prestation av SK).
 

Jacob

Medlem
Även Thai flighten tidigare samma dag ser likadan ut, kanske något evenemang?

TG 951 CPH 14:25 BKK 06:00 747 C0 D0 J0 Z0 U4 Y4 B4 M4 H4 Q4 T4 K4 S4 V4 W4
SK 973 CPH 22:50 BKK 14:45 343 A0 C2 D0 J0 Z0 Y9 S6 B0 E9 M9 H9 Q9 V9 W9 U0 K9 L9 T9 G9

Nej det är inte normalt att business är fullbokad så här tidigt när economy inte är det.
 

Gnopps

Medlem
Grattis till bröllopet! Det ser verkligen illa ut för era uppgraderingar. Kanske ska du också försöka bli uppgraderad till economy extra för att vara på säkra sidan?

Jag vet inte hur specialmåltider påverkar uppgraderingar med Optiontown men det kan säkert underlätta om du tar bort den och beställer på nytt så tätt inpå deadlinen som möjligt.
 

niksal

Medlem
Tack för kommentarerna. Tyckte det såg ganska intressant ut. Bra för flygbolagen förstås!

Jag har också markerat att jag är intresserad av uppgradering till economy extra.

Tidigare har inte specialmåltider påverkat Optiontown (erfarenhet av CPH-DXB och DXB-CPH), och nuförtiden borde inte poänguppgraderingar heller påverkas av specialmåltider.
 

niksal

Medlem
Nu när resan börjar närma sig, så måste jag bumpa den och fråga om åsikter. Hur ser det i ert tycke ut med uppgradering a) via Optiontown, b) via poäng? Flightstats visar följande (detta ändrar dock dagligen, så här 'öppet' har inte C och Y varit så länge som jag följt med)

A/0 C/7 D/7 J/6 Z/0 Y/6 S/0 B/0 E/9 M/9 H/9 Q/0 V/0 W/0 U/0 K/0 L/0 T/0 G/9

Tyder detta på att då det verkar finns plats i M så kan jag glömma Optiontown, men så länge det finns plats i C så kan en poänguppgradering vara möjlig?
 

Gnopps

Medlem
Håll hoppet uppe för OT och går det inte så uppgradera för poäng vid gaten. Det kommer vara svårt att veta hur det ser ut förrän incheckningen är slut..
 

jth

Medlem
Flightstats visar följande (detta ändrar dock dagligen, så här 'öppet' har inte C och Y varit så länge som jag följt med)

A/0 C/7 D/7 J/6 Z/0 Y/6 S/0 B/0 E/9 M/9 H/9 Q/0 V/0 W/0 U/0 K/0 L/0 T/0 G/9

Av egen erfarenhet vet jag att siffrorna åker berg och dalbana när det bärjar närma sig avgång. Ena dagen kan det vara noll och andra dagen kan det finnas 9 platser kvar. Jag funderar på om det inte är rev management-programmet som "stuvar" om i bokningsklasserna då och då.
Men som det ser ut nu så är bara EHM öppet och det är nog enligt min erfaranhet ett gott tecken för Optiontown. E och M klasserna stänger i princip aldrig tills flyget har blivit max överbokat. Om H går ner till 0 innan resan kan du nog räkna med en fullsatt economy-kabin.
Jag skulle iofs inte våga lita på OT på en sån viktig resa som bröllopsresan ;)
 

Roger J

Medlem
Skulle säg att Economy Class är fullbokat enligt ovan, men SAS säljer ändå fullpris-ekonomibiljetter för de som vill köpa det eller boka om. Så får det bli op-ups sedan ifall det verkligen behövs.
Det lär vara rev-management som "röjer runt". En rutt som BKK har också mycket ombokningar eftersom det är så mycket affärsresenärer.
 
Toppen